• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 7 آبان 1401
کد مطلب : 175390
+
-

وقتی پنجه‌های کشیده‌شده به رخ امنیت را نمی‌بینیم

یادداشت
وقتی پنجه‌های کشیده‌شده به رخ امنیت را نمی‌بینیم

حسن رشوند؛ دبیر گروه سیاسی

امنیت، انتظار نخست انسان‌ها از حکومت‌هاست که امروزه ابعاد گسترده و متنوعی یافته است. فیلسوفانی که دغدغه عدالت داشته‌اند، آن را شرط ضروری عدل دانسته‌اند و کسانی که به رفاه می‌اندیشیده‌اند، آن را عامل اصلی آسایش شمرده‌اند و آنان که بر توسعه سیاسی یا اقتصادی تکیه کرده‌اند، امنیت را عامل اساسی آن تلقی کرده‌اند و همه کسانی که برای حاکمیت ارزش‌های معنوی یک جامعه تلاش می‌کنند، امنیت را مقدمه واجب برای یک حکمرانی سالم می‌دانند. نگاه به امنیت در اسلام بسیار عمیق‌تر از مکاتب دیگر رخ نمایانده است تا آنجا که کلماتی با ریشه امن 789بار در قرآن کریم تکرار شده است که حکایت از اهمیت فوق‌العاده این مفهوم در اسلام دارد. قطعا از همین منظر است که پیامبر مکرم اسلام(ص)، می‌فرمایند: «النعمتان مجهولتان، الصحه و الامان» 2نعمت است که مورد قدر ناشناسی و ناسپاسی است؛ یکی نعمت امنیت و دیگری نعمت سلامتی. یا امیر سخن علی‌بن ابی‌طالب می‌فرمایند: «لا نعمه اهنا من الامن»؛ هیچ نعمتی گواراتر از امنیت وجود ندارد.
اینکه رهبر معظم انقلاب به‌دنبال حوادث تلخی که در طول این سال‌ها در حوزه امنیت کشور رخ داده، مکرر هشدار می‌دهند بی‌توجهی به مبحث مهم امنیت چشم طمع دشمن را به این کشور متوجه می‌کند، ناشی از نگاه عمیق ایشان و اهمیت امنیت به‌عنوان بزرگ‌ترین نعمت است که در این روزهای پر‌التهاب همچون جنگ احزاب همه دشمنان از تجزیه‌طلبان گرفته تا منافقین تروریست و سلطنت‌طلبان را دور هم جمع کرده است. حکیم دانای انقلاب 3سال پیش هم در ابتدای درس خارج فقه خود درباره مسائل پیش‌آمده در فتنه بنزینی فرموده بودند: «ناامنی بزرگ‌ترین مصیبت برای هر کشوری است، برای هر جامعه‌ای است، اینها قصدشان این است... همه مراکز شرارت دنیا علیه ما این کارها را تشویق کردند، از خانواده منحوس خبیث خاندان پهلوی تا مجموعه خبیث و جنایتکار منافقین، اینها دارند مرتبا در فضای مجازی و در جاهای دیگر تشویق می‌کنند، ترغیب می‌کنند که این شرارت‌ها انجام بگیرد.
من عرضم این است؛ هیچ‌کس به این اشرار کمک نکند، هیچ انسان عاقل و شایسته‌ای که به کشور خودش علاقه‌مند است، به زندگی راحت خودش علاقه‌مند است، به اینها نباید کمک بکند؛ اینها اشرارند، این کارها کار مردم معمولی نیست.» اگر آن روز که رهبر انقلاب آن هشدار را دادند به آن توجه لازم می‌شد، حتما امروز شاهد این همه بی‌حرمتی به نظام و آشوب در کشور در حرم امن شاهچراغ نبودیم. بنابراین سخن رهبر انقلاب، حکایت از این منطق قوی دارد که امنیت به‌عنوان یکی از 2 رکن اساسی برای اداره یک کشور و حکمرانی سالم در آن است. طبیعی است وقتی دشمن هویت ملت ‌ما را نشانه می‌رود، باید بپذیریم که تهدیدات هویتی، مرجع اساسی ناامنی خواهد بود و برخلاف آن، پیوستگی و اتحاد میان یک ملت نخستین ابزار تحقق امنیت خواهد بود.
بنابراین در چنین جامعه‌ای باید نسبت به هر آنچه زمینه‌ساز ناامنی می‌شود و به نوعی هویت انسجام‌یافته و همبستگی ملت آن را خدشه‌دار می‌کند، حساس بوده و با آن مقابله کرد. اتفاقات تلخی که در این 40روز به بهانه فوت مهسا امینی رخ داد و اوج آن در حمله تروریستی به حرم حضرت احمد ابن موسی (شاهچراغ) صورت گرفت، یا در بابل کسی به‌خود جرأت می‌دهد با سلاح کمری 2بسیجی را به شهادت برساند و یا فردی با سلاح شکاری در پایتخت با شلیک تیر هوایی رعب و وحشت ایجاد می‌کند‌ و فضای کشور آنقدر ناامن می‌شود که با ترور‌کردن، آتش‌زدن، ویران‌کردن اموال عمومی و شخصی و تهدید جان، مال و ناموس مردم چنان جوی در کشور ایجاد می‌شود که مردم احساس ناامنی می‌کنند، باید هم انتظار چنین روزهایی را داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید