• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 7 آبان 1401
کد مطلب : 175367
+
-

ترس و استقبال از پاییز گرم اروپا

ترس و استقبال از پاییز گرم اروپا

پاییز گرم در جنوب اروپا، با واکنش‌های مختلفی از سوی کارشناسان و مردم عادی مواجه شده و درحالی‌که بسیاری را از پیامدهای تغییرات اقلیمی نگران کرده، مردم عادی را که زیر فشار زندگی استخوان خرد می‌کنند را از اینکه مجبور نیستند پول بیشتری برای گاز بدهند به وجد آورده است.
جنوب اروپا در این موقع از سال (انتهای اکتبر)، وارد فصل سرد خود می‌شود و مردم با شن‌ها و آب‌های گرم سواحل اسپانیا و فرانسه خداحافظی می‌کنند. اما امسال، از سرما خبری نیست و مردم همچنان در سواحل معروف این کشورها، ازجمله ریویه‌را در فرانسه، از آب‌های گرمی که دمایشان به 20تا21درجه می‌رسد لذت می‌برند. به‌صورت سنتی در این روزها در این ساحل، هوا سرد می‌شود و روز اول نوامبر(3روز دیگر)، بارش‌های فصل سرد شروع می‌شوند. این اتفاق، نشانه ترسناک دیگری از تغییرات گسترده اقلیمی در جهان و اروپاست اما برای میلیون‌ها شهروند اروپایی که هفته‌هاست خود را برای یک زمستان سخت آماده می‌کنند، خوشایند است. قیمت گاز در اروپا، به‌خاطر شرایط اقتصادی و همینطور جنگ اوکراین و روسیه به‌شدت بالا رفته و پیش‌بینی می‌شود چنان هزینه سنگینی بر مردم در کشورهای مختلف وارد کند، که بسیاری از خیر گرم کردن خانه خود بگذرند و چند ماه در سرمای کشنده اروپا زجر بکشند. هوای گرم در انتهای اکتبر، یعنی اینکه آنها چند هفته دیرتر مجبور می‌شوند برای گرم کردن خانه‌هایشان اقدام کنند و می‌توانند صرفه‌جویی زیادی در قبض‌های گاز داشته باشند.
اما همزمان با این موج شادی، کارشناسان به‌شدت نگران این وضعیت در جنوب اروپا هستند، ‌قاره‌ای که در همین تابستان، به‌خاطر موج گرمای بی‌سابقه دچار شوک شد و درگیر آتش‌سوزی‌ها و خشکسالی بود. کارشناسان اقلیمی مدت‌هاست می‌گویند که به‌خاطر تغییرات اقلیمی که پیامد دخالت انسان در روند طبیعت است، موج‌های گرما در اروپا تشدید و طولانی‌تر شده‌اند. حالا به‌نظر می‌رسد، همین موج گرما، خود را به میانه پاییز در اروپا هم کشانده است. نیس در جنوب فرانسه، در روزهای آینده دمای 24درجه را تجربه خواهد کرد که برای این فصل سال، عجیب و غریب است. فرانسه در 10روز اخیر، دمای هوایی را تجربه کرده که 5تا 6درجه بالاتر از حد نرمال در این موقع سال بوده است. وضعیت در اسپانیا هم همین است و در مالاگا در جنوب این کشور هم دمای هوا در روزهای آینده، حدود 24درجه سانتی‌گراد خواهد بود.
 در انگلیس هم پیش‌بینی شده که دمای هوا در روزهای آینده، تا 20درجه سانتی‌گراد بالا برود که در سال‌های اخیر در این موقع سال، بسیار کم‌سابقه بوده است. آلمان هم خود را برای یک هفته گرم پاییزی آماده می‌کند. هر دو کشور، در تابستان گذشته، گرم‌ترین سال‌های اخیر را تجربه کردند و در انگلیس، گرم‌ترین روز ثبت شده در تاریخ این کشور در همین تابستان تجربه شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید