• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 8 آبان 1401
کد مطلب : 175427
+
-

بانک مرکزی تحلیل کرد

شرط استمرار کاهش تورم در آینده

بانک مرکزی در واکنش به انتقاد رسانه‌ها از وضعیت شکننده نرخ تورم می‌گوید: دولت خود را متعهد به کنترل تورم و کاهش آن به سطوح پایین، پایدار و پیش‌بینی‌پذیر در میان‌مدت می‌داند و دستیابی به این هدف را با اولویت و اهتمام بالایی در کنار اهداف دیگری مانند حمایت از رشد اقتصادی و اشتغال دنبال می‌کند. سیاستگذار پولی در عین حال تاکید می‌کند؛ تحقق روند کنترل تورم، نیاز به همکاری و هماهنگی مطلوبی میان ارکان مختلف تصمیم‌گیری، سیاستگذاری و اجرای آنها در مجموعه دولت و سایر ارکان حاکمیت دارد و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و سایر ارکان ذی‌ربط  آن را دنبال می‌کنند.
به گزارش همشهری، نرخ 12ماهه رشد نقدینگی به روایتی از 40.5درصد در پایان شهریور پارسال به 35درصد در پایان شهریور 1401 کاهش یافته و رشد پایه پولی هم 33.1درصد شده است؛ در حالی که نرخ رشد پایه پولی در پایان شهریور 1400 رقم 39.5درصد را ثبت کرده بود.
اما بانک مرکزی چگونه می‌خواهد روند کاهشی تورم را ادامه دهد؟ سیاستگذار پولی دنبال این است که جلوی رشد نقدینگی را از مسیر کنترل پایه پولی و خلق پول بگیرد و اجازه پولی شدن کسری بودجه را با هماهنگی ارکان اقتصادی دولت بگیرد. مسیر دیگر اصلاح نظام بانکی و کنترل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، ثبات‌بخشی به بازار ارز، مدیریت انتظارات تورمی، نظارت بر تغییرات قیمت کالاها و خدمات و تامین مناسب کالاهای اساسی و مواد اولیه و واسطه‌ای لازم برای بخش تولید است که به گفته بانک مرکزی بر استمرار کاهش نرخ تورم در آینده، نقش مؤثری دارند.
گزارش جدید بانک مرکزی با استناد به داده‌های مرکز آمار مبنی بر کاهش نرخ تورم در دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت امسال نشان می‌دهد که با اجرای تکلیف قانونی صورت گرفته از سوی مجلس ، مبنی بر اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و حذف تخصیص ارز ترجیحی و آثار تورمی آن، روند حرکتی نرخ تورم نقطه به نقطه در 4 ماه ابتدایی سال1401 با روند افزایشی مواجه شده و این افزایش تا تیرماه ادامه یافته، اما پس از گذشت ماه‌های اولیه اجرای طرح و فروکش کردن آثار تورمی آن، تورم نقطه به نقطه در مرداد و شهریور ماه سال جاری با کاهش همراه شده است.

دولت بی‌تفاوت نیست
نهاد ناظر بر بازار پول با اذعان به تخلیه پیامدهای تورمی حذف ارز 4200 تومانی و بازگشت روند قیمت‌ها به حالت طبیعی می‌گوید: دولت نسبت به  تحولات تورمی ناشی از حذف ارز 4200 کالاهای اساسی بی‌تفاوت نبوده و با تخصیص یارانه معیشتی، جبران دهک‌های مختلف درآمدی را با جدیت پیگیری کرده که این یارانه جبرانی توانست به میزان قابل توجهی قدرت خرید از دست رفته ناشی از این اصلاح قیمتی را به خانوارها بازگرداند.

آثار کنترل تورم، نمایان شد
به گزارش بانک مرکزی، در نتیجه همکاری دولت، رشد نقدینگی و پایه پولی و نرخ تورم طی یک سال اخیر  یعنی از شهریور 1400 تاکنون کاهش معنا‌داری را تجربه کرده است؛  هر چند کماکان در سطوح بالایی قرار دارند و لازم است با سرعت و شدت بیشتری تا رسیدن به سطح مطلوب و هدف‌گذاری شده خود طی روندی مستمر و پایدار کاهش یابند.
این گزارش می‌افزاید: نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی  از 40.5درصد در پایان شهریور 1400 با طی روندی نسبتاً کاهشی، در شهریور‌ماه 1401 معادل 37.5درصد بوده، اما با تعدیل اثرات پوشش آماری ناشی از ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه، نرخ رشد نقدینگی در پایان شهریورماه سال1401 نسبت به پایان شهریورماه سال 1400 معادل 35درصد و رشد پایه پولی هم 33.1درصد بوده است؛ این درحالی است که نرخ رشد پایه پولی در پایان شهریور 1400 رقم 39.5درصد را ثبت کرده بود. سیاستگذار پولی می‌گوید: در 6 ماهه اول سال جاری درآمدهای عمومی دولت از رشد 59.2درصدی برخوردار بود. به‌گونه‌ای که  هزینه‌های جاری دولت تنها با رشد 30.7درصدی مواجه شده است.
بانک مرکزی نتیجه می‌گیرد: کاهش 19.6درصدی کسری تراز عملیاتی و 101.7درصدی کسری تراز عملیاتی و سرمایه‌ای (کسری بودجه دولت) باعث شده که در این مقطع زمانی (شهریورماه سال 1401) استفاده از تنخواه‌گردان بانک مرکزی که واجد آثار پولی ناشی از عملیات مالی دولت است، با کاهش قابل توجه 91.6درصدی نسبت به شهریورماه سال 1400 همراه شود که این نشان از اهتمام دولت در جهت انضباط‌بخشی به سیاست‌های مالی دولت و هماهنگی آن با سیاست‌های پولی بانک مرکزی در یک سال گذشته بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید