• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 3 آبان 1401
کد مطلب : 175018
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Ellyk
+
-

دوازدهمین پویش قرار خدمت شهرداری تهران در منطقه 9 برگزار شد

خروج شهرداری از تنش مالی

زاکانی: 12هکتار بافت ناپایدار حاصل رشد نامناسب شهر در گذشته است

گزارش
خروج شهرداری از تنش مالی

دوازدهمین پویش قرار خدمت، صبح دیروز با حضور شهردار تهران، معاون هماهنگی و امور مناطق و شهردار منطقه و دیگر مدیران ارشد شهری در منطقه ۹ برگزار شد. علیرضا زاکانی در این برنامه اعلام کرد شهرداری تهران با وجود کاهش میزان صدور پروانه ساختمانی نسبت به یک‌دهه پیش ، از تنش مالی خارج شده است. او همچنین ضمن برشمردن مشکلات فعلی پایتخت که از گذشته‌ای نه چندان دور نشأت می‌گیرند، خبرهایی هم از انجام پروژه‌های تازه مدیریت شهری در جنوب تهران داشت.
به گزارش همشهری، برنامه پویش قرار خدمت دیروز با زیارت مزار شهدا در بوستان کوکب آغاز شد. در ادامه شهردار تهران با حضور در منزل شهید مدافع حرم، اسدالله ابراهیمی که در سال ۹۵ در حلب سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمد، با خانواده این شهید دیدار کرد. زاکانی سپس در جمع کارکنان شهرداری منطقه ۹ حاضر شد و با آنها دیدار صمیمانه‌ای داشت و پای صحبت‌ها و دغدغه‌های تعدادی از کارکنان شهرداری منطقه نشست.

ساختن آینده‌ای تضمین‌شده و امیدبخش
علیرضا زاکانی صحبت‌هایش را با اشاره به برخی از مهم‌ترین مشکلات شهر تهران آغاز کرد و گفت: «یک سال و یک ماه و ۲۲ روز است که در خدمت مردم هستیم و در این مدت با 3حقیقت شهر، مردم و مدیریت شهری مواجه بودیم. حال شهر به واسطه فرسودگی و بی‌دقتی در رشد و گسترش آن، مناسب نیست که ماحصل این رشد نامناسب، ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار است. ۴۵۶۰ هکتار از این وسعت، بافت فرسوده است و زیرساخت‌های شهری نیز تحلیل رفته   و ۵۳۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی نیز برای شهر ناکافی است. شهر از مشکلاتی رنج می‌برد که مستقیما بر زندگی مردم اثر می‌گذارد و مردم از ترافیک، آلودگی هوا، بدمسکنی و بی‌مسکنی ناراضی هستند. باید مسیری را انتخاب کنیم که این واقعیت‌ها و محیط پیرامونی‌مان را طوری تغییر دهیم تا آینده پیش‌رو تضمین‌شده و امیدبخش باشد.»

 سطح رضایتمندی و امید مردم مستقیما با بقای ما مرتبط است
در ادامه برنامه شهردار تهران با اشاره به اینکه امروز در یک نزاع تاریخی به سر می‌بریم و برای صف‌بندی‌هایی که در عرصه جهانی، منطقه‌ای و داخلی شکل گرفته است 2 راه پیشنهاد می‌شود، گفت: «یک راه، راه استمرار انقلاب و راه دوم بازگشت به مسیر قهقرایی گذشته است. موضوع بعدی بحث کارآمدی و امیدبخشی است. بعد از ۴۳ سال فعالیت انقلاب، امروز اثر کشورمان در عرصه جهانی و منطقه‌ای غیرقابل کتمان است و دیگران نمی‌توانند بدون ما تصمیم بگیرند و نمی‌توانند تصمیمی را بر ما تحمیل کنند. ۴۳ سال پیش شعارهای انقلاب اثرات خود را گذاشته اما الگوهای کاملی از آن شعارها پیش روی ما نیست؛ مثلا آزادی و تحملی که برای آن آزادی نیاز است، در لایه‌های پایین مدیریتی ما وجود ندارد. یا وقتی صحبت از استقلال می‌کنیم، در حالی است که ما امروز استقلال سیاسی داریم، اما استقلال فرهنگی و اقتصادی نداریم.» زاکانی افزود: «طی این سال‌ها حرکت در مسیر عدالت داشتیم، اما با آن عدالتی که حضرت علی(ع) می‌فرمود فاصله داریم؛ با معنویت و پیشرفت واقعی نیز فاصله داریم و پیشرفتی که تاکنون داشتیم نیز کاریکاتوری بوده و ساختار و بدنه موزون نداریم. اگر عدالت تسری پیدا کند می‌تواند ما را جهش دهد و در ابعاد مختلف ما را یاری کند و یک پیشرفت همه‌جانبه را برای ما به ارمغان داشته باشد. امروز در آستانه تحول هستیم و آن چیزی که می‌تواند مانع از این تحول شود مردم هستند؛ ما از خارج هیچ گزندی نخواهیم دید اما سطح رضایتمندی و امید مردم مستقیما با بقای ما مرتبط است و اگر نتوانیم مردمی‌سازی و واگذاری امور را با مردم به‌گونه‌ای انجام دهیم که شهروندان مشارکت کنند و پیشرفت و تحول کشور را پیش ببرند و خودشان صاحبِ خانه باشند و مهمان نباشند، با مشکل مواجه می‌شویم.»

خروج از فشار مالی با خزانه واحد
شهردار تهران با بیان اینکه هر اتفاقی که در تهران می‌افتد بر سایر نقاط کشور اثر می‌گذارد و در سایر نقاط جهان ترجمه و منعکس می‌شود، گفت: «نقطه عزیمت کار ما ناظر به این تحول، تحول از درون شهرداری و مدیریت شهری است؛ سال گذشته که مشغول شدیم نخستین توجه ما این بود که مشکل مالی شهرداری را حل کنیم؛ با ایجاد خزانه‌ واحد و تمهیدات لازم از فشار و تنش مالی خارج شدیم، با وجود اینکه میزان صدور پروانه سال گذشته ۵ میلیون مترمربع بود و سال ۹۱ این عدد حدود ۳۵ میلیون مترمربع بود اما این تنش را حل کردیم. بخشی از پرسنل ما رسمی هستند که با قواعد دولت هماهنگی دارد، امسال ۱۰ درصد افزایش حقوق داشتند و برای جبران کمبود آن از یک سرفصل ابداعی استفاده کردیم تا حدود ۲۲ درصد را خودمان پوشش دهیم و مصوبه جدید دولت که بیاید ۲۰ درصد نیز از آنجا اضافه می‌شود.»

مشارکت در ساخت 130هزار واحد مسکونی
زاکانی با اشاره به اینکه ما نسبت به گذشته مسیری را دنبال می‌کنیم که نگاه به گذشته منشأ و پایه‌ای برای آینده باشد، گفت: «برای نیروهای رسمی، خدمات اداری، هادیان و برای پرسنل حجمی و نیروهای پیمانکاری ضوابطی را دنبال می‌کنیم که امنیت شغلی برای آنها ایجاد شود و اگر پیمانکاری حقوق را پرداخت نمی‌کند آن پیمانکار را جریمه می‌کنیم تا آن جریمه برای حقوق نیروها پرداخت شود. اگر نتوانیم رضایتمندی پرسنل را داشته باشیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که رضایتمندی مردم حاصل شود. در بحث تعاونی مسکن از طرف سازمان بازرسی منعی ایجاد شده بود که این منع برداشته شد و سعی کردیم در مشارکت‌های خودمان طوری برنامه‌ریزی کنیم که برای ۱۳۰ هزار واحد در سال مشارکت کنیم و در بازار مسکن تهران اثرگذار باشیم و از قدرالسهم خودمان برای پرسنل خودمان قرار می‌دهیم تا به‌صورت شفاف پرسنلی که بیشترین امتیاز را بیاورند از این امکان بهره‌مند شوند. در حوزه ارتقای شغلی ارتقای عمودی و افقی را مدنظر داریم تا هر فردی اثر رشد خود را در حکم کارگزینی خود در هر سال ببیند.»

شهروند را ۵۹۷ میلیارد تومان ارزان‌تر فروخته بودند
سکاندار پایتخت با اشاره به اینکه ۴ تحول را در شهر دنبال می‌کنیم، گفت: «نخست تحول درون‌زاست که براساس آن شهرداری از یک نهاد خدماتی به نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود تا مدیریت شهری بتواند مبتنی بر یک چشم‌انداز تا سال ۱۴۱۰ به یک مدیریت شهری الگو تبدیل شود؛ امروز دعوا بر سر این است که مدیریت یکپارچه شهری امکان‌پذیر است یا نه، درحالی‌که در مسکو شهردار آن شهر همه‌کاره است و ۵۰ میلیارد دلار در سال اعتبار دارد. شهرداری تهران اما ۱.۲ میلیارد دلار بودجه دارد؛ امسال تلاش کردیم تا بتوانیم بودجه‌مان را به ۱.۸ میلیارد دلار برسانیم و به‌صورت غیررسمی به‌دنبال ۲.۵ تا ۳ میلیارد دلار هستیم، البته بدون ذره‌ای تخطی از قواعد و قوانین.» زاکانی با بیان اینکه در بحث مبارزه با فساد درباره خطاهایی که در گذشته انجام شد موفق شدیم حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان از امکانات شهر را برگردانیم، اضافه کرد: « برند شهروند ۳ میلیارد تومان فروخته شده بود درحالی‌که قیمت اصلی آن ۶۰۰ میلیارد تومان بود و قدرالسهم برخی از مشارکت‌ها را نیز به‌دست آوردیم.»

 فعال شدن تمام ابرپروژه‌های نیمه‌کاره رها شده
زاکانی با بیان اینکه میانگین سنی کارکنان شهرداری ۴۲ سال و مدیران آن ۴۴ سال است و در واقع شهرداری یک سازمان جوان است، گفت: «در بحث تحول در کالبد شهر تلاش می‌کنیم مبتنی بر ۳۲۵ ایستگاه مترو و تعدادی از ایستگاه‌های بی‌آرتی و بحث تراموا بتوانیم یک معماری نوین و ساختار جدیدی را بر این محور داشته باشیم و ایمنی شهر را تضمین کنیم، بافت ناپایدار برای ما یک فرصت طلایی و گرانبهاست و به‌شدت دنبال شهرک‌سازی‌‌های الگو هستیم و مناطق ۴، ۵، ۱۸، ۱۹ و چند منطقه دیگر فضای مناسبی برای ایجاد این شهرک‌های الگو هستند .مترو برای تکمیل شدن ۳۰۰ هزار میلیارد پول می‌خواهد که شاید رقم زیادی باشد اما با یک ‌الگو می‌توان این شهر را ساخت. باید به نوعی طراحی کنیم که شهر، مردم، سرمایه‌گذاران و مدیریت شهری در آن سود کنند؛ درباره پروژه یادگار امام(ره) توافقاتی انجام شد تا این پروژه را قطعه قطعه و در یک زمان ۲.۵ ساله انجام دهیم. پروژه بروجردی را نیز امسال افتتاح می‌کنیم. در پروژه متوسلیان تونل ۹کیلومتری را در 2 طبقه از میدان سپاه تا آزادگان احداث می‌کنیم. امروز تمام ابرپروژه‌های شهر تهران که نیمه‌کاره مانده بود دوباره فعال شده‌اند.» شهردار تهران با بیان اینکه تحول بعدی درخصوص حوزه فناورانه شهر است، گفت:«همه ظرفیت‌های ما مبتنی بر زیرساخت‌های فناورانه می‌تواند در این مسیر کمک کند؛ انتقال باراندازها به خارج از شهر ازجمله این اقدامات در حوزه هوشمندسازی و لجستیک بار و مسافر است و با استفاده از هوشمندسازی می‌توانیم شهر را ارتقا و به آن هویت دهیم.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید