• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 21 آبان 1401
کد مطلب : 176732
+
-

هشدار ایران درباره سوءاستفاده از‌سازمان‌های بین‌المللی

تلاش‌های اخیر برخی دولت‌های غربی و به‌ویژه آمریکا برای سوءاستفاده از سازوکارهای بین‌المللی باهدف تحت‌فشار قرار دادن جمهوری‌اسلامی با واکنش قاطع ایران مواجه شد و وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی خود با دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد این روند تبعات زیانباری بر روند همکاری‌های ایران و غرب خواهد داشت.
به‌گزارش همشهری، رایزنی برای اقدام سیاسی علیه جمهوری‌اسلامی در شورای حقوق‌بشر سازمان‌ملل در شرایطی است که برخی دولت‌های غربی و آمریکا برای تصویب قطعنامه ضد‌ایرانی در جریان نشست‌آتی شورای‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی تلاش می‌کنند.
بر همین اساس هم بود که حسین امیرعبداللهیان در جریان گفت‌وگو با آنتونیو گوترش با تأکید براینکه نشست شورای حقوق‌بشر باید برای رسیدگی به رفتارهای ضدحقوق‌بشری دولت‌هایی که مروج خشونت و ترور هستند تشکیل شود، درباره تأثیرات منفی اقدام سیاسی شورای حقوق‌بشر بر همکاری‌های ایران با غرب هشدار داد.

روایتی از 2گزارش محرمانه
وزیر امورخارجه ایران همچنین با اشاره به مسیر گفت‌وگوی فنی سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس، همکاری طرفین را مناسب ارزیابی کرد. ابراز رضایت امیرعبداللهیان از روند گفت‌وگوهای فنی میان ایران و آژانس در شرایطی است که در روزهای اخیر خبرگزاری رویترز با استناد به 2گزارش محرمانه آژانس، ضمن مطرح کردن اطلاعات جدیدی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، مدعی شد قرار است ناظران این نهاد بین‌المللی با مقام‌های ایران درباره پاسخ‌دهی جمهوری‌اسلامی به سؤالات اخیر آژانس نشست فنی داشته باشند.
امیرعبداللهیان به موج‌سواری برخی کشورها بر حوادث اخیر در ایران نیز اشاره کرد و گفت: تعداد معدودی از دولت‌های غربی، برخلاف منشور ملل‌متحد، با سوء‌استفاده از مطالبات مسالمت‌آمیز در ایران، اقدام به تشویق خشونت و آموزش ساخت سلاح و کوکتل مولوتف در فضای‌مجازی و رسانه‌ای کردند که در نتیجه، سبب کشتار پلیس و ناامنی در ایران شدند؛ تا جایی که زمینه را برای اقدام تروریستی داعش مهیا کردند.

مداخله‌جویی سیاسی شورای حقوق‌بشر مردود است
دبیرکل سازمان ملل متحد نیز دراین گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به وظایف شورای حقوق‌بشر، هرگونه مداخله سیاسی این شورا در امور کشورها را مردود دانست. گوترش ضمن قدردانی از نقش سازنده ایران در مبارزه با تروریسم و در کمک به برقراری آتش‌بس در یمن، خواستار ادامه همکاری‌های ایران با فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن برای تمدید آتش‌بس موقت در این کشور شد.
وی همچنین تأکید ایران بر دیپلماسی را ستود و درباره گفت‌وگو پیرامون لغو تحریم‌ها، احیای توافق را متضمن منافع همه طرف‌ها دانست. دبیرکل سازمان ملل ادامه همکاری‌های ایران با آژانس را نیز گامی مثبت ازسوی تهران ارزیابی کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید