• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17622
+
-

انتخاب کنید؛ زمین یا پلاستیک؟

چشم انداز
انتخاب کنید؛ زمین یا پلاستیک؟


اگر در دوران صفویان پلاستیک اختراع شده بود و مردم آن زمان مثل ما کیسه‌های پلاستیک مصرف می‌کردند و آنها را در طبیعت می‌ریختند هنوز هم پس از ۴قرن در گوشه و کنار می‌توانستید زباله‌های پلاستیکی آنها را ببینید. وضعیت زباله‌های پلاستیکی روی زمین بحرانی است. به همین‌خاطر امسال سازمان ملل شعار پایان آلودگی پلاستیکی را برای روز جهانی زمین پاک انتخاب کرده است تا شاید توجه مردم جهان به این ماجرا جلب شود. مجله نشنال جئوگرافیک جلد آخرین شماره خود را به همین‌خاطر به این ماجرا اختصاص داده است؛ جلدی که با تأکید بر این بحران و اوضاع خطرناک زمین بسیار مورد توجه قرار گرفته است. درباره بحران پلاستیک حرف‌های زیادی زده شده، اما باز هم کیسه‌های پلاستیکی را هرروز خیلی راحت مصرف می‌کنیم. به همین‌خاطر شاید نوشتن در این رابطه خیلی فایده نداشته باشد. کافی است چند عدد را بدانید تا عمق فاجعه را بهتر بفهمید و شاید از فردا دیگر حواستان به مصرف پلاستیک باشد.


۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰

همین حالا حداقل ۵ تریلیون تکه پلاستیکی از بطری‌ها گرفته تا کیسه‌های پلاستیکی در اقیانوس‌های جهان شناور هستند.


۷۳ درصد

ساحل دریاهایی که قرار بود زیبایی این جهان باشند پر از زباله است که ۷۳ درصد آن را زباله‌های پلاستیکی تشکیل می‌دهند. هر کدام از این زباله‌ها قرن‌ها یا شاید تا ابد تجزیه‌شان طول می‌کشد.


۴۴۸.۰۰۰.۰۰۰ تن

میزان مصرف مواد پلاستیکی مردم جهان به‌شدت افزایش پیدا کرده و از ۲.۳ میلیون تن در سال ۱۹۵۰ به ۴۴۸ میلیون تن در هر سال رسیده است.


6.900.000.000 تن

تا سال ۲۰۱۵ معادل ۶.۹ میلیارد تن زباله پلاستیکی در جهان تولید شده که فقط ۹ درصدش بازیافت شده است. ۱۲ درصد آن سوزانده و ۷۹ درصد دیگرش در طبیعت رها شده است.


 ۴۵۰ سال

زباله‌های پلاستیکی به سادگی از بین نمی‌روند. عمر آنها حداقل ۴۵۰ سال است و بخشی از آنها ممکن است تا ابد تجزیه نشوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید