• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 5 آبان 1401
کد مطلب : 175242
+
-

افق تاریک انتخابات کنگره برای بایدن

نظرسنجی‌ها از شکست حزب دمکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره‌ حکایت دارند

جهان‌نما
افق تاریک انتخابات کنگره برای بایدن

دو هفته مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در آمریکا خوش‌بینی حزب حاکم دمکرات و دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور، برای پیروزی در رقابت سرنوشت‌ساز هشتم نوامبر (17آبان) رنگ باخته است. منابع نزدیک به کاخ سفید از نگرانی شدید دولت بایدن نسبت به شکست دمکرات‌ها در این انتخابات خبر می‌دهند. رای‌دهندگان آمریکایی تمام اعضای مجلس نمایندگان(435کرسی) و یک سوم از اعضای مجلس سنا(34کرسی) را انتخاب خواهند کرد؛ امری که می‌تواند موازنه قوا در کنگره آمریکا را به نفع جمهوریخواهان تغییر دهد. دمکرات‌ها هم‌اکنون در هر دو مجلس نمایندگان و سنا اکثریت شکننده‌ای دارند. در تاریخ آمریکا اغلب حزبی که قدرت را در دست داشته، اکثریت کنگره را در انتخابات میان‌دوره‌ای به حزب رقیب واگذار کرده است. این یک روند تاریخی است که دمکرات‌ها تلاش می‌کنند با آن مقابله کنند.
دولت جو بایدن و مشاورانش اوایل سال‌جاری میلادی فکر می‌کردند حزب دمکرات اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را حفظ خواهد کرد اما حالا نظرسنجی‌‌ها از پیروزی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان و مجلس سنا حکایت دارد. این در حالی است که واگذاری یک یا هر دو مجلس کنگره، ریاست‌جمهوری جو بایدن در دو سال باقی مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری را به کلی دستخوش چالش خواهد کرد.
همزمان با انتشار گزارشی مبنی بر رنگ باختن امید دمکرات‌ها به پیروزی، رویترز با انتشار نتایج نظرسنجی خود، از کاهش محبوبیت بایدن به 39درصد خبر داده است. براساس این نظرسنجی، سطح نارضایتی از عملکرد دولت بایدن در آمریکا نیز همچون ماه گذشته ۵۶ درصد است. در تحلیل رویترز آمده: هفتمین فصل ریاست‌جمهوری بایدن با تداوم افزایش تورم و بهای گاز همراه شده است. البته قیمت گاز نسبت به اوج خود در اوایل سال‌جاری کمتر شده اما هنوز بیشتر از بازه زمانی مشابه در سال گذشته است. بایدن در ماه‌های اخیر توانسته بود لوایح محیط‌زیستی، درمانی و مالیاتی خود را تحت عنوان قانون کاهش تورم به تصویب کنگره برساند و میزان محبوبیت خود را افزایش دهد اما محبوبیت او در چند هفته اخیر دوباره کاهش یافته و اکنون تردیدها درباره پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات هشتم نوامبر پررنگ‌تر از همیشه شده است.

جمهوریخواهان چه خواهند کرد؟
به اعتقاد ناظران، با پیروزی احتمالی جمهوریخواهان، اولویت‌های حزب دمکرات‌ مانند رسیدگی به مسئله تغییرات آب‌وهوایی و کنترل شدیدتر اسلحه بلافاصله کنار گذاشته می‌شوند. همچنین لوایح تامین مالی دولت، افزایش سقف بدهی و رسیدگی به مسائل نظامی ازجمله ادامه حمایت‌ها از اوکراین در جنگ روسیه نیز احتمالا به نقطه اوج کشمکش‌های حزب جمهوریخواه، دمکرات‌ها و کاخ سفید تبدیل خواهد شد؛ به‌ویژه اینکه کوین مک‌کارتی رهبر کنونی اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان، وعده داده که حزب او درصورت پیروزی از دادن چک سفید امضا به اوکراین جلوگیری خواهد کرد؛ امری که باعث شد تا جو بایدن نسبت به پیروزی جمهوریخواهان و کاهش احتمالی حمایت واشنگتن از دولت اوکراین در ماه‌های آینده هشدار دهد. جمهوریخواهان همچنین ممکن است درصورت گرفتن رأی اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان و سنا روند استیضاح جو بایدن و انجام تحقیقات درباره معاملات جنجالی هانتر بایدن پسر رئیس‌جمهوری آمریکا در اوکراین را آغاز کنند. گفته شده، هانتر هنگامی که پدرش مسئول روابط آمریکا و اوکراین در دولت باراک اوباما بود عضو هیأت مدیره یک شرکت خصوصی اوکراینی بوده که در بخش انرژی فعالیت می‌کرده است. گزارش‌هایی از معاملات غیرقانونی او در این دوره منتشر شده است.
علاه بر این، کاندیداهای جمهوریخواه که اقتصاد را محور اصلی کارزارهای انتخاباتی خود قرار داده‌اند وعده داده‌اند که با پیروزی در انتخابات با تورم و افزایش هزینه‌های زندگی مقابله خواهند کرد. آنها متعهد شده‌اند که هزینه‌های دولتی را کاهش داده و برنامه کاهش مالیاتی 2017که دوره آن 3 سال آینده به پایان خواهد رسید را تمدید خواهند کرد. مایکل آدامز سخنگوی کمیته ملی حزب جمهوریخواه، در انتقاد از حزب رقیب گفته: «دمکرات‌ها برای حذف هزینه‌های فزاینده‌ای که به رای‌دهندگان آمریکایی تحمیل کرده‌اند هیچ راه‌حلی ندارند. اکنون آنان بهای این بی‌توجهی را پای صندوق‌های رأی خواهند گرفت.» پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات مجلس نمایندگان همچنین به‌معنای پایان دوره ریاست نانسی پلوسی، رئیس ۸۲ساله این مجلس خواهد بود. گفته شده، گزینه احتمالی جمهوریخواهان برای جانشینی او کوین مک‌کارتی، رهبر کنونی آنها در مجلس نمایندگان است که رابطه نزدیکی با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، دارد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سومین شخصیت ارشد حکومتی پس از رئیس‌جمهور و معاونش محسوب می‌شود.
4 استراتژیست بازنشسته حزب دمکرات، اخیرا با انتشار یادداشتی در مجله لیبرال از کاندیداهای حزب دمکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای خواسته‌اند تا مشکلات ایجاد شده برای مردم به‌خاطر افزایش قیمت‌ها را پذیرفته و به نگرانی‌های آنان پاسخ دهند. روزنامه گاردین با مقایسه کردن انتخابات میانه‌دوره‌ای پیش‌رو در آمریکا و بحران سیاسی ـ اقتصادی اخیر در لندن که در نهایت به استعفای لیز تراس، نخست‌وزیر، و روی کار آمدن ریشی سوناک انجامید، نوشته: احتمال دارد در آمریکا نیز شاهد بروز نسخه خفیف‌تری از بحران اقتصادی-‌ سیاسی انگلیس باشیم. در آمریکا نیز اکنون اقتصاد مهم‌ترین مسئله رای‌دهندگان آمریکایی است. با توجه به اینکه جمهوریخواهان روی بحران اقتصادی فعلی آمریکا مانور می‌دهند، اگر دمکرات‌ها برای کنترل این بحران فورا تدبیری نیندیشند احتمالا فرجامی مشابه لیز تراس خواهند داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید