• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 3 خرداد 1397
کد مطلب : 17578
+
-

مرور راهکارهای برجامی اروپا در وین

ظریف: مذاکره مجدد خیالبافی است

2هفته بعد از خروج آمریکا از برجام و 3روز بعد از اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، محمد‌جواد ظریف درخواست همتای آمریکایی برای مذاکره مجدد با ایران را خیالبافی خواند. این اظهارات در حالی است که فردا نشست کمیسیون مشترک برجام برای بررسی شکایت ایران از خروج آمریکا از برجام در وین بررسی می‌شود.

وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیأت وزیران در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات پمپئو، اظهار کرد: همانطور که آقای لاریجانی در صحن مجلس اعلام کردند صحبت‌های پمپئو آنقدر بی‌حساب و کتاب، خارج از نزاکت و بدون منطق بود که ارزش پاسخگویی ندارد و فقط باید تکرار کرد که ایشان و سایر مسئولین دولت کنونی آمریکا نه‌تنها زندانی تصورات و توهمات غلط خود هستند بلکه زندانی گذشته‌اند و بدتر از آن زندانی گروه‌های فشارهای فاسدی هستند که هر روز کوس رسوایی یکی دیگر از آنها بر بازار افکار عمومی جهانی به صدا در می‌آید.
وی گفت: این نشان‌دهنده ورشکستگی ایالات متحده آمریکاست که در واقع تبدیل به سیاست خارجی استیجاری شده و هر گروه فشاری که بتواند بیشتر هزینه کند می‌تواند بیشتر این سیاست خارجی را به آن سمت حرکت دهد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در روز جمعه نیز ان‌شاءالله جلسه کمیسیون مشترک منهای آمریکا برگزار می‌شود. آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند لذا عضو کمیسیون مشترک هم نیستند و نمی‌توانند مانند گذشته در جلسات این کمیسیون مانع‌تراشی کنند. کمیسیون مشترک بدون آمریکا برای بررسی اینکه چگونه اعضای باقیمانده در برجام می‌توانند تعهدات خود را اجرا کنند، برگزار می‌شود.
وی تصریح کرد: ما در این جلسات صرفا درباره برجام صحبت می‌کنیم و خواسته‌ای بالاتر از آن نداریم.
ظریف با بیان اینکه با خروج آمریکا دستاوردهای سیاسی، حقوقی و امنیتی برجام تقویت شده است، ادامه داد: با رفتن آمریکا دستاوردهای اقتصادی برجام متضرر شده، در همین راستا سایر اعضای برجام باید این دستاوردها را برای ما تامین کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره 12خواسته مطرح شده از سوی آمریکا گفت: مذاکره مجدد خیالبافی بوده که پمپئو در سخنرانی خود مطرح کرد. مردم ایران همواره نشان داده‌اند که در برابر زورگویی مقاوم هستند و معمولا دیگر کشورها را از روش خود پشیمان می‌کنند.
ظریف ادامه داد: رژیم صهیونیستی یک اتاق عملیات روانی راه انداخته تا اینگونه صحبت‌ها را منتشر کند. در واقع چون همه می‌دانستند جمعه کمیسیون مشترک بدون آمریکا و براساس درخواست ایران تشکیل می‌شود، شروع به فضاسازی کردند که موضوع این کمیسیون مشترک این است که آنها با اضافه کردن مذاکرات جدید یک بسته به ایران ارائه دهند اما واقعیت این است که قرار است طرف مقابل بسته‌ای جدید به ما ارائه دهد اما بسته‌ای در قالب برجام نه در قالب موضوعات دیگر.
به‌نظر می‌رسد بسته مورد نظر ظریف به موارد 9گانه بیانیه موگرینی در بروکسل در رابطه با مسائل نفتی، بیمه و... اشاره دارد.
 وزیر خارجه خاطرنشان کرد: همه متوجه باشند یک اتاق جنگ روانی توسط رژیم صهیونیستی راه افتاده تا هم در داخل و هم در خارج فضاسازی کند که این نشان‌دهنده استیصال آنهاست، کما اینکه سخنرانی پمپئو نیز نشان‌دهنده استیصال آمریکایی‌ها بود. به قول خود آنها این پلن B آنها بود.
ظریف افزود: طرح اول نیز آن بود که با تندروی‌های آقای ترامپ، جمهوری اسلامی ایران اقدامی انجام دهد که باعث یک اجماع جهانی علیه خود شود، آنها الان نیز در تلاشند تا از طرق مختلف به همان هدف خود برسند چون معتقدند ناکامی عمده‌ای که رژیم صهیونیستی، تندروها و برخی کشورهای مرتجع منطقه داشتند این است که هزینه‌هایی که طی سالیان دراز برای ایجاد ایران‌هراسی کرده بودند به ناگاه فرو ریخته و تمام تلاش آنها این است که آن فضا را دوباره تجدید و احیا کنند. وی با تأکید بر «لزوم ایجاد وحدت و انسجام در داخل در مقابل سیاست‌های آمریکا»، گفت: من امیدوارم همه گروه‌های سیاسی فارغ از دیدگاه‌ها و نظرات خود و اینکه معتقدند برجام چه بوده، خوب بوده یا چه مقداری موفق بوده، الان در برابر قانون‌شکنی و عهدشکنی آمریکا که آنها را در جهان منزوی کرده است، یکصدا بایستند.
مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا در واکنش به بازتاب اظهاراتش علیه ایران گفت: من گزارش‌هایی دیدم که در آنها گفته شده بود این درخواست‌ها توهماتی هستند که قابل دستیابی نیستند اما خواهان چیزهایی هستیم که بسیار ساده‌اند.


سبک مذاکره دیپلمات‌های ایرانی از زبان شرمن
وندی شرمن، قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5در گفت‌وگو با «رادیو نیویورکر» در ارتباط با خروج آمریکا از برجام گفت: ما می‌دانستیم که این احتمال وجود دارد. همتایان ایرانی ما به‌طور مداوم به ما می‌گفتند که ما چگونه بدانیم که شما این توافق را لغو نمی‌کنید و ما نیز به آنها پاسخ دادیم، که راهی برای پی بردن به این قضیه وجود ندارد. وی در ارتباط با تلاش کشورهای اروپایی برای حفظ برجام نیز گفت: فکر می‌کنم تحقق چنین کاری بسیار دشوار باشد. شرمن هشدار داد: ترامپ احتمالا ما را به سمت تقابل بیشتر با ایران سوق می‌دهد. این پیامد خوبی برای آمریکا نخواهد داشت و در کوتاه یا میان‌مدت ایران به‌احتمال دستیابی به سلاح هسته‌ای بازمی‌گردد که این قطعا در راستای منافع امنیت ملی آمریکا نیست. این دیپلمات سابق آمریکا با بیان اینکه ظریف تلاش بی‌وقفه‌ای را برای یافتن یک راه‌حل دنبال کرده است در توضیح سبک مذاکره طرف ایران گفت:‌«ایران یک مذاکره‌کننده بسیار پیچیده است. آنها مذاکره‌کننده مقاومت که شعار این کشور است، هستند....ایرانی‌ها مذاکره‌کنندگان فوق‌العاده‌ای هستند، جدی و بسیار صبور هستند و تمام آنچه روی میز قرار دارد را می‌بینند بنابراین سبک مذاکره با آنها بسیار پیچیده و متفاوت با مذاکره با کره‌شمالی است. »

این خبر را به اشتراک بگذارید