• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 7 آبان 1401
کد مطلب : 175373
+
-

شهردار تهران در دیدار با بانوان ورزشکار مدال‌آور تأکید کرد

خلق هویت ورزشی برای پایتخت

نشست
خلق هویت ورزشی برای پایتخت

نشست شهردار تهران و بانوان ورزشکار مدال‌آور در خیابان بهشت برگزار شد و علیرضا زاکانی با بیان اینکه نیمی از جامعه ما بانوان هستند، گفت: «در مجموعه مدیریت شهری به این قائل هستیم که تهران باید هویت ورزشی پیدا کند؛ چراکه این شهر غیر از هویت پایتختی، هویت دیگری ندارد و این خلق هویت برای ما موضوعیت دارد تا شهروندان افتخار کنند که تهرانی هستند.» به‌گزارش همشهری، در این مراسم که به‌میزبانی شهرداری تهران برگزار شد، محمدامین توکلی‌زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، فاطمه قاسم‌پور نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، زهرا شمس‌احسان رئیس کمیته ورزش شورای شهر تهران، حسین اوجاقی مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران و ورزشکارانی چون فرشته کریمی (فوتسالیست)، فرحناز ارباب (مربی تیم کاراته)، مریم سلطانی (قهرمان پرتاب نیزه)، مریم موسوی‌اصل (دوومیدانی)، شهرزاد نصیری (مسئول لیگ فوتسال بانوان)، مریم یوسفی (هندبال)، زینب عباس‌نژاد (بسکتبال) و... حضور داشتند.

ایجاد امید با خلق افتخار
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اهمیت خلق افتخار ورزشکاران اشاره و تأکید کرد: «وقتی با یک مجموعه‌ای از شرایط مواجهیم که ممکن است ما را به سمت ناامیدی و مشکلات سوق دهد و برای   نوجوانان و جوانان آثار سوء داشته باشد، با خلق افتخار توسط شما ورزشکاران این قشر امید پیدا می‌کند و افق روشنی فراروی خودش می‌بیند؛ بنابراین ورزش و به‌طور خاص ورزش بانوان برای ما بسیار مهم است و علاقه‌مند هستیم در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم و معتقدیم آورده ویژه‌ای برای شهر تهران دارد.» زاکانی خطاب به ورزشکاران گفت: «شما مدال‌آوران و قهرمانان هم الگوی کسانی هستید که به ورزش روی می‌آورند و هم نماد و افتخار در عرصه بین‌المللی. امروز موضوع ایران و سرآمدی ایران در عرصه جهانی بسیار مهم است و عده‌ای به درودیوار می‌زنند این نام بر سرزبان‌ها و این پرچم در دست‌ها نیفتد.»

توجه به مطالبات بانوان ورزشکار
 شهردار تهران در ادامه به پیگیری برخی از مطالبات بانوان ورزشکار اشاره و عنوان کرد: «در مجموعه سازمان ورزش تلاش می‌کنیم حتما قدرالسهمی برای جذب خانم‌های ورزشکار لحاظ شود تا بتوانیم با موضوع ورزش به‌صورت حرفه‌ای و دقیق و مؤثر مواجه شویم؛ علاوه بر این، در موضوع مسکن هم سعی می‌کنیم تفاهمنامه‌ای با وزارت ورزش داشته باشیم. درخصوص استفاده از ظرفیت‌های ورزشی شهرداری تهران هم می‌توانیم با همکاری سازمان ورزش کارت طلایی برای ورزشکاران صادر کنیم.» زاکانی در پایان با بیان اینکه اهتمام ما این است تا از زیرساخت‌ها و اقتضائات شهر برای تشویق عموم مردم به ورزش استفاده کنیم، تأکید کرد: «اراده ما در مدیریت شهری، تقویت عرصه ورزش است که بخش عمده‌ای از این تقویت ارج‌نهادن به قهرمانان ورزشی است؛ چراکه اگر این‌‌چنین نباشد، بخش پیشران و انگیزه‌بخش این حوزه مورد غفلت قرار می‌گیرد.»
 
سیاست‌های کلان توسعه ورزش
زهرا شمس‌احسان، رئیس کمیته ورزش شورای شهر تهران هم در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور قهرمانان در رقابت‌های جهانی گفت که زنان قهرمان کشورمان با رعایت تمام موازین تعریف‌شده و با احترام به قوانین در مسابقات مختلف حضور پیدا کرده و برای کشور افتخار آفریدند؛ این زنان قهرمان ضمن دنبال‌کردن ورزش حرفه‌ای در راستای تحکیم بنیان خانواده و ایفای نقش مادری نیز توانمند حاضر شدند. او با اشاره به رویکرد فرهنگی عنوان کرد: «موضوعی که باید در کنار هم پیگیری کنیم، تغییر الگوی رفتار مردم و خانواده‌ها از طریق ورزش با رویکرد فرهنگی است؛ بنابراین همراهی شما ورزشکاران و قهرمانان را در این جهت می‌طلبیم تا به‌صورت هدفمند مطالبات ورزشی را در شهر دنبال کنیم و فرهنگ ورزش را ارتقا دهیم.» شمس‌احسان گفت که شهرداری باید به پرورش استعدادهای ورزشی با رویکرد محله‌محوری توجه کند؛ چراکه استعدادها از دل مسابقات محلات شناسایی می‌شوند. به‌گفته رئیس کمیته ورزش شورای شهر تهران ۱۶‌سیاست کلان در راستای توسعه ورزش شهروندی با رویکرد توسعه فعالیت بدنی و ایجاد شهر فعال تدوین شده که به‌واسطه این سیاست‌ها شهروندان بیشتری تحت پوشش فعالیت‌های ورزشی قرار می‌گیرند و فعالیت‌های بدنی شهروندان ارتقا می‌یابد.

پیوند قهرمانان و مدیریت شهری
در این مراسم نکات و مواردی مطرح شد که همه بیانگر پیوند میان قهرمانان و مدیریت شهری بود.
  محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران: قهرمانان با اثبات توانمندی خود پیشران توانمندی کشور می‌شوند و خیل بزرگی از جوانان را به سمت پیشرفت حرکت می‌دهند. امیدواریم با پیوستگی قهرمانان و حوزه مدیریت شهری بتوانیم این الگوسازی را گسترش دهیم. تقاضای ما این است که ورزشکاران در شهر پرچمدار ورزش و نشاط و سلامتی شوند تا ما هم بتوانیم در مدیریت شهری، شهر را از این حوزه مستغنی کنیم و فضای شهر را تغییر دهیم.
  فاطمه قاسم‌پور، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی: مسیر قهرمانی در کشور ما شروع شده، ولی مسیر حرفه‌ای‌شدن را دیر آغاز کردیم. با وزارت ورزش فرایندی را در مجلس برای حل مشکلات ورزشکاران شروع کردیم و امیدواریم در برنامه توسعه هفتم و بودجه کمک کنیم که مسیر حرفه‌ای ورزش قهرمانی بانوان جایگاه اصلی خود را پیدا کند. در بحث رسانه‌ای‌شدن نیز در ورزش بانوان نیاز به اقدامات بیشتری است که این مسئله را نیز پیگیری می‌کنیم.

مکث
16سیاست مدیریت شهری برای توسعه ورزش شهروندی چیست؟

1هوشمندسازی فرایند مدیریت اماکن ورزشی تحت پوشش سازمان ورزش
2هوشمندسازی فرایندهای شناسایی، جذب، حفظ و هدایت مخاطبان برنامه‌های اجرایی سازمان ورزش
3توسعه نظام یکپارچه ارائه خدمات ورزشی به شهروندان در همکاری بین‌بخشی
4توسعه نظام یکپارچه ارائه خدمات ورزشی به شهروندان در همکاری‌های فرابخشی
5افزایش بهره‌وری اماکن و مجموعه‌های ورزشی تحت پوشش سازمان ورزش شهرداری تهران
6افزایش بهره‎‌وری مربیان و منابع انسانی سازمان ورزشی شهرداری تهران
7توجه به «خانواده‌محوری» در طراحی برنامه‌ها و رویدادهای ورزشی
8طراحی و اجرای بسته سیاستی جامع مدیریت و واگذاری اماکن و مجموعه‌های ورزشی
9طراحی و اجرای طرح جامع «تهران فعال و دوستدار ورزش»
10طراحی و اجرای طرح جامع «محله قهرمان» و برگزاری همایش‌ها
11طراحی پویش‌های آگاهی‌بخش، جذاب و متنوع ورزشی متناسب با نگرش و نیاز شهروندان
12طراحی برنامه جامع توسعه همکاری‌های بین‌بخشی سازمان ورزش شهرداری تهران
13طراحی یکپارچه ارائه خدمات تفریحی و ورزشی به کارکنان شاغل در شهرداری تهران و خانواده‌های آنان
14طراحی برنامه جامع توسعه زیرساخت‌های استاندارد فعالیت‌های بدنی و تفریحی در فضاهای عمومی شهر تهران
15تکمیل و بهره‌برداری از ۲۳پروژه نیمه‌تمام ورزشی در مناطق ۲۲گانه
16تکمیل طرح «دهکده ورزشی» در شهر تهران

 

این خبر را به اشتراک بگذارید