• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 8 آبان 1401
کد مطلب : 175430
+
-

با افزایش 10درصدی نسبت به سال قبل

ارزش تجارت 7ماهه از 60میلیارد دلار گذشت

روند رو به رشد ارزش تجارت خارجی همچنان ادامه دارد و تا اینجای کار 10درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است؛ هرچند وزن تجارت خارجی برای چندمین ماه متوالی کاهش پیدا کرده و تداوم آن می‌تواند ارزش را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد. به‌گزارش همشهری، آمارهای گمرک ایران حاکی است در 7ماه امسال مبادلات ایران با شرکای تجاری معادل ۸۱میلیون‌و۳۰هزار تن به ارزش ۶۰میلیاردو۱۳۳میلیون دلار بوده که نسبت به 7ماه سال قبل، ازنظر وزن 17.6درصد کاهش و ازنظر ارزش 10درصد افزایش نشان می‌دهد.

تناقض در حجم و ارزش تجارت
براساس سنتی که در دوره تحریم‌های ابتدای دهه90 در گمرک ایران گذاشته شد و از سال1397 نیز دوباره در دستور کار متولیان تجارت خارجی قرار گرفت، آمارهای این حوزه بنا به اصل محرمانگی، نه از طریق انتشار گزارش در سایت گمرک بلکه از طریق مصاحبه رسانه‌ای رئیس یا سخنگوی گمرک منتشر می‌شود. بر همین اساس، مبنای گزارش 7ماهه تجارت خارجی نیز اظهارات سیدمرتضی عمادی، سخنگوی گمرک ایران است و آمار و اطلاعات بیشتری در مورد تحولات تجاری وجود ندارد. باوجوداین، با توجه به تداوم تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های بین‌المللی حمل‌ونقلی و بانکی علیه ایران، مبادلات تجارت خارجی را از یک‌سو باید مرهون توسعه مبادلات با همسایگان و کشورهای دوست دانست و از سوی دیگر ثمره افزایش قیمت کامودیتی و کالاهای اساسی و پایه که در دو حوزه صادرات و واردات تکرار شده است. بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد رشد ارزش تجارت خارجی همزمان با کاهش وزن صورت گرفته است؛ یعنی کشور در ازای صادرات کمتر، ارز بیشتری دریافت کرده و در ازای واردات کمتر نیز ارز بیشتری پرداخته است. البته این اتفاق در شرایطی می‌تواند ناشی از تغییر کیفیت کالا و خدمات صادراتی از خام‌فروشی به های‌تک و محصولات فناوری شده نیز باشد؛ اما جدای از اینکه چنین اتفاقی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، کم شدن وزن واردات کشور در مقابل افزایش ارزش نیز این فرضیه را تقویت می‌کند که این اتفاق می‌تواند ناشی از تغییرات جهانی قیمت‌ها باشد.

نبض صادرات غیرنفتی
براساس آمارهای گمرک ایران، در ۷ماه امسال در این مدت ۶۱میلیون‌و۲۸۳هزار تن کالا به ارزش ۲۸میلیاردو۴۰۶میلیون دلار از گمرکات ایران صادر شده که این میزان ازنظر ارزش 5.6درصد افزایش نشان می‌دهد؛ اما ازلحاظ وزن نشانگر سقوط 18.2درصدی است. بررسی صادرات غیرنفتی کشور به تفکیک اقلام عمده حاکی است ۱۰قلم اول کالاهای صادراتی کشور شامل پروپان مایع‌شده، متانول، بوتان مایع‌شده، پلی‌اتیلن گرید فیلم، قیر، نفت، گاز طبیعی مایع‌شده، اوره، سایر اوره، شمش از آهن و فولاد غیرممزوج و سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به‌جز بنزین بوده است که درمجموع 37.9درصد از وزن و 41.9درصد از ارزش کل صادرات کشور در 7ماهه امسال را به‌خود اختصاص دادند. همچنین بررسی صادرات کالایی سکشور به تفکیک مقاصد عمده حاکی از این است که در این دوره زمانی، کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند، ۵کشور عمده مقصد صادرات کالاهای ایرانی بوده‌اند که چین ۹میلیاردو۱۸۱میلیون دلار، عراق ۴میلیاردو۲۹میلیون دلار، امارات ۳میلیاردو۴۷۶میلیون دلار، ترکیه ۳میلیاردو۸۱میلیون دلار و هند یک‌میلیاردو۹۸میلیون دلار از ایران کالا و خدمات وارد کرده‌اند. طبق آمارها، 70.3درصد از وزن و 73.4درصد از ارزش کل کالاهای صادراتی به همین ۵کشور اختصاص دارد.

وضعیت واردات غیرنفتی
براساس آمارها، در 7ماه امسال، ۱۹میلیون‌و۷۴۷هزار تن کالا به ارزش ۳۱میلیاردو۷۲۷میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، ازنظر وزن 15.7درصد کاهش و ازنظر ارزش 14.4درصد افزایش نشان می‌دهد. بررسی‌ها حاکی از این است که در این بازه زمانی، 10قلم عمده کالاهای وارداتی کشور شامل ذرت دامی، برنج، گندم، دانه سویا، گوشی تلفن همراه، روغن دانه آفتاب‌گردان، روغن گلرنگ، تراکتورهای جاده‌ای، سایر تلفن‌های هوشمند و شکر تصفیه نشده بوده و ۵کشور عمده مبدأ کالاهای وارداتی به ایران نیز کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هند و آلمان بوده‌اند. در این مدت امارات، ۹میلیاردو۴۳۵میلیون دلار، چین ۸میلیاردو۲۸۴میلیون دلار، ترکیه ۳میلیاردو۲۱۸میلیون دلار، هند یک‌میلیاردو۶۹۵میلیون دلار و آلمان ۹۹۱میلیون دلار کالا و خدمات به ایران فروخته‌اند که درمجموع 62.3درصد از وزن و 74.4درصد از ارزش کل واردات کشور را شامل می‌شود. نکته قابل‌توجه اینکه در نتیجه مبادلات تجاری 7ماهه امسال، تراز تجاری کشور بازهم افزایش پیدا کرده و به منفی 3میلیاردو321میلیون دلار رسیده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید