• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17668
+
-

این بار اجتماع موافقان تفکیک کازرون

امام جمعه کازرون: وضعیت بازداشتی‌ها هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

روز جمعه همزمان با برگزاری نمازجمعه کازرون و توضیحات امام جمعه این شهر درخصوص وضعیت طرح تقسیم این شهرستان، برخی اهالی قائمیه در شمال این شهرستان تجمع اعتراضی برگزار کردند. در تصاویر و فیلم‌های منتشر شده که بی‌بی‌سی فارسی آن را برجسته می‌کرد، تجمع مردم برای حمایت از جدا شدن قائمیه از کازرون و تشکیل شهرستان کوه‌چنار بود. خبرنگار همشهری گزارش داد: این تجمع آنچنان که در رسانه‌های بیگانه برجسته می‌شد نبود، ‌تجمعی محدود بود که با حضور برخی معتمدان در میان مردم و صحبت با آنان همراه با آرامش به پایان رسید. 2هفته قبل‌تر تجمع مردم کازرون در اعتراض به تفکیک شهرستان با حضور نیروهای انتظامی و امنیتی به خشونت کشیده شد و 3نفر جان خود را از دست دادند.

حجت‌الاسلام محمد خرسند امام جمعه کازرون در خطبه‌های نمازجمعه روز گذشته این شهر با اشاره به حوادث اخیر گفت: «از معتمدان مردم که برای آرامش تلاش کردند و همچنین از خانواده عزیزانی که در این حادثه تلخ کشته شدند به‌خاطر همکاری و بصیرت‌شان تشکر می‌کنم. اینها خانواده جانباز و شهید بودند. باید از صدمه‌دیدگان این حوادث دلجویی شود. شاید افرادی در حادثه بازداشت شدند و برخورد نامناسبی با آنها شده است؛ باید از اینها دلجویی و وضعیت بازداشتی‌ها هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.» خرسند گفت: «اگرچه انتقادات از نیروی انتظامی و دستگاه‌های رسمی نباید کلیه اقدامات آنها را زیر سؤال ببرد، اما آنها باید انتقادات مردم را بشنوند و اصلاح کنند. تعصبات دستگاهی نباید باعث نارضایتی مردم بشود. این حوادث باید از سوی دستگاه‌های بی‌طرف و حقیقت‌یاب ریشه‌یابی دقیق شود و با عواملی که در به‌وجود آمدن این حادثه نقش داشتند، چه عوامل پیدا و چه مخفی، برخورد شود.»

امام جمعه کازرون که پیش از این انتقاداتی را متوجه رایزنی‌های پشت پرده نماینده این شهر برای تقسیم شهرستان در رایزنی با دستگاه‌های دولتی کرده بود، گفت: «مجلس شورای اسلامی، هیأت رئیسه کمیسیون نظارت بر رفتار نمایندگان باید نسبت به گلایه‌های مردم کازرون رسیدگی کنند.» او خطاب به مردم تصریح کرد: «مراقب شایعه‌سازی‌ها و دروغ‌پراکنی‌ها باشیم؛ دروغ و شایعه‌سازی هم در به‌وجود آمدن و هم در شعله‌ور شدن این حادثه مؤثر بود. گروهی تشکیل شده که بچه‌های مومن هستند ولی فراخوان ضداطلاعی را منتشر می‌کنند؛ این‌ها کج‌سلیقگی و درک نکردن مسائل است؛ اینها عبرت است و باید عبرت بگیریم.» او درباره وضعیت طرح نیز افزود: در رابطه با اصل بحث نیز که تقسیمات کشوری است ما از ابتدا عرض و توصیه‌مان عمل به قانون بوده است. اگر قانون فصل‌الخطاب باشد مشکلات حل می‌شود. به حساسیت‌ها توجه شود. مردم کازرون همه بخش‌های شهرستان را پاره تن خود می‌دانند.» تجمع دیروز شهرستان قائمیه شاید بی‌ارتباط با صحبت‌های یکشنبه گذشته امام جمعه این شهر نبود.

   لاریجانی: حادثه کازرون محصول بی‌تدبیری مسئولان بود

رئیس مجلس شورای اسلامی به حادثه‌ای که اخیراً در کازرون رخ داده اشاره کرد و گفت: در کازرون حادثه کوچکی رخ داد که به‌نظر من بی‌تدبیری بود و مدیریت آنجا باید با مردم می‌نشست و این مشکل را ساده‌تر حل می‌کرد. علی لاریجانی گفت: مشکل به‌وجود آمده در کازرون در مورد انتزاع شهر بود که مردم ناراحت شده بودند، ولی دشمنان با استفاده از همین بهانه در صحنه بین‌المللی قشقرق به پا کردند و رسانه‌های بین‌المللی مسئله‌سازی‌ کردند، در حدی که وزیر خارجه آمریکا که ظاهراً بیکار است برای این موضوع پیام داد که البته پیام او نشان از بی‌عقلی بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید