• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 7 آبان 1401
کد مطلب : 175361
+
-

بزرگ شو مرد!

یک احتمال جذاب برای نیمکت بارسلونا؛ ژاوی برود، ونگر بیاید

1- دقیقا یک‌سال است که رونالد کومان از مربیگری بارسلونا برکنار شده و جای خود را به ژاوی داده است. در هفته‌های گذشته با ذکر جزئیات، تحلیل و آمار نوشته بودیم که ژاوی مربی بزرگی برای این باشگاه بزرگ نیست و حالا هر بار مدارک و دلایل تازه‌ای از بزرگ نبودن او رو می‌شود. بارسا با سرمربی سابق السد برای دومین سال پیاپی از لیگ قهرمانان به لیگ اروپا سقوط کرد و این یعنی از دست دادن 20میلیون یورو از محل بازاریابی و بلیت‌فروشی. البته همه درآمدها از بین نرفته و بارسا با قهرمانی در لیگ اروپا می‌تواند 14.4میلیون یورو درآمد داشته باشد. درصورت پیروزی مقابل پلژن، این باشگاه با سود ۲۲میلیونی مسابقات لیگ قهرمانان را ترک خواهد کرد. بنابراین بارسلونا هنوز فرصتی برای متعادل کردن بودجه دارد اما این کافی نیست.

2-ژاوی از مارکوس آلونسو در پست مدافع میانی استفاده کرد درحالی‌که او یک مدافع چپ است. او اشتباهات فاحش بیرین را در سمت راست خط دفاعی ندید. با اینکه فلسفه تیم 3-3-4 است، ژاوی ترکیب را با 4هافبک چید، یک لواندوفسکی در نوک حمله و یک دمبله در جناح راست. او پیش از این مسابقه بازیکنان را برای تماشای بازی اینتر-پلژن کنار هم نشاند و پس از گل دوم اینتر به حریف چک، به حدی عصبی شد که صندلی را به گوشه‌ای در رختکن پرت کرد. پیروزی اینتر اندک امید بارسایی‌ها به معجزه را از بین برد. ژاوی اگر مربی بزرگی بود، چنین اشتباهی نمی‌کرد که تیم را برای برد قابل‌پیش‌بینی حریف جمع کند و به آن شکل واکنش نشان دهد. او در این یک‌سال به سیاق کومان همواره برخی بازیکنان، داور و بدشانسی را مقصر عملکرد بد تیمش دانسته. ژاوی روحیه‌ای به تیم تزریق کرده که از باخت در ال‌کلاسیکوی سوپرجام خوشحال می‌شوند چون معتقدند خوب بازی کرده‌اند و از شکست در زمین بایرن‌مونیخ به اوج لذت می‌رسند چون مدعی‌اند با آن نمایش می‌توانند در نوکمپ جبران کنند. بازیکنان و هواداران از برد دل‌خوش‌کنک ال‌کلاسیکوی برگشت لالیگا در فصل پیش که تأثیری در سرنوشت لالیگا نداشت، در آسمان‌ها سیر می‌کردند و با پیروزی در ال‌کلاسیکوی دوستانه پیش‌فصل امسال به همه آرزوهای خود رسیدند. بارسای او تیم بزرگی نیست؛ چون خودش مربی بزرگی نیست. بارسای او باشگاهی است که فقط بازیکن و ستاره می‌خرد و مثل اینکه قرار نیست این روند پایانی داشته باشد. او مرد بازی‌های بزرگ نیست و این موضوع را در آسیا و لیگ قهرمانان این قاره بارها ثابت کرده است. او در 53بازی روی نیمکت بارسا 1.91امتیاز در هر بازی کسب کرده. دستیارش برادر خودش است که وظیفه فحاشی به نیمکت حریف و داور را دارد.

3-با اینکه لاپورتا از ژاوی اعلام حمایت کرده، خبرنگاری به نام روبن اوریا ادعا می‌کند که این سرمربی بیش از آنچه خیلی‌ها فکر می‌کنند در بازی اینتر در معرض خطر قرار گرفت و آن زمان هیأت مدیره از ژاوی خواسته بود سمت خود را ترک کند. تیری آنری، اسطوره سابق آرسنال و بارسلونا که این روزها به‌عنوان مفسر تلویزیونی فعالیت دارد، گفته: «اگر در این لحظه بارسا مربی‌ای غیراز ژاوی داشت، تا الان در یک‌قدمی اخراج قرار می‌گرفت.» دیلی‌فوتبال هم مدعی شده که درصورت اخراج ژاوی، آرسن ونگر یکی از گزینه‌های اصلی هدایت بارسلونا خواهد بود‌. سرمربی سابق آرسنال 2‌بار پیشنهاد فلورنتینو پرس برای مربیگری در رئال‌مادرید را رد کرده بود چون آن موقع داشت ورزشگاه جدید آرسنال را می‌ساخت.

4-هم‌اکنون که اوضاع در لالیگا چندان بد نیست و در آستانه بازی امشب با والنسیا تیم در رده دوم جدول جای دارد، گزینه تغییر سرمربی مطرح نیست اما افرادی در داخل باشگاه به آن فکر می‌کنند و مربیانی فهرست شده‌اند. فعلا راه‌حل باشگاه برای برون‌رفت از این بحران و ناکامی در بازی‌های بزرگ، خریدهای جدید در زمستان است اما مشکل اینجاست که پولی در بساط وجود ندارد. باشگاه بدون هزینه بالا در بازار زمستان به‌دنبال یک‌مدافع راست و یک‌هافبک خواهد بود. به‌دلیل آغاز بازسازی نوکمپ و همچنین خرج کردن بخشی از درآمدهای 25سال‌آینده باشگاه، دیگر مثل تابستان قبل امکان خریدهای بزرگ وجود ندارد و آنها سعی خواهند کرد بازیکنانی را هدف قرار دهند که قراردادشان در ژوئن2023 تمام می‌شود و ممکن است با قیمت پایینی وارد بازار شوند. جالب اینکه هواداران هنوز هم اسطوره سابق را مقصر نمی‌دانند و علیه ژاوی موضع نگرفته‌اند. آنها پس از شکست 3 بر صفر از بایرن مونیخ، شعار «مسی، مسی» سرمی‌دادند.

بایرن در 5تقابل آخر با بارسا که هر 5بازی را برده، 19بر 2 از این حریف پیش است. بایرنی‌ها تنها در آن دیدار تاریخی 8 بر 2 از بارسا گل خوردند و این‌بار حتی در غیاب نویر هم بارسا نتوانست دروازه بایرن را تهدید کند و موقعیت گل بسازد.

تعداد باخت با 3‌گل در لیگ قهرمانان از سال 1955 تا 2017؛ 9‌شکست و تعداد باخت با 3‌‌گل در لیگ قهرمانان اروپا از سال 2017 تا 2022؛ 11‌شکست.

لواندوفسکی در 43‌بازی آخرش با بایرن در اروپا 3‌شکست داشت و حالا در 5‌بازی آخرش با بارسا هم 3‌شکست دارد.

قبلا یک‌بار دیگر در فصل‌های 98-1997 و 99-1998 بارسا با فان‌خال در 2‌فصل پیاپی از راهیابی به مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا باز مانده بود.

عملکرد فاجعه‌بار ژاوی در لیگ قهرمانان اروپا و کمتر از یک‌سال در این تورنمنت؛ 7‌مسابقه، یک‌برد، 4‌باخت، 2‌مساوی، 8‌گل زده و 13‌گل خورده.

شکست‌های بارسلونا در نوکمپ (تمامی رقابت‌ها)؛ 2009 تا 2019: 13‌شکست و 2020 تا 2022: 14‌ شکست.

این دهمین شکست بارسا برابر بایرن در لیگ قهرمانان بود و هیچ تیم دیگری مقابل یک حریف متحمل این تعداد شکست نشده است.

یولیان ناگلزمان نخستین مربی‌ای است که به 4‌پیروزی مقابل بارسلونا در لیگ قهرمانان می‌رسد.

آمار 6‌بازی اخیر بین بایرن و بارسا
 شوت‌ها: بایرن 99 ........................................... بارسا 52
شوت‌های در چارچوب: بایرن 45 .....................بارسا 15
گل‌ها: بایرن 22....................................................بارسا 4
 بردها: بایرن 6 ...................................................بارسا صفر

 

این خبر را به اشتراک بگذارید