• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 5 آبان 1401
کد مطلب : 175241
+
-

جنگ اخبار جعلی در انتخابات برزیل

گزارش 2
جنگ اخبار جعلی در انتخابات برزیل

«لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری سابق برزیل و کاندیدای جناح چپ، در صورت پیروزی در انتخابات قصد دارد که کلیساها را تعطیل کند؛ داسیلوا می‌خواهد سرویس‌های بهداشتی مدارس دخترانه را عمومی کند. ژائیر بولسونارو کاندیدای جناح راست در یک محفل خصوصی اعتراف کرده که آدم‌خواری کرده است.» اینها تنها چند نمونه از شایعات و اخبار نادرستی است که این روزها در فضای مجازی در برزیل دست به‌دست می‌شود.
کمتر از یک هفته مانده به مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در برزیل، رای‌دهندگان این کشور روزانه با حجم گسترده‌ای از اخبار دروغ و فیک‌نیوزها روبه‌رو هستند. گستردگی اخبار نادرست و شایعات تا حدی بود که دولت برزیل مجبور شده تا یکی از شدیدترین محدودیت‌ها را برای استفاده از فضای مجازی در یک هفته مانده به انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری در این کشور اعمال کند.
به نوشته الجزیره،‌شایعات بی‌اساس با انگیزه‌های سیاسی از طریق رسانه‌های اجتماعی فضای انتخاباتی یکی از بزرگ‌ترین دمکراسی‌های جهان در آمریکای لاتین را عمیقا تحت‌تأثیر قرار داده است.
‌در سراسر جهان نحوه مدیریت شبکه‌های مجازی به معمایی پیچیده تبدیل شده است به‌ویژه در کشورهایی چون برزیل که تضاد دیدگاهی شدیدی میان استفاده از فناوری‌های مدرن و آزادی بیان وجود دارد.‌
گفته شده، محدودیت‌های شدید دولت برزیل در هفته گذشته انتقادهای گسترده‌ای را مبنی بر نقض آزادی بیان در این کشور به‌دنبال داشته است. بنا بر آمارهای اعلام شده، رسانه‌های نزدیک به ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری محافظه‌کار و راست‌گرای برزیل، اخبار و شایعات بیشتری را نسبت به جناح‌های نزدیک به حزب چپ منتشر می‌کنند. در این میان، تحلیلگران و کارشناسان سیاسی ابراز نگرانی کرده‌اند که این احتمال وجود دارد که ارتش سایبری بولسونارو در صورت شکست او در انتخابات ریاست‌جمهوری، با طرح ادعاها و شایعات بی‎اساس اعتبار انتخابات را زیر سؤال ببرند.
کمیسیون عالی انتخابات برزیل، عالی‌ترین نهاد انتخاباتی این کشور، اواخر هفته گذشته اعلام کرد که انتشار هرگونه محتوای کاذب و نادرست که به یکپارچگی فرایند انتخابات لطمه بزند را ممنوع می‌کند و مسئولان دولتی بر انجام این کار به هیچ‌گونه دستور از دادگاه یا دادستانی نیاز ندارند.
در روزهای منتهی به دور دوم انتخابات که قرار است 30اکتبر(یکشنبه) برگزار شود به شرکت‌هایی چون یوتیوب و متا که مالکیت فیسبوک و اینستاگرام را دارد حداکثر یک ساعت فرصت داده شده تا اخبار نادرست و دروغ را حذف کنند. گفته شده، پلتفرم‌هایی که از این قانون پیروی نکنند با جریمه‌هایی تا سقف 28هزار دلار در ساعت روبه‌رو خواهند شد و احتمالا تا 24ساعت روی سرورهای برزیل‌مسدود می‌شوند.
این اقدام اما چندان به مذاق حامیان بولسونارو خوش نیامده است. گفته شده، آگوستو ارس دادستان کل برزیل که منصوب بولسونارو است و عموما به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین متحدان سیاسی او نیز شناخته می‌شود درخواستی را به دیوان عالی ارائه کرده تا قوانین اخیر را که به‌گفته او خلاف قانون اساسی برزیل است، لغو کنند. ارس گفته که قوانین جدید به منزله سانسور اطلاعات و نقض آزادی بیان در برزیل است. دیوان عالی درخواست متحد بولسونارو را رد کرده است.
رویترز با اشاره به‌نظرسنجی‌های اخیر در برزیل گزارش داده که لولا داسیلوا همچنان با فاصله اندکی توانسته برتری خود را بر بولسونارو حفظ کند. بنا بر نظرسنجی که 3روز پیش انجام شده، اگر اکنون انتخابات برگزار شود لولا داسیلوا 52درصد از آرا را به‌دست خواهد آورد و بولسونارو 46.2درصد آرا.
در دور نخست انتخابات لولا داسیلو ۴۸.۴درصد آرا را کسب کرد و بولسونارو حائز ۴۳.۲درصد شد. ۹نامزد دیگر نیز برای این انتخابات رقابت می‌کردند که در نهایت به نفع یکی از این دو نامزد اصلی کنار کشیدند. در برزیل، پهناورترین کشور حوزه آمریکای لاتین، بیش از ۳۰میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید