• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 21 آبان 1401
کد مطلب : 176734
+
-

موشک هایپرسونیک سپاه در انتظار رونمایی

انتشار خبر ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک ازسوی نیروی هوافضای سپاه با واکنش‌های گسترده‌ای در محافل سیاسی داخلی و جهانی و همچنین شبکه‌های اجتماعی همراه شد؛ موشکی فراصوت که به‌گفته فرمانده این نیرو قرار است در آینده نزدیک رونمایی شود.
به‌گزارش همشهری، دراین میان واکنش‌های داخلی با قدردانی از پیشرفت‌های صنعت دفاعی کشور همراه بود. رئیس مجلس دراین باره ضمن قدردانی از سردار امیرعلی حاجی‌زاده برای ساخت موشک بالستیک جدید که توسط سپاه‌پاسداران انجام شد، در پیامی نوشت: «ساخت این موشک علامت روشنی است از ترکیب علم و ایمان در صنعت دفاعی کشور.»
محمدباقر قالیباف افزود: «ساخت موشک بالستیک فراصوت با قابلیت مانورپذیری بی‌سابقه، شکستن رکورد سرعت، توان عبور از تمامی سامانه‌های پدافند موشکی در جهان و قابلیت هدف قرار دادن آنها، علامت روشنی است از ترکیب علم و ایمان در صنعت دفاعی کشور.» بسیاری دیگر از مقام‌ها و چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای کشور نیز طی روزهای اخیر به این دستاورد مهم نظامی کشور در حوزه موشکی واکنش نشان دادند و آن را نشانه‌ای بر بالندگی صنایع دفاعی -  نظامی کشور ارزیابی کردند.
در چنین شرایطی فرمانده نیروی هوافضای سپاه‌پاسداران دیروز در حاشیه مراسم سالگرد شهادت سردار طهرانی‌مقدم در ستاد نیروی هوافضای سپاه از انجام آزمایش‌های این موشک خبر داد و گفت: در آینده و در یک فرصت مناسب این موشک هایپرسونیک رونمایی خواهد شد.
حاجی‌زاده با بیان اینکه این موشک سرعت بالایی دارد و در‌ جو و خارج از جو می‌تواند ‌مانور دهد، افزود: این موشک جدید از همه سامانه‌های سپرموشکی عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم فناوری پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند. این موشک سامانه‌های ضد‌موشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی به‌حساب می‌آید.
اعلام خبر ساخت موشک فراصوت ازسوی سپاه‌پاسداران‌ با واکنش‌های بین‌المللی نیز همراه بود. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه نشست آب‌وهوایی در شرم‌الشیح مصر در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه دراین باره مدعی شد ساخت موشک‌های هایپرسونیک ایران، نگرانی‌ها درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد.
ازسوی دیگر همانگونه که انتظار می‌رفت، وزارت دفاع آمریکا مانند گذشته تلاش کرد با ترکیبی از «انکار» و «نمایش اشراف اطلاعاتی» به موضوع نزدیک شود. رد لودویک، یکی از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گفت که پنتاگون از گزارش‌ها درباره دستیابی ایران به موشک‌های هایپرسونیک مطلع است، اما به آن «به دیده شک می‌نگرد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید