• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 9 آبان 1401
کد مطلب : 175551
+
-

هفت نحس

همه نشانه‌ها حاکی از پایان دوره یورگن کلوپ در هفتمین فصل حضورش در لیورپول است

هفت نحس


برخی مربیان دچار طلسم می‌شوند. به‌طور مثال، مورینیو معمولا در هر باشگاهی در فصل سوم به مشکل می‌خورد و یورگن کلوپ دچار سندروم فصل هفتم است. او در آغاز دوران مربیگری‌اش 7فصل در ماینتس ماند و پس از سقوط این تیم به دسته پایین‌تر قراردادش را تمدید نکرد تا در سال2007 به دورتموند برود. در این باشگاه هم 7سال دوام آورد و زنبورها را به فینال لیگ قهرمانان هم برد. در هفتمین فصل در سیگنال ایدونا پارک، بار دیگر همه‌‌چیز به شکل بدی پیش رفت. دورتموند، ستاره خود روبرت لواندوفسکی را از دست داد و در نهایت در رده هفتم لیگ قرار گرفت و کلوپ جدا شد. حالا از سال2015، او هفتمین فصل حضورش روی نیمکت مربیگری لیورپول را پشت‌سر می‌گذارد. درباره او طلسم‌ها حرف می‌زنند. کلوپ از هر جامی تنها و تنها یکی برای لیورپول به ارمغان آورده است. سندروم فصل هفتم هم برای او در آنفیلد صدق می‌کند. شاید اگر هر مربی دیگری بود، با نتایج امسال اخراج می‌شد اما سرمربی آلمانی به این باشگاه چیزهایی داده که آنها سال‌ها در حسرت آن می‌سوختند ازجمله نخستین قهرمانی در لیگ برتر و پایان انتظار 30ساله.
در تابستان امسال سادیو مانه از تیم به مقصد بایرن مونیخ جدا شد. او بیش از 100گل برای قرمزها به ثمر رسانده بود. البته به جای او داروین نونیس با 75میلیون یورو خریداری شد. مصدومان زیاد هم بلای جان لیورپول بود و بازیکنان زیادی مثل ژوتا، تیاگو، رابرتسون، آرنولد، کیتا و... برای مقاطعی دچار آسیب‌دیدگی شدند. اما اینها همه دلیل افت لیورپول نیست. یورگن کلوپ دستش برای حریفان رو شده. بررسی تصاویر فریز‌شده هر بازی نشان می‌دهد که بازیکنان و به‌خصوص هافبک‌ها در جایگیری هم مشکل دارند. مهاجمان حریف با یک‌ودوهای ساده خط دفاعی تیم را باز می‌کنند و به گل می‌رسند. فن‌دایک برای آنکه رکورد دریبل‌نخوردن‌هایش خراب نشود، دنده عقب حرکت می‌کند و آنقدر عقب می‌رود تا تیم از راه دور گل بخورد. محمد صلاح هم که چند ماه بر سر دستمزد بالاتر و قرارداد جدید چانه می‌زد، انگار دیگر همه حواس‌اش به فوتبال نیست. او هم مثل ویرجیل افت کرده است. در مرکز خط هافبک این تیم هندرسون بازی می‌کند که همه هنرش ارسال پاس‌های بدون ریسک و معمولا رو به عقب است. خط هافبک در غیاب تیاگوی همیشه مصدوم خلاقیتی ندارد و اگر ارسال‌های رابرتسون و آرنولد از دو سمت دفاع چپ و راست نباشد، گره از کار تیم باز نمی‌شود. کلوپ برای مقابله با حریفان هیچ پلن دومی ندارد و همواره به یک شکل بازی می‌کند مگر آنکه تیمش عقب باشد و به 4 مهاجم همزمان بازی بدهد. مقایسه کنید با گواردیولا که هر فصل خودش و سیستم تیمش را به‌روز می‌کند. پپ فصل گذشته بدون مهاجم نوک بازی می‌کرد و دی‌بروینه یا گوندوغان را به‌عنوان مهاجم کاذب بازی می‌داد و امسال با هالند سبک دیگری را دنبال می‌کند. او حتی به ضدفوتبال هم گاهی رو‌ می‌آورد و بردهای اقتصادی می‌گیرد. یا آرتتا که این فصل از روی دست گواردیولا کپی کرده و چهره متفاوتی از آرسنال به نمایش گذاشته است. نمی‌شود سال‌ها با یک سبک پیش رفت و سیستم را آپدیت نکرد.
    او در این فصل تنها نیمی از بازی‌هایش را برده و در همه رقابت‌ها در 18مسابقه 5بار شکست خورده و 4تساوی به‌دست آورده؛ میانگین 1.71 امتیاز در هر بازی. میانگین کلی امتیازات او برای لیورپول 2.07 است.
    لیدز نخستین پیروزی خود در 13بازی آخر را مقابل لیورپول جشن گرفت. لیدزی‌ها آخرین‌بار در آوریل2001 در آنفیلد این تیم را 2بر یک شکست داده بودند.
    قرمزها از مارس2021 تاکنون در آنفیلد شکست نخورده بودند که به لطف سندروم سال هفتم یورگن کلوپ این طلسم هم از میان رفت. لیورپولی‌ها در این مدت در 29بازی خانگی 22برد و 7تساوی به‌دست آورده بودند.
    دقیقا 10‌سال بود که لیورپول در آنفیلد گل به این دیرهنگامی دریافت نکرده بود. گل دقیقه89 سامرویل تنها یک‌دقیقه زودتر از گل دقیقه90 فان‌پرسی در مارس2012 برای آرسنال در این ورزشگاه وارد دروازه میزبان شد.
    لیدز پس از ناتینگهام فارست دومین تیم ته‌جدولی است که در هفته‌های اخیر لیورپول را می‌برد.
    لیدزی‌ها 8بازی پیاپی را بدون برد سپری کرده بودند؛ 2تساوی و 6شکست.
    پس از شکست‌ناپذیری در 70‌بازی خانگی لیگ برتر، ویرجیل فن‌دایک سرانجام در آنفیلد شکست خورد. در 4سال و 10ماهی که او از ساوتهمپتون به این تیم آمده، هرگز یک دیدار خانگی با حضور این بازیکن با شکست پایان نیافته بود؛ 59‌برد و 11‌تساوی.

قرمزهای آنفیلد در کل فصل پیش تنها 2‌شکست داشتند و حالا تعداد شکست‌های این فصل این تیم دوبرابر کل فصل پیش است.

با این وضعیت به اروپا هم نمی‌رسیم!
کلوپ پس از شکست تیمش نسبت به کسب سهمیه آسیا هم احساس نگرانی کرده است: «اگر به بی‌ثباتی ما در این برهه باشید، قادر به راهیابی به لیگ قهرمانان اروپا نخواهید بود. ما باید این مشکل را حل کنیم. چیزهای بسیاری در این بازه، به ضرر ما پیش می‌رود. بابت این وضعیت متأسفم ولی اوضاع از این قرار است. نمی‌دانم چقدر امکان سختکوشی وجود دارد ولی ما این کار را خواهیم کرد. شرایط از این قرار است و ما دنبال راهکارهایی برای آن می‌گردیم. ما ابتدا باید نگاهی به این بازی بیندازیم و تلاش‌مان را از همین جا شروع کنیم.»

لیورپول در 30بــازی خانگی آخر خود تنها یک‌شکست داشته؛ 80گل زده و 18گل خورده.

لیورپول دقیقا مثل کریستال پالاس نتیجه گرفته؛ 4برد، 4تساوی و 4شکست و حضور در رده نهم به‌طور مشترک با پالاس.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :