• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 2 آبان 1401
کد مطلب : 174917
+
-

پرنده کوچک، بزرگ شد

حالا فده والورده یک شاهین بزرگ خطرناک است

پرنده کوچک، بزرگ شد

 دیدار تدارکاتی ایران- اروگوئه که چندی پیش برگزار شد و به سود ایران پایان یافت، یک ستاره داشت؛ فدریکو والورده. هافبک رئال‌مادرید در آن مسابقه بارها به سمت دروازه ایران شوت زد که 3‌تای آن به سر شجاع خلیل‌زاده برخورد. او حالا یک فوق‌ستاره است؛ هافبکی که در پست غیرتخصصی وینگر هم می‌درخشد و آنچلوتی درباره او گفته «پست اصلی‌اش درون زمین است!». اکنون نام والورده در کنار مودریچ و کوین دی‌بروینه می‌درخشد. ال‌پاخاریتو (پرنده کوچک)، دیگر به هالکون (به معنی شاهین) تبدیل شده است. در ابتدای فصل آنچلوتی گفته بود که اگر فده در این فصل کمتر از 10‌گل بزند، او مدرک مربیگری‌اش را پاره می‌کند. حالا والورده 7‌گل به ثمر رسانده درحالی‌که هنوز یک‌سوم از فصل هم نگذشته است. کارلتو فصل پیش درباره کریم بنزما هم گفته بود که کریم باید در هر فصل بیش از 30گل بزند. سرمربی ایتالیایی توانسته بنزما را به گلزن تبدیل کند، وینیسیوس را از بازیکنی که مسخره‌اش می‌کنند، به ستاره‌ای در حد و اندازه‌های توپ طلا بدل سازد، از والورده گلزن بسازد و از رودریگوی وینگر یک‌ مهاجم نوک کلاسیک.


مودریچ
   مودریچ 2‌هفته پیش به 100‌بازی در لیگ قهرمانان اروپا رسیده و در همان بازی هم برای رئال گل زده بود. او در بازی با سویا به رکورد 450بازی با پیراهن رئال‌مادرید رسید و توانست گل شماره 34 خودش را با پیراهن این تیم ثبت کند.
   این نزدیک‌ترین گل لوکیتا بود. او که عادت دارد از راه دور گل بزند، این‌بار تنها 2‌متر با دروازه فاصله داشت. نیمی از گل‌های لوکا در رئال با شوت‌هایی با اختلاف 20‌متر یا بیشتر بودند.
   مودریچ 2‌بار به سویا گل زده است. او فقط مقابل گرانادا و ویارئال بیشتر از این گل به ثمر رسانده؛ 3‌گل.
   مودریچ حالا سومین گلزن مسن تاریخ رئال‌مادرید در لالیگاست. مسن‌ترین گلزنان رئال‌مادرید در لالیگا؛ پوشکاش (38‌سال و 233‌روز)، دی استفانو (37‌سال و 255‌روز) و مودریچ (37‌سال و 43‌روز).

آنچلوتی
   آنچلوتی از وقتی به رئال برگشته، همه رکوردهای موجود در مربیگری را یکی پس از دیگری زده است؛ ازجمله بیشترین قهرمانی در لیگ قهرمانان، قهرمانی در هر 5‌لیگ بزرگ اروپا، برابری با رکورد فرگوسن در بیشترین تعداد برد در تاریخ لیگ قهرمانان و خیلی از رکوردهای دیگر.
   کارلو آنچلوتی در 125‌بازی اول لالیگایی خود در رئال‌مادرید 296امتیاز کسب کرده که این در تاریخ رئال‌مادرید یک ‌رکورد است. مونیوس با 287، لئو بین‌هاکر با 277، زیدان با 276و دل‌بوسکه با 229امتیاز در مدت مشابه در رده‌های بعدی هستند.
   رئال فصل را با 10‌برد و یک‌ تساوی آغاز کرده است. در طول تاریخ فقط 5‌بار دیگر تیمی چنین شروعی در لالیگا داشته؛ رئال فصل‌های 69-1968و 92-1991که به قهرمانی رسید، بارسا که در فصل 13-2012قهرمان شد، بارسا که در 2‌فصل 14-2013و 18-2017 به نایب‌قهرمانی رسید.
   سویا از 15بازی اخیرش در برنابئو 15شکست نصیبش شده؛ 47گل و فقط 11‌گل زده. تساوی 2‌تیم در ورزشگاه دوم (دی‌استفانو) که در دوران بازسازی برنابئو ثبت شد، در این آمار نیامده است. آن تساوی مانع قهرمانی رئال در آن فصل شد.
   رئال‌مادرید در همه 17‌بازی اخیرش مقابل سویا در برنابئو گل زده است.
   رئال‌مادرید در این فصل؛ 16‌مسابقه، 14‌برد و 2‌مساوی که این بهترین شروع فصل رئال مادرید از فصل 29-1928است. آخرین باری که رئال‌مادرید 16‌بازی را بدون شکست در ابتدای فصل پشت سر گذاشت، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد.
   کارلتو با رئال 50‌بار نیمه اول را یک بر صفر پیروز شده که نتیجه کل بازی به این شکل بوده؛ 45‌برد، 4‌تساوی و یک‌ باخت.

وینیسیوس
   وینیسیوس که چند بازی به‌دلیل حاشیه‌های مربوط به رقص و شادی گل‌هایش افت کرده بود، دوباره به فرم خوبش برگشته. او 2‌پاس‌گل عالی به مودریچ و لوکاس واسکس داد. وینیسیوس مقابل سویا برای چهارمین‌بار در رئال‌مادرید در یک بازی، 2‌پاس‌گل داد که 3‌تا از این دفعات در برنابئو بوده است.در این فصل روی وینیسیوس 33‌ خطا انجام شده که از هر بازیکن دیگری در لالیگا بیشتر است.
   او از شروع فصل گذشته تاکنون 20‌پاس‌گل در همه رقابت‌ها داده که از هر بازیکن دیگری در ترکیب رئال‌مادرید بیشتر است.
   وینی در بازی دیشب برای صدوبیست‌و‌هشتمین‌بار برای رئال مادرید بازی کرد و از تعداد بازی رونالدو نازاریو گذشت.

آسنسیو
   آسنسیو با اینکه فصل آخر قراردادش را سپری می‌کند و بازی چندانی به او نمی‌رسد، عملکردی عالی داشته و آنچلوتی را از اینکه به او بازی نمی‌دهد شرمگین ساخته است. او در این بازی یک‌پاس گل و یک پاس عالی منجر به پاس‌گل در دقایق کم حضورش در زمین داد.
   آسنسیو در این فصل؛ 139‌دقیقه بازی، 2‌گل، یک‌پاس‌گل، هر 69دقیقه یک‌گل زده و هر 48.3دقیقه یک تأثیرگذاری روی گل.


والورده این فصل در 16بازی در همه رقابت‌ها موفق شده 7‌گل و 2‌پاس‌گل به نام خودش ثبت کند و روی 9گل تأثیر بگذارد. تیم‌هایی که فده در این فصل دروازه آنها را باز کرده؛ سلتاویگو، مایورکا، لایپزیش، اتلتیکو، بارسلونا، الچه و سه‌ویا. او 3‌بار در این فصل به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شده، ازجمله در ال‌کلاسیکو.

والورده در این فصل لالیگا 4‌گلش را از خارج محوطه جریمه به ثمر رسانده است. آخرین بازیکن رئال‌مادرید که در یک‌فصل لالیگا گل‌های بیشتری از راه دور به ثمر رساند، کریستیانو رونالدو در فصل 16-2015بود که 5‌گل زد.

بازیکن اروگوئه‌ای حالا با استفاده از غیبت‌های زیاد کریم بنزما در این فصل بهترین گلزن رئال است. برترین گلزنان رئال‌مادرید در این فصل در همه رقابت‌ها؛ والورده و وینیسیوس 7گل، بنزما ‌6 گل، رودریگو 5گل.

هافبک اروگوئه‌ای در 11بازی اولش در فصل 23-2022در لالیگا 6‌گل زده است. آخرین باری که یک غیرمهاجم چنین شروعی در لالیگا داشت، راکیتیچ با سویا در سال 2013و کیتا با بارسا در 2019چنین آماری داشتند. در رئال هم گوتی در سال 2000و فرناندو هیه‌رو در 1991چنین رکوردی را ثبت کردند.

فدریکو در 175‌بازی اولش در فوتبال اسپانیا فقط 6‌گل زده بود اما در 14‌بازی اخیرش 7‌گل زده و میانگین 0.5‌گل در هر بازی را داشته.

فدریکو والورده در این فصل لالیگا 4‌گل با شوت از بیرون محوطه جریمه زده که در 5 لیگ بزرگ بهترین رکورد است. جیمز مدیسون از لستر و رودریگو ریکلمه از خیرونا با 3‌گل بعد از او هستند. از سال 2011 هرگز نشده بود که بازیکنی در لالیگا در 11بازی اول فصل، 4گل با شوت از راه دور بزند که در آن زمان کاسورلا در مالاگا این کار را کرد که البته 3‌تا از 4‌گلش با ضربه کاشته بودند.

لوکاس واسکس به رکورد 31‌گل در پیراهن رئال رسید؛ 31‌گل در 288‌بازی رسمی در رئال. طعنه‌آمیز این است که این بازیکن معمولی 2‌بار در ال‌کلاسیکو موفق به گلزنی به بارسلونا شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید