• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17663
+
-

پیام روحانی به عبدالله دوم

یک هفته بعد از دیدار کم سابقه سران ایران و اردن، روحانی در پیامی به پادشاه اردن برای گسترش روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد

یک هفته بعد از دیدار کم سابقه سران ایران و اردن در حاشیه نشست استانبول؛ حسن روحانی در پیامی به ملک عبدالله دوم سالگرد استقلال پادشاهی اردن را به وی و مردم آن کشور تبریک گفت. این پیام بعد از آن مصافحه و خوش وبشی که روحانی و عبدالله در حاشیه نشست سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی در ترکیه داشتند شاید تفسیر به بهتر شدن روابط دو کشور ایران و اردن شود. سران دو کشور تا قبل از دیدار هفته قبل؛ 15سال با یکدیگر ملاقات و دیداری نداشتند. آخرین دیدار یک مقام عالی‌رتبه ایرانی با پادشاه اردن به دیدار رئیس دولت اصلاحات و ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در سال 1382و در جریان سفر وی به تهران بازمی‌گردد. روابط دو کشور بعد از انقلاب فراز و فرودهای مختلفی داشته است به‌ویژه آنکه بعد از حمایت‌های اردن در زمان پادشاهی ملک عبدالله اول از صدام حسین در جنگ تحمیلی، روابط ایران و اردن از سطح خوبی برخوردار نبود. در سال‌های اخیر نیز به واسطه پشتیبانی‌های اردن از جبهه تروریست‌های تکفیری در بحران سوریه دو کشور در 2 جبهه مختلف قرار داشتند و روابطشان رو به تیرگی می‌رفت.

 با تمام این احوال بهمن سال گذشته ملک عبدالله دوم سالگرد پیروزی انقلاب را به حسن روحانی تبریک گفت. با روی کار آمدن دولت روحانی، اردن تلاش‌هایی را برای نزدیک شدن به ایران انجام داد اما از سوی دیگر تحت‌تأثیر القائات سعودی‌ها علیه ایران هم قرار می‌گرفت. در ابتدای دولت روحانی وزیر خارجه اردن بعد از 8سال به ایران آمد تا به بهبود روابط دو کشور کمک کند. در متن پیامی که روحانی دیروز به مناسبت سالگرد استقلال پادشاهی اردن برای ملک عبدالله فرستاده است، توصیه‌هایی برای وحدت کشورهای اسلامی نیز شده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی نوشته است: در شرایط جاری، کشورهای اسلامی بیش از هر زمان نیاز به وحدت و همکاری دارند، امیدوارم با مساعی دو کشور، شاهد رشد و گسترش روابط فی ما بین در ابعاد دو و چندجانبه باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید