• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 21 آبان 1401
کد مطلب : 176811
+
-

سمفونی ترسناک باران

سمفونی ترسناک باران

ما در ایران و صدها میلیون انسان دیگر در سراسر دنیا از کم‌‌آبی و وداع بوسه‌های باران با تن و زمین خشکمان ناله می‌کنیم. اما این درد مشترک نیست؛ مردم در سیدنی، از بوسه‌های مکرر باران به تنگ‌آمده‌اند و دلشان برای آفتاب سوزان و روزهای داغ تنگ شده است.
این شهر، چنان شرایطی را تجربه می‌کند که تقریبا هیچ‌کس هرگز به چشم ندیده است؛ از ابتدای سال‌جاری میلادی، این شهر در 170روز شاهد بارش باران بوده، یعنی تعداد روزهای بارانی بیشتر از روزهای خشک بوده است. در 9ماه سال، سیدنی، رکورد بارش سالانه‌اش را شکسته است. اوضاع چنان عجیب و غریب است که متخصصان هواشناسی در این کشور صادقانه گفته‌اند هرگز چیزی مثل آن ندیده‌اند. برای مقایسه، امسال 2.3متر باران روی این شهر باریده، که 3برابر میانگین سالانه پایتخت بارانی انگلیس، یعنی لندن است.
سازمان هواشناسی استرالیا گفته است که چند عامل باعث این تغییرات عمده در آب و هوای بخش‌های شرقی این کشور شده که عمده‌ترین آنها پدیده لا‌نینا است. در این پدیده، بادهای قوی، آب‌های گرم سطح اقیانویس را از آمریکای جنوبی به سمت اندونزی و اقیانوسیه می‌آورند. لانینا باعث افزایش بارش باران و توفان می‌شود.
این شرایط، برای مردمی که همیشه درباره آفتاب درخشان و شن‌های گرم ساحل‌شان در سراسر سال پز می‌دهند، حسابی کلافه‌کننده شده است. به جای شرایط همیشگی، حالا سیدنی و بخش‌های وسیعی از سنگاپور شرجی و مثل کاردیف در ولز بارانی است.
این ترسالی شگفت‌انگیز، برای بسیاری از مردم که گرمایش جهانی ذله‌شان کرده شاید خواستنی و دلخواه باشد اما روحیه استرالیایی‌ها را از بین برده است. بسیاری از مردم، چنان از باران خسته شده‌اند که حال بیرون آمدن از خانه را هم ندارند. براساس یک تحقیق که توسط یک روانشناس سرشناس انجام شده، باران‌های بی‌امان، روحیه ملی مردم را کاهش داده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید