• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 2 آبان 1401
کد مطلب : 174933
+
-

کلنگ احداث نخستین بوستان محله جوادیه به‌زودی با حضور مدیران شهری پایتخت زده می‌شود

سرسبزی پس از 50سال

گفت و گو
سرسبزی پس از 50سال

زینب زینال‌زاده؛ روزنامه‌نگار

اختلاف چند‌ده‌برابری فضای سبز در برخی مناطق شهر موضوعی بود که علیرضا زاکانی، شهرداری تهران در نخستین جلسه هم‌اندیشی کارگروه‌های تخصصی کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بیان کرد و گفت که از سالیان گذشته تا امروز کار‌های بسیاری در حوزه فضای سبز انجام شده اما همچنان شاهد پایین بودن سرانه فضای سبز در برخی از مناطق و محله‌ها هستیم و باید این فاصله به حداقل برسد. پس از آن بود که مدیریت شهری منطقه 16احداث بوستان در محله جوادیه را در دستور کار قرارداد؛ محله‌ای با 70سال قدمت که در غرب راه‌آهن تهران قرار‌گرفته و به‌دلیل تراکم جمعیت و بافت‌های مسکونی، از داشتن بوستان محروم بود. اکنون با تلاش‌های مدیریت شهری و تملک قالیشویی 5هزار‌و700متری، اهالی برای تماشای فضای سبز و قدم‌زدن زیر سایه درختان آن لحظه‌شماری می‌کنند. علاوه‌برآن در منطقه16به‌دلیل وجود برخی از کارخانه‌های تعطیل شده؛ مانند قو و چیت‌سازی و همچنین زمین‌های وسیع راه‌آهن، قرار است تحولاتی رخ دهد که سیدمرتضی روحانی، شهردار منطقه16در گفت‌وگو با همشهری بیشتر توضیح می‌دهد.

وضعیت سرانه فضای سبز منطقه به‌ویژه محله جوادیه چگونه است؟
باتوجه‌به بوستان‌های بزرگی چون بعثت، بهمن، شهید رجایی و 17شهریور، سرانه فضای سبز منطقه به حدود 12مترمربع به‌ازای هر نفر می‌رسد و در مقایسه با برخی از مناطق وضعیت مطلوب و قابل‌قبولی داریم؛ اما در محله جوادیه به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و تراکم جمعیت و کمبود زمین بایر سرانه فضای سبز محله به کمتر از یک‌مترمربع می‌رسد.
درخصوص ملک تملک شده برای احداث بوستان توضیح می‌دهید؟
ملک موردنظر درگذشته قالیشویی بود که سال‌ها فعالیت نمی‌کرد و حدود 5هزار‌و700متر مساحت دارد و در خیابان 20متری یعنی اصلی‌ترین و شاهراه محله قرار گرفته که با اعتباری حدود 74میلیارد تومان تملک شده است. اقدامات اولیه مانند زیرسازی و پاکسازی فضا صورت‌گرفته و در روزهای آتی با حضور شهردار تهران کلنگ احداث آن به زمین زده خواهد شد.
این بوستان چه امکاناتی خواهد داشت؟
احداث بوستان مطالبه ۵۰ساله اهالی محله جوادیه بود و تمامی استانداردها و ملزومات بوستان‌ها اعم از زمین‌بازی، اتاق مادر و کودک، سرویس‌های بهداشتی و... در آن پیش‌بینی‌شده است و قطعاً تلاش می‌شود فرایند اجرایی با سرعت پیش رود تا اهالی بتوانند خیلی زود از آن بهره‌برداری کنند. همچنین با توجه‌ به کمبود فضای پارک خودرو، حوالی این بوستان، پارکینگ طبقاتی زیرسطحی با ظرفیت 200دستگاه خودرو و با اعتبار 22میلیارد تومان احداث می‌شود.
احداث بوستان در محله جوادیه چه تأثیری بر کیفیت زندگی و ارتقای تعلق محلی مردم خواهد داشت؟
جوادیه ازجمله محلاتی است که سال‌ها از داشتن فضای سبز و فضای عمومی شهر محروم بوده و ازاین‌رو با احداث این بوستان یک ظرفیت عمومی به محله افزوده می‌شود که شهروندان می‌توانند حضور جمعی و گروهی را در آن تجربه کنند.
آخرین وضعیت احداث مسکن در کارخانه قو را تشریح می‌کنید؟
این کارخانه 5هکتاری بیش از 60سال قدمت دارد و در محله خزانه واقع شده است. در فرایند توسعه شهرها، همجواری این کارخانه با بافت‌های مسکونی سبب نارضایتی شهروندان و در نهایت منجر به تعطیلی کارخانه شد و در سال‌های اخیر برنامه‌ای برای بهره‌وری از این کارخانه وجود نداشت تا اینکه از طریق هم‌اندیشی با معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و مدیرعامل سازمان نوسازی شهر به این نتیجه رسیدیم تا از این فرصت برای رونق ساخت مسکن استفاده شود. احداث هزار و 56واحد در آن پیش‌بینی‌شده که مصوبه کمیسیون ماده‌5را دریافت کرده‌ایم و در حال اخذ تأییدیه توده‌گذاری هستیم.
آیا سرانه‌های هفت‌گانه ازجمله فضای سبز و مراکز درمانی و... در آن تأمین خواهد شد؟
البته که تأمین سرانه‌ها در چنین پروژه عظیمی ضروری است و تمامی سرانه‌های موردنیاز شهروندان اعم از سرانه فضای سبز، سرانه درمانی و آموزشی و... همچنین مجموعه ورزشی و فرهنگی در آن پیش‌بینی‌شده است.
 چه اقدامی برای افزایش سرانه‌های هفت‌گانه انجام می‌شود؟
در منطقه۱۶ زمین‌های بیش از یک‌هکتار زیادی وجود دارد که شهرداری با همکاری مالکین و براساس دستورالعمل اراضی ذخیره توسعه نوسازی شهری، حدود ۵۰درصد از مساحت این زمین‌ها به فضاهای سبز و خدماتی تخصیص خواهد یافت. نکته اینکه با کمک دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ شرایط به‌گونه‌ای فراهم شده تا مالکین موظف به ساخت این خدمات شوند.
در منطقه فضاهای خالی مانند زمین‌های متعلق به شرکت راه‌آهن و چیت‌سازی وجود دارد. آیا برنامه‌ای برای بهره‌وری بهتر از این املاک دارید؟
حتماً برنامه داریم. کارخانه چیت‌سازی حدود 12هکتار مساحت دارد و پیش‌بینی احداث 2هزار‌و700واحد مسکونی شده و سعی داریم با تسهیلگری ساخت‌وساز، شرایط به‌گونه‌ای فراهم شود تا مالک هم از این پروژه منتفع و ترغیب شود. این موضوع در کمیسیون ماده 5در حال بررسی است و همچون پروژه کارخانه قو تأمین سرانه‌های هفت‌گانه در آن پیش‌بینی‌شده است. درخصوص زمین‌های متعلق به شرکت راه‌آهن طرح احداث پارک خطی در جبهه غربی راه‌آهن به طول حدود 700متر پیش‌بینی‌شده که نیازمند همکاری وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن تهران است.
 اهم برنامه‌های پیش‌بینی‌شده به‌ویژه در راستای فضای سبز منطقه تا پایان سال چیست؟
خروج محله جوادیه از بن‌بست، توسعه فضای سبز در محور ظهیری، احداث پاتوق‌های خرد محلی و... اهم برنامه‌ها تا پایان سال هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید