• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 5 آبان 1401
کد مطلب : 175217
+
-

صعودها و سقوط‌ها

در شب اول هفته پنجم لیگ قهرمانان چه اتفاقاتی رخ داد؟

اگر رقابت‌های شب اول از هفته پنجم لیگ قهرمانان اروپا را که سه‌شنبه شب برگزار شد ندیده باشید، چه چیزهایی از دست داده‌اید؟ یوونتوس با شکست 4 بر 3 در خانه بنفیکا نتوانست به دور بعدی صعود کند و حتی در آستانه حذف کامل از اروپا قرار دارد. این تیم ممکن است حتی سوم هم نشود و به لیگ اروپا نرود. بدون احتساب بازی‌های دیشب صعود تیم‌های دورتموند، کلاب بروخه، رئال‌مادرید، بایرن‌مونیخ، ناپولی، من‌سیتی، چلسی، پاریس و بنفیکا به دور یک‌هشتم قطعی شده است.

میلان؛ یک‌امتیاز تا رستگاری
   این برای نخستین بار از سال2012 بود که میلان 4گل به یک‌تیم در اروپا می‌زند. میلانی‌ها در آن سال این نتیجه را مقابل آرسنال ثبت کرده بودند.
   میلان با پیروزی 4 بر صفر مقابل دینامو زاگرب علاوه بر اینکه شانس صعود را زنده نگه داشت، رکورد 100درصد پیروزی‌اش مقابل این تیم را حفظ کرد. پیروزی در 6بازی پیاپی بهترین رکورد روسونری مقابل یک تیم در رقابت‌های اروپایی است. به‌جز یک بازی، میلان در همه رویارویی‌ها با این تیم 3‌گل یا بیشتر وارد دروازه دینامو کرده است.
   از سال2016 هرگز پیش نیامده بود که دینامو در یک‌بازی خانگی موفق به گلزنی نشود. دینامو آن زمان از لیون یک بر صفر باخته بود. بازیکنان دینامو 6ضربه به داخل چارچوب میلان زدند بدون آنکه دروازه حریف را باز کنند که این یک رکورد منفی برای آنها از سال2003 محسوب می‌شود.
   رافائل لیائوی پرتغالی در 38بازی برای میلان در سال2022 توانسته 30بار روی گل‌ها تأثیر مستقیم بگذارد.
   با این نتیجه در بازی آخر یک‌تساوی هم مقابل سالزبورگ در سن‌سیرو، میلان را به دور بعدی می‌رساند.

درخشان با آقای پاتر

   کواچیچ به دومین بازیکنی تبدیل شد که 5‌گل اول خود را در لیگ قهرمانان زیرنظر 5‌مربی مختلف (یورچیچ، بنیتس، زیدان، لمپارد و پاتر) به ثمر می‌رساند. او این‌بار در شهر محل تولد خودش یعنی زاگرب گل زد و چلسی را به دور بعد برد؛ مقابل چشمان پدر، مادر و دوستانش که در ورزشگاه بودند.
   چلسی در 10بازی از 14بازی آخر خارج از خانه‌اش در لیگ قهرمانان به پیروزی دست یافته و تنها 2‌بار متحمل شکست شده است.
   گراهام پاتر پس از ویلیام لوییس در فصل 07-1906، دومین مربی انگلیسی بود که در 9‌بازی اول خود در چلسی بدون شکست می‌ماند؛ آمار گراهام در چلسی؛ 6‌برد، 3‌تساوی و صفر باخت.
   پاتر نخستین سرمربی چلسی پس از روبرتو دی ماتئو شد که در 4‌بازی اول خود در لیگ قهرمانان اروپا شکست نخورده است.
   دینامو در هیچ ‌یک از 8بازی خود مقابل تیم‌های انگلیسی (6شکست و 2تساوی) هرگز نتوانسته دروازه‌اش را بسته نگه دارد و 18گل دریافت کرده؛ میانگین 2.3گل خورده در هر بازی.

... و بالاخره برد
   سویا با سمپائولی سرانجام توانست یک ‌دیدار اروپایی این فصلش را ببرد. پیش از این 2تساوی و 2‌شکست در کارنامه اروپایی سویا ثبت شده بود.
   حالا سویا شانس صعود ندارد چون در 2‌بازی رفت و برگشت مقابل دورتموند تنها یک‌امتیاز کسب کرده و حتی درصورت پیروزی در هفته آخر مقابل من‌سیتی و شکست تیم آلمانی مقابل کپنهاگن و تساوی در امتیازات 2‌تیم، باز هم سویا به دور حذفی نخواهد رفت و به لیگ اروپا می‌رود که لیگ مورد علاقه‌اش محسوب می‌شود.
   کپنهاگن تنها تیم اروپا در این فصل است که هنوز موفق به گلزنی نشده است. آنها از زمانی که در سال2016به کلاب بروخه گل زدند، نه‌تنها گلی نتوانسته‌اند بزنند بلکه 11گل متوالی هم دریافت کرده‌اند.
   کپنهاگن باز هم نتوانست یک تیم اسپانیایی را شکست دهد و به سویا باخت. 5تساوی و 9باخت مقابل اسپانیایی‌ها بدترین عملکرد مقابل تیم‌های یک کشور برای این تیم دانمارکی است.

پنالتی از دست رفته
   ریاض محرز باز هم در من‌سیتی پنالتی خراب کرد. این دهمین‌باری بود که این وینگر الجزایری پنالتی از دست می‌داد؛ 10پنالتی از 32پنالتی. گوندوغان با از دست دادن 2‌پنالتی از 17ضربه‌خود شاید گزینه بهتری برای این ضربه مقابل تیم سابقش بود. محرز همچنین در لیست بدترین پنالتی‌زن‌های تاریخ لیگ برتر، در رتبه هفتم قرار دارد.
   دورتموند سرانجام به 3‌شکست متوالی 2بر یک مقابل من‌سیتی پایان داد و با این تیم بدون گل مساوی کرد. از زمان پیروزی یک بر صفر در دسامبر2012، این نخستین باری بود که از این تیم گل نمی‌خورد.
   منچسترسیتی در 16بازی از 17رویارویی اخیر در لیگ قهرمانان اروپا مقابل تیم‌های آلمانی بدون باخت بوده؛ 14برد و 2‌تساوی و یک‌شکست. آخرین‌بار در دسامبر2021 با نتیجه 2بر یک از لایپزیش شکست خوردند.

باخت از راه رسید
   سرانجام رئال‌مادرید در یک‌مسابقه در این فصل طعم شکست را چشید و در زمین لایپزیش 3 بر 2 بازنده شد. لایپزیش پس از ولفسبورگ در فصل 16-2015 نخستین تیم آلمانی است که رئال را می‌برد و نخستین تیم آلمانی پس از دورتموند در سال2012 است که در دور گروهی موفق به این کار می‌شود.
   رئال با اینکه فصل پیش قهرمان اروپا شده، در یک سال تقویمی (2022) برای چهارمین‌بار شکست خورد که این فقط از بدترین عملکرد این تیم در یک‌ سال میلادی در سال2001 که 5‌ بار باختند بدتر است.
   رودریگو مقابل لایپزیش به جوان‌ترین بازیکن تاریخ رئال‌مادرید تبدیل شد که در یک مسابقه بین‌المللی از روی نقطه پنالتی گل می‌زند؛ 21‌سال و 289‌روز. رائول در 14مارس2000 مقابل دینامو کی‌یف با 22‌سال و 261‌روز رکورددار قبلی بود.
   وینیسیوس در چمپیونزلیگ برای رئال مادرید 11‌گل زده است یعنی یکی کمتر از رودریگو.
   وینیسیوس برای دومین‌بار با ضربه سر موفق به گلزنی شد. او 9ماه پیش به والنسیا با سر گل زده بود.
   وینی 12دریبل داشت که تنها 2دریبلش موفق بود.
   آسنسیو در این فصل در 12‌بازی، 2‌پاس گل داده است؛ درحالی‌که در کل فصل قبل در 42‌بازی، 2‌پاس گل داده بود. آسنسیو هر 54‌دقیقه روی یک گل تأثیر مستقیم گذاشته، رودریگو هر 91‌دقیقه و وینیسیوس هر 109‌دقیقه.
   رئال با پیروزی مقابل سلتیک به‌عنوان صدرنشین صعود می‌کند. اگر مقابل سلتیک به تساوی برسد باید امیدوار باشد که لایپزیش مقابل شاختار پیروز نشود. اگر رئال مقابل سلتیک شکست بخورد و لایپزیش بر شاختار پیروز شود، صدرنشین می‌شود. اگر بازی لایپزیش و شاختار مساوی شود هم همچنان رئال به واسطه بازی رو در رو صدرنشین گروه می‌ماند. اگر شاختار بتواند لایپزیش را ببرد، تیم دوم گروه می‌شود.
   رئال در 22‌بازی اخیرش هرگز بیش از یک‌گل نخورده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید