• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 4 آبان 1401
کد مطلب : 175090
+
-

خسارت تأخیر در پروازها

  خبر: براساس آخرین اصلاحیه آیین حقوق مسافر، درصورت تأخیر بیش از 4ساعت در پرواز، شرکت هواپیمایی موظف است، نسبت به جبران خسارت به‌میزان ۳۰ درصد نرخ پایه بلیت اقدام کند و درصورت ابطال پرواز، موظف ‌به استرداد کامل وجه به‌علاوه جبران خسارت به‌میزان ۵۰ درصد نرخ پایه بلیت است.
 نقد: تصویب و ابلاغ آیین‌نامه تضمین‌کننده حقوق مسافران پروازها، یک روی سکه است و اجرای دقیق آن روی دیگر ماجراست و در تمام دنیا عملکرد شرکت‌های هواپیمایی در ارائه خدمات، بستگی زیادی به رضایت مسافران دارد و از این حیث به هر میزان که سختگیری‌ها بیشتر شود، ایرلاین‌های ضعیف ناچار به اصلاح رفتار خود خواهند شد. این مهم ممکن نخواهد شد، مگر اینکه مسافران از حقوق‌شان آگاهی داشته باشند و آن را از شرکت‌های هواپیمایی مطالبه کنند. افزایش تأخیر به‌ویژه در پروازهای داخلی سال‌هاست که ادامه دارد و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل هوایی مسافری از یک سو و زیان‌ده بودن بخش زیادی از مقاصد پروازی در نتیجه قیمت‌گذاری دستوری خدمات ارائه شده از سوی ایرلاین‌ها بر شدت مشکلات افزوده است.
بدیهی است که الزام و اصرار بر وجود خطوط پروازی حتی در فرودگاه‌های فاقد بازده اقتصادی، هیچ توجیهی ندارد و باید به این وضعیت پایان داد و اجازه رقابت واقعی داده شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید