• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 17 آبان 1401
کد مطلب : 176414
+
-

آینده‌سازان ایران در باغ کتاب تهران

مدیریت شهری برای شکوفایی استعدادها و دریافت ایده‌های خلاقانه نوجوانان، برنامه‌های ویژه‌ای را اجرا می‌کند

گزارش
آینده‌سازان ایران در باغ کتاب تهران

 فردای شهرها را نوجوانان امروز می‌سازند؛ نسلی که نسبت به نسل‌های پیش تفاوت‌های اساسی دارند و از این رو باید به فراخور نیازها و رفتارهای آنها، برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، تفریحی و ورزشی متناسبی برایشان تدارک دیده شود. به قولی گذشت آن زمان که نوجوانان با یک‌توپ پلاستیکی و دو تا آجر، ساعت‌ها در کوچه‌های شهر سرگرم می‌شدند. در این دوره و زمانه اما برنامه‌ها باید آنقدر جذاب باشند که بتوانند نسل نوجوان را به سمت خود جذب کنند؛ درست مثل جشنواره «ایران آینده» که این روزها حال و هوای خاصی به اراضی عباس‌آباد تهران و مجموعه باغ کتاب بخشیده است؛ حدود ۲۰ آیتم بازی، سرگرمی و برنامه‌های شاد که نه‌تنها می‌توانند لحظات مفرحی را برای نوجوانان رقم بزنند، بلکه به کشف استعداد آنها هم کمک می‌کنند؛ این در حالی است که از ابتدای سال برنامه‌های متنوعی برای نوجوانان و جوانان از سوی شهرداری تهران برگزار شده و اجرای برنامه‌های دیگری نیز در دستور کار قرار دارد؛ برنامه‌هایی که بخشی از آنها دائمی خواهند شد. این برنامه‌ها را اغلب سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، معاونت امور فرهنگی و اجتماعی و اداره‌کل آموزش‌های شهروندی برگزار می‌کنند. در همین ارتباط سیدمصطفی کشفی، دبیر جشنواره «ایران آینده» می‌گوید: «سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رویکرد خودش را توجه به مخاطب نوجوان و برنامه‌ریزی برای این مخاطب تعریف کرده است؛ به‌گونه‌ای که این سازمان همه ظرفیت مراکز را در اختیار برگزاری برنامه‌های فرهنگی هنری برای نوجوانان قرار داده و جشنواره «ایران آینده» نیز با این نگاه برگزار می‌شود.» به گفته او این جشنواره پیش‌درآمدی بر راه اندازی باشگاه نوجوانان تهرانی است که به زودی در فرهنگسراهای شهر تشکیل می‌شود.

 فقط برای نوجوانان
  جشنواره «نوجوان پلاس»: از طریق این جشنواره، نوجوانان با ارسال رزومه به دبیرخانه آن، توانمندی‌های خود در ۷ حوزه شامل هنرهای مکتوب، تصویری، نمایشی، آوایی، فضای مجازی، هنرهای تجسمی و فعالیت‌های جهادی را ارائه می‌کنند تا پس از داوری، نوجوان سال برگزیده هر بخش معرفی شود. برندگان سال گذشته نوجوان برگزیده سال، داوران امسال بودند.
  جشنواره «با بازی»: این جشنواره برای نخستین‌بار در تابستان امسال طی 3هفته متوالی در 12منطقه تهران برگزار‌ شد. این برنامه شامل بازی‌های مختلف فردی و گروهی بوده و هر خانواده می‌توانست با ثبت‌نام و شرکت در بازی‌ها و کسب امتیاز، با دیگر گروه‌ها رقابت کند.
  جشنواره «ماجرای اردو»: این جشنواره در قالب تورهای نیم‌روزه از صبح تا عصر ویژه نوجوانان دختر و پسر ۱۳ تا ۱۸ساله در ۹ فرهنگسرای تهران برگزار شد و دوباره تمدید می‌شود. در این طرح، همچنین نوجوان رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال از مناطق کم‌برخوردار شهر تهران در اردوهای نوجوانی که پنجشنبه‌ها در برخی از بوستان‌های شهر ازجمله بوستان یاس فاطمی(س) برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. معاینات پزشکی توسط پزشکان متخصص، بینایی‌سنجی، توزیع البسه‌های ورزشی، حضور در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و تفریحی، برگزاری مسابقات و نمایش‌های مرتبط با ایام ازجمله برنامه‌های این اردوهاست.
  آیین «نوگلان حسینی»: هدف از برگزاری این آیین که توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری هرساله برگزار می‌شود، شناسایی و معرفی استعدادهای برتر مداحی و روضه‌خوانی از بین نوجوانان سراسر کشور است. شانزدهمین دوره آیین «نوگلان حسینی» در سال 1402و همزمان با ماه‌های محرم و صفر برگزار خواهد شد.
  4شهردخت: طبق برنامه در ۴منطقه تهران شهردخت‌های نوآوری ایجاد می‌شود که از طریق آنها امکان بروز خلاقیت دختران نوجوان در شهر فراهم خواهد شد.
  کانون نوجوان‌های شهر: تعدادی کانون نوجوانان شهر تهران با استفاده از ظرفیت شهرداران مدارس در چند منطقه تشکیل شده و در آینده‌ای نزدیک مابقی کانون‌ها هم تشکیل می‌شوند. این کانون‌ها علاوه بر کمک به شکوفایی استعدادهای نوجوانان، بستری برای ارائه ایده‌ها و درخواست نوجوانان است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید