• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 4 آبان 1401
کد مطلب : 175137
+
-

آغاز بارندگی‌ها در 14 استان

هواشناسی ضمن هشدار در 3 استان گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی از آغاز بارش‌های پاییزی در 14 استان خبر داد

نخستین روزهای آبان با تشدید سامانه بارشی در برخی از استان‌های کشور و آماده‌باش نیروهای امدادی در استان‌های گلستان، شمال خراسان رضوی و خراسان شمالی آغاز شده‌ و سازمان هواشناسی کشور در این‌باره هشدار سطح زرد صادر کرده ‌است.
به‌گفته رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، با وقوع رگبار و احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها در گلستان، شمال خراسان رضوی و خراسان شمالی هشدارها بیشتر متوجه افرادی است که در این مناطق زندگی عشایری دارند. مهدی ولی‌پور می‌گوید: امدادگران توجه ویژه به عشایرنشینان حاضر در این مناطق دارند.

خسارت‌های باران در گلستان 
براساس فعالیت سامانه ناپایدار بارشی در هفته گذشته، علاوه بر مسدودشدن موقتی چند راه اصلی و آبگرفتگی ده‌ها منزل روستایی، ۱۷۰هکتار از اراضی زراعی استان گلستان خسارت دید و ۱۵۰راس دام سبک هم تلف شد.
در روزهای گذشته نیز بارش‌های صبحگاهی در گلستان، علاوه بر آبگرفتگی تعدادی از معابر و میادین شهری در این استان موجب انسداد دهنه برخی از پل‌ها و اختلال موقت در تردد خودروها شد.
براساس آخرین داده‌های هواشناسی روز گذشته، در علی‌آبادکتول۵۸، آق‌قلا۴۹ و مینودشت ۴۴میلی‌متر باران بارید و متوسط بارش باران در چند ایستگاه باران‌سنجی در گرگان به عدد ۳۰میلی‌متر رسید.
هم‌اکنون نیز اعلام شده است که رعد و برق و تگرگ در این استان‌ها می‌تواند منجر به سیلاب و اخلال در تردد جاده‌ای شود.
با توجه به همین، نعمت‌الله حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران گلستان از بومیان و مسافران خواسته است در مدت زمان فعالیت این سامانه ناپایدار بارشی از نزدیک شدن به رودخانه‌ها، مسیل‌ها و مخازن سدها و تأسیسات آبی خودداری کنند.

80نقطه حادثه‌خیز در خراسان شمالی
از خراسان شمالی هم خبر می‌رسد که سامانه بارشی بیشتر نقاط استان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و بیشترین شدت بارش این سامانه بارشی در شمال غرب و شمال استان یعنی در شهرستان راز و جرگلان و مانه و سملقان پیش‌بینی شده است.
جواد نظری، مدیرکل بحران خراسان شمالی با بیان اینکه نیروهای دستگاه‌های خدماتی و امدادی ازجمله راهداران، امدادگران جمعیت هلال احمر، اورژانس، پلیس راه و شهرداری آماده‌باش هستند، می‌گوید: ۸۰ نقطه حادثه‌خیز سیلابی در استان وجود دارد که تا پایان امسال اصلاح می‌شود.
مهدی کمالی، معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی خراسان شمالی هم در این‌باره می‌گوید: فعالیت سامانه بارشی سبب وزش باد، گاهی وزش باد شدید، بارش باران، بعضی ساعات همراه با رگبار باران و رعدوبرق می‌شود. در ارتفاعات هم پدیده مه سبب کاهش دید افقی برای رانندگان عبوری از گردنه‌ها خواهد شد.

لغزندگی جاده‌های خراسان رضوی
بارندگی‌ها موجب شده است جاده‌های شمالی خراسان رضوی براساس اعلام راهداران و سامانه‌ها در روز سه‌شنبه لغزنده گزارش شود.
این خبر را جعفر شهامت، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی می‌دهد و می‌گوید: بارش باران در جاده‌های قوچان و درگز موجب لغزندگی در این مناطق شده است.
براساس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی علاوه بر تداوم کاهش دما، فعالیت سامانه بارشی مستقر در استان امروز، چهارشنبه نیز به شکل رعدوبرق و رگبار پراکنده و وزش باد در مناطق مرکزی و شرقی استان فعال خواهد بود.

خطرات پیش‌رو 
بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال سیلاب در مناطق مستعد، صاعقه، احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، خسارت به سازه‌های موقت، تأخیر و احتمال لغو پرواز و آسیب به صنعت کشاورزی در این استان‌ها پیش‌بینی می‌شود.
احتیاط در سفرهای برون شهری، اجتناب و پرهیز از تردد و اسکان در حاشیه مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، بازگشایی دهانه پل‌ها و آبروها، بررسی استحکام سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، تسریع در کاشت محصولات پاییزه و تسریع در برداشت مزارع پنبه در استان‌های گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی هم از توصیه‌های ضروری است.

آغاز بارندگی از فردا 
با وجودی که سامانه بارندگی در این 3استان شدت گرفته، کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: برای فردا (پنجشنبه 5آبان) بارندگی شدید، رگبار و احتمال تگرگ در دیگر استان‌ها نیز پیش‌بینی می‌شود.
فریبا گودرزی، آغاز رگبار و بارندگی‌های شدید را از فردا در گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی و در ارتفاعات تهران، البرز و قزوین عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: برای روز جمعه در اردبیل، زنجان، خراسان شمالی، همدان، شمال مرکزی، شمال قم، تهران و سمنان شاهد لغزندگی جاده‌ها، اختلال در سفرهای بین‌شهری، احتمال آبگرفتگی، ریزش کوه و آبگرفتگی معابر خواهیم بود.

وزش باد شدید تا شنبه 
کارشناس سازمان هواشناسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: از فردا تا شنبه برای جنوب شرقی خراسان رضوی، جنوب و شرق سمنان، نوار شرقی خراسان رضوی، البرز و جنوب تهران باد شدید و گرد و خاک شدید پیش‌بینی می‌شود. احتمال سقوط اشیا، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، شکستن درختان کهنسال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تأخیر پروازها را در این مناطق خواهیم داشت.
گودرزی هشدارهایی را مطرح می‌کند که توجه به آن ضروری است؛ احتیاط در تردد، اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، عدم‌توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت ازجمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید