• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17581
+
-

ضرب‌الاجل 6 روزه ایران به اروپا

عراقچی بعداز نشست وین: نسبت به حفظ برجام مطمئن‌تر شدیم / آمریکا برای تحت‌الشعاع قرار دادن نشست وین تحریم‌های کهنه‌ را علیه ایران احیا کرد

برجام
ضرب‌الاجل 6 روزه ایران به اروپا

نشـــست کمــــیسیون مشترک برجام جمعه در حالی برگزار شد که برای نخستین بار آمریکا در آن حضور نداشت.  بعد از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج از برجام، ایران درخواست برگزاری جلسه کمیسیون مشترک را داد اما با یک شرط؛ آمریکا نباید باشد. پیش از آغاز این نشست آمریکا، تحریم‌های کهنه خود درباره برخی شرکت‌های هواپیمایی را احیا کرد تا نشست وین را تحت الشعاع قرار دهد،‌کاری که  2هفته پیش، قبل از نشست وزیر خارجه کشورمان با وزیران خارجه 3 کشور اروپایی انجام داده بود.

هتل کوبورگ شهر وین یعنی همان جایی که شاهد شکل‌گیری توافق هسته‌ای ایران و 1+5در سال 94بود دوباره میزبان دیپلمات‌های ایران،  اروپا، چین و روسیه بود که دور هم جمع شده بودند تا به شکایت ایران درباره خروج آمریکا از برجام رسیدگی کنند.

پیام حضور آمانو

 این نشست یک مهمان مهم هم داشت؛  یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعاتی بعد از صدور یازدهمین گزارش خود درباره برجام در نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام حضور یافت.

یک منبع آگاه در این‌باره به ایسنا اعلام کرد: دعوت از آمانو پس از اعلام خروج آمریکا از برجام با هدف ارسال این پیام بوده است که آژانس تنها مرجع اظهارنظر درخصوص پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای وفق برجام بوده و آژانس به دفعات مکرر پایبندی کامل ایران را صراحتا تأیید کرده است.  پیش از برگزاری این نشست ایران اعلام کرده بود که متقاضی دریافت تضمین از اروپایی‌ها درباره بهره‌مندی از برجام است.

هیأت مذاکره‌کننده ایران به سرپرستی سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه سوم خرداد راهی وین شد و در بدو ورود به‌طور جداگانه با هلگا اشمید معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزیران خارجه چین و آلمان دیدار کرد.

عراقچی قبل از شروع نشست با بیان اینکه این جلسه برای رسیدگی به خروج آمریکا از برجام تشکیل می‌شود،  گفته بود: طبیعی است که خروج یکی از اعضای برجام از این توافق بین‌المللی،  تبعاتی را برای اجرای برجام به همراه دارد که باید دیگر اعضا نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری کنند.

در همین رابطه خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی که برای مذاکرات نشست اضطراری کمیسیون مشترک برجام در وین حضور یافته بود،  اعلام کرده است که ایران از قدرت‌های اروپایی انتظار دارد تا بسته پیشنهادی خود را تا آخر‌ماه جاری میلادی (10خرداد) و برای مقابله با تبعات خروج آمریکا از برجام ارائه دهند. او در گفت‌وگو با رویترز همچنین افزود تهران طی چند هفته آتی تصمیم خود را در مورد ماندن در برجام اتخاذ خواهد کرد.

هشدار؛ وقت کم است

مجید تخت روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در این رابطه هشدار داد که چند هفته،  چند‌ماه نیست و اگر کسی فکر کند مثلا می‌تواند از طریق فرسایشی کردن مذاکرات،  موضوع را لوث کند اشتباه کرده است. وی خاطرنشان کرد: هم در زبان فارسی و هم در زبان‌های مختلف اروپایی مشخص است که چند هفته چه معنی دارد. بنابراین موضوع برای ما و اروپایی‌ها روشن است که مذاکرات نمی‌تواند طولانی باشد.

وی یادآور شد:  باید براساس آنچه برجام پیش‌بینی کرده، متناسب با تعهداتمان منافعی داشته باشیم که باید به آن برسیم، اگر کسی هست تضمین کند بسم‌الله وگرنه،  روش دیگری را اعمال می‌کنیم. در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را به روز کرد و نام چند فرد و شرکت مرتبط با ایران را به فهرست تحریم‌های خود افزود.

خزانه‌داری آمریکا همچنین ۳۱ فروند هواپیمای متعلق به شرکت‌های هواپیمایی ماهان،  معراج،  کاسپین و پویا ایر را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است. ۵ فروند از این هواپیماها متعلق به معراج،  ۹ فروند متعلق به کاسپین،  ۵ فروند متعلق به پویا ایر و ۱۲ فروند متعلق به ماهان هستند. وزارت خزانه داری آمریکا همزمان با نشست سه‌شنبه دو هفته قبل وزیران خارجه ایران،  فرانسه، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل هم برای تحت الشعاع قرار دادن آن نشست چند فرد و شرکت مرتبط با ایران را به بهانه‌های واهی هدف تحریم قرار داده بود.

سید‌عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران روز جمعه پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با اشاره به تعهد کشورهای اروپایی به تأمین خواسته ایران اظهارکرد که برای حفظ برجام اطمینان بیشتری حاصل شده است.

عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: فکر می‌کنم که در مجموع جلسه خوبی بود از این جهت که تمامی اعضای باقی مانده در برجام اعلام کردند که تأمین خواسته‌های ایران در برجام و عادی‌سازی‌ همکاری‌های اقتصادی با ایران برای بقای برجام یک امر کاملا ضروری است.

وی گفت: آنها بر تعهد خودشان به مذاکرات فشرده با ایران تأکید کردند و تلاش دارند در زمینه‌های مختلفی ازجمله نفتی و بانکی، بحث‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و تجارت، بیمه، مالی و بانکی بتوانند به راهکارهای عملی برای تأمین خواسته‌های ایران برسند.

معاون وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: نشست امروز(دیروز) ابراز اراده بسیار خوبی بود و موضع کشورهای باقی مانده در برجام کاملا متحد بود و تأکید کردند که خواهان ادامه برجام و تأمین نظرات ایران در برجام هستند. طی چند هفته آینده مذاکرات ما در همه سطوح ادامه پیدا خواهد کرد که البته اولویت با سطح کارشناسی است که بتوانیم به یک جمع‌بندی برسیم و یک تصویر کاملا روشنی پیدا کنیم که ادامه مسیر چگونه خواهد بود.

وی گفت: بعد از طی این مراحل جمهوری اسلامی ایران تصمیم خواهد گرفت که آیا در برجام باقی خواهد ماند یا خیر.

تلویزیون المیادین گزارش داد، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا بیست و هشتم این‌ماه (دوشنبه هفتم خرداد) نشستی را برای بررسی تحولات توافق هسته‌ای ایران برگزار می‌کنند.

  ادامه همکاری صندوق بین‌المللی پول با ایران

یک هفته بعد از اعلام تحریم آمریکا علیه رئیس کل بانک مرکزی ایران، صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای اعلام کرد به همکاری با بانک مرکزی ایران و رئیس‌کل آن ادامه می‌دهد. در بیانیه صندوق بین‌المللی پول آمده‌است: ایران یکی از اعضای صندوق بین‌المللی پول است و این صندوق به همراه همه اعضایش مطابق با بندهای توافقنامه خود، به همکاری با سیف و بانک مرکزی ایران ادامه می‌‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید