• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 7 آبان 1401
کد مطلب : 175366
+
-

پسماندها پیش از آرادکوه کم‌حجم می‌شوند

امروز و در قالب دهمین شنبه «امید و افتخار»، نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری به بهره‌برداری می‌رسد

گزارش
پسماندها پیش از آرادکوه کم‌حجم می‌شوند

 نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری، امروز در دهمین شنبه امید و افتخار در پهنه کوهک با حضور شهردار تهران افتتاح می‌شود. سازمان مدیریت پسماند شهر تهران برای رسیدن به اهداف طرح جامع مدیریتی پسماند، احداث 8ایستگاه MRF (مجتمع‌های نوین پردازش پسماند) را پیش‌بینی کرده است که اکنون مرکز MRF پهنه کوهک در مناطق 5،21 و22به مرحله بهره‌برداری رسیده است. به‌گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، این پروژه سبب می‌شود تا ۷۵تن زباله در مناطق ۵، ۲۱ و ۲۲، توسط این مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری مدیریت شود. به گزارش همشهری، محمدمهدی عزیزی گفت: «هدف اصلی این پروژه جداسازی حداکثری پسماند با ارزش، از مبدأ است. همچنین کاهش میزان تردد و حمل زباله به‌میزان حداقل ۱۰درصد تناژ در مسیر حمل به سمت آرادکوه یکی دیگر از اهداف این طرح است.» او با بیان اینکه با راه‌اندازی مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری، کاهش حداکثری فعالیت زباله‌گردها رخ می‌دهد، عنوان کرد: «این پروژه یک مدل موفق است تا زباله‌گردها کاهش پیدا کنند.»
اجرای طرح احداث مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهر با هدف تفکیک اصولی و حداکثری پسماند، فشرده‌سازی‌، حل موضوع شیرابه، کاهش معضل زباله‌گردی، کاهش هزینه‌های جابه‌جایی و انتقال پسماند تا مجتمع آرادکوه، جلوگیری از میان رفتن پسماندهای خشک ارزشمند همچون کاغذ و شیشه و کاهش دفع و دفن منابع ملی صورت می‌گیرد. سازمان مدیریت پسماند شهرداری در گام نخست 4ایستگاه MRF در پهنه‌های کوهک، سرخه‌حصار(مناطق ۸-۱۳-۱۴)، حکیمیه (۴-۷) و آزادگان (۱۲-۱۵-۱۶) را در دستور کار قرار داده بود که امروز مرکز کوهک به بهره‌برداری می‌رسد. سخنگوی شهرداری تهران در این رابطه گفته بود: «در راستای شنبه‌های امید و افتخار شنبه هفته آینده(امروز) بهره‌برداری از نخستین ایستگاه MRF (ایستگاه میانی پسماند) تهران در کوهک منطقه۲۲ به بهره‌برداری می‌رسد و تا پایان سال نیز 3ایستگاه دیگر در تهران به بهره‌برداری خواهد رسید.» عبدالمطهر محمدخانی در ادامه درباره شنبه‌های امید و افتخار عنوان کرده بود: «۷۰کلان‌پروژه تا ۱۲بهمن‌ماه در شنبه‌های امید و افتخار افتتاح می‌شود که البته ۲۰درصد آنها آغاز به‌کار برخی پروژه‌های بزرگ‌مقیاس است. در حقیقت عمده پروژه‌های بزرگ مقیاس که موانعی برای شروع و یا تکمیل آنها تاکنون وجود داشته و نیاز به هماهنگی فرابخشی داشتند، در این مدت مورد توجه قرار گرفته است که اصل آغاز آنها نیز کار بزرگی است.»
همزمان با افتتاح نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری، 55غرفه بازیافت در سطح شهر تهران نیز افتتاح می‌شود. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این رابطه گفت: «همزمان با افتتاحیه این مرکز، ۵۵غرفه با موضوع بسته‌های تشویقی برای مشارکت شهروندان نظیر پسماند، گلماند، هایپرپسماند، بیمه پسماند، ورزش ماند و... مورد بهره‌برداری رسمی قرار خواهند گرفت.»

مسئله دفن زباله
اگر زمانی مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه کارایی حداکثری در زمینه مدیریت پسماند داشت، امروز این مجتمع یک معضل جدی در پایتخت محسوب می‌شود. بیشتر از 60سال از عمر مرکز آرادکوه می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد دفن زباله در این مرکز تنها تا 20سال آینده ادامه پیدا کند. روزانه 5هزارو500تن پسماند به مرکز آرادکوه منتقل می‌شود و اگر این روند ادامه داشته باشد، تا 20سال آینده امکان دفن پسماند در این مرکز وجود نخواهد داشت. سازمان مدیریت پسماند با اجرای طرح جامع مدیریت پسماند درنظر دارد تا در 2 سال آینده میزان پسماند ورودی به مرکز آرادکوه را به کمتر از 30درصد افزایش دهد. یکی از فعالیت‌های مهم سازمان مدیریت پسماند برای کاهش انتقال پسماند به مرکز آرادکوه، احداث مرکز MRF است. مرکز MRF‌ پهنه کوهک امروز به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند و مدیریت متمرکز پسماند از جمع‌آوری و حمل تا پردازش و دفن در این مرکز به پیمانکار واگذار شده است. موضوعی که علاوه بر کاهش ورودی زباله به مرکز آرادکوه، از مشکلات زباله‌گردی هم می‌کاهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید