• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 18 آبان 1401
کد مطلب : 176519
+
-

جشنی به سرخی یاقوت

پاییزان
جشنی به سرخی یاقوت

زرد و نارنجی و سرخ باغات میوه در پاییزان کم از سپید زمستان و سبز بهاران ندارد. میوه‌هایی که در فصل پاییز به عمل می‌آیند و درختانی که حالا پر از خرمالو، لیمو یا انار هستند که در روزهای میانی آبان، کمر درخت‌ها را خم کرده‌اند با خون‌چکانِ رسید‌گی‌شان.  برداشت انار هم، مثل برداشت هر محصول دیگری طبق رسم و رسوم گذشتگان و برای شکرگزاری، جشن دارد و در بسیاری از شهرها جشن انار با فاصله زمانی کوتاهی از برداشت برگزار می‌شود تا روستایی‌ها بتوانند محصولات خود را در این جشن به فروش برسانند. مردم روستا در این روز لباس‌های محلی می‌پوشند، به یکدیگر تبریک می‌گویند و برای برداشت محصول باغ‌ها، با هم همراه می‌شوند. چند سالی هم هست که در بعضی از شهرها مثل تهران جشنواره انار، با هدف فروش انار و محصولاتش و معرفی فرهنگ و رسوم زندگی روستایی، برگزار شده است. امسال هم مثل سال‌های گذشته، جشنواره انار حیات خود را در ضلع جنوبی مصلای تهران آغاز کرده و تا پایان این ماه هم ادامه دارد.
ترش، شیرین، آب‌دار، سنگین، کوچک، پوست صاف، شفاف، نازک و بدون ترک... همه خصوصیاتی‌اند که درباره کیفیت انار  می‌گویند. انار ساوه شیرین است، پوستی نازک و ماندگاری زیادی دارد. انار نیزار قم دانه‌درشت و دیررس است و طعمی ملس دارد. انار فردوس خراسان نسبت به سایر انواع انار قند مفید بیشتری دارد و برای درمان مسمومیت کبد مفید است. انار شیرین یزد با دانه‌های سفید و صورتی‌اش از انار فردوس هم شیرین‌تر است. انار خفر شیراز دانه سفید و شیرین است و در ایران به‌خاطر سرخ نبودنش ارزان قیمت است، اما در کشورهای اروپایی طرفداران زیادی دارد و با قیمت بیشتری به فروش می‌رسد. انار فیروزکوه دانه‌درشت و آ‌‌ب‌دار است، طعمی ملس و پوستی ضخیم دارد و بهترین انتخاب برای آب‌لمبو کردن است.
  انواع و اقسام این انارها در جشنواره معرفی می‌شوند و به فروش می‌رسند. به جز این، آب انار، رب انار، لواشک، آلوی انار و آش انار هم در جشنواره پیدا می‌شود. گشت و‌گذار در این گذر خوشمزه، روزهای پاییزی‌تان را رنگی‌تر می‌کند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید