• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
یکشنبه 1 آبان 1401
کد مطلب : 174792
+
-

تازه‌ترین پیام آمریکا برای ایران

وزیر امور خارجه کشورمان که برای دیدار با مقام‌های ارمنستانی، به ایروان سفر کرده ‌است، دیروز در جمع خبرنگاران از ارسال پیام تازه‌ای از سوی طرف آمریکایی خبر داد؛ پیامی که از آمادگی واشنگتن برای به ‌سرانجام رساندن مذاکرات برجامی و عجله آنها برای دستیابی به توافق حکایت دارد. به ‌گزارش همشهری، این درحالی ‌است که مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر موج جدیدی از فضاسازی‌ها و مداخله‌جویی در امور داخلی ایران را آغاز کرده‌اند و با بهانه‌ قراردادن حوادث اخیر در ایران از یک‌سو و طرح ادعای دخالت جمهوری ‌اسلامی در جنگ اوکراین از سوی دیگر، تحریم‌های تازه‌ای بر علیه کشورمان اعمال کردند. علاوه بر اینها همین چند روز پیش بود که رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با شبکه سی‌‌ان‌ان با بیان اینکه احیای توافق هسته‌ای با ایران در دستور کار آمریکا نیست و واشنگتن اکنون تمرکزی بر این مسئله ندارد، مدعی شد هیچ تحرکی در زمینه مذاکرات وین انجام نمی‌شود.

پیام طرف آمریکایی چه بود؟
اکنون اما وزیر امور خارجه کشورمان از پیام جدید طرف آمریکایی پرده برمی‌دارد که نشان‌دهنده اعلام آمادگی واشنگتن برای پیشبرد گفت‌وگوهای برجامی است. حسین امیرعبداللهیان دیروز درجمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند درحال‌حاضر رسیدن به توافق و احیای برجام در دستور کار آمریکا قرار ندارد، به تناقض‌های موجود در رفتار آمریکایی‌ها اشاره کرد و گفت: رفتار و گفتار آنها با یکدیگر متناقض است. 3روز پیش پیامی بین ما و طرف آمریکایی منعقد شد و ما پیامی از طرف آنها دریافت کردیم. آمریکایی‌ها در تبادل پیام‌ها حتی تعجیل دارند که هرچه زودتر به نقطه توافق برسیم. وی ادامه داد: ما به ‌صراحت اعلام کرده‌ایم باید موارد اتهامی که آژانس در حوزه هسته‌ای مطرح کرده ‌است، حل و فصل شود و حاضر به توافقی نیستیم که بعدا مانند استخوان لای زخم مانده، دائم آژانس بخواهد از مسیر سیاسی و به بهانه این موارد اتهامی فشارهایی را به ایران وارد کند. امیرعبداللهیان عنوان کرد: تبادل پیام آمریکایی‌ها با ما در شرایطی ادامه دارد که از سوی دیگر آنها تلاش می‌کنند در کوره مسائلی که این روزها در ایران جریان داشته بدمند؛ فکر می‌کنیم آنها به‌دنبال این هستند که با اعمال فشارهای روانی و سیاسی در مذاکرات امتیاز بگیرند.

امتیازی به آمریکایی‌ها نمی‌دهیم
وزیر امور خارجه همچنین تصریح‌ کرد: ما هیچ امتیازی به طرف آمریکایی نخواهیم داد و در چارچوب منطق و در راستای حصول توافقی که خطوط قرمز ایران رعایت شود، حرکت می‌کنیم. امیرعبداللهیان با بیان اینکه درعین‌حال هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد، افزود: ارزیابی ما از پیام‌های طرف آمریکایی حتی در روزهای اخیر این است که آمریکایی‌ها نه‌تنها حصول توافق در اولویت‌شان است بلکه شتاب هم دارند، اما برای مصارف داخلی خود و همچنین تحریک برخی از عوامل در داخل ایران، در مواضع اعلامی‌شان به‌گونه‌ای دیگر سخن می‌گویند؛ اینها از تعارض‌های رفتار آمریکایی است.

رویکرد ایران به تحولات قره‌باغ
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره تحولات قره‌باغ نیز گفت: ما در گفت‌وگو با مقام‌های ارمنستان تأکید کردیم باید مناقشه‌های موجود میان ارمنستان و جمهوری ‌آذربایجان پایان داده شود و تمامیت ارضی ارمنستان و جمهوری ‌آذربایجان مورد توجه قرار گیرد. ما قطعا نسبت به هرگونه تغییر ژئوپلیتیک یا هرگونه تغییر در مرزها حساس هستیم و به‌صراحت مواضع‌مان را به همه طرف‌ها اعلام کرده‌ایم. امیرعبداللهیان با بیان اینکه یکی دیگر از موضوع‌های مورد بحث‌مان در این سفر با مقام‌های ارمنستان مسئله ترانزیت بود، افزود: در موضوع ترانزیت بین ایران و ارمنستان در چارچوب کریدور شمال - جنوب گفت‌وگوهای بسیار خوبی با مقام‌های ارمنستان داشتیم و معتقدیم تقویت مسیر ترانزیتی ارمنستان می‌تواند به تقویت کریدور شمال به جنوب و افزایش ترانزیت در این کریدور کمک کند چرا که ترانزیت در این منطقه برای ما یک موضوع جدی است. وی همچنین با بیان اینکه در جریان این سفر در ارتباط با افزایش حجم تبادلات تجاری بین 2 کشور نیز گفت‌وگوهای خوبی انجام دادیم، ادامه داد: بر این موضوع نیز تأکید کردیم که باید حجم تجارت 2 کشور از 700میلیون دلار به یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند و برای افزایش حجم تبادلات 2 کشور 3میلیارد دلار هدف‌گذاری کردیم. خوشبختانه زمینه‌های خوبی برای همکاری بین 2 کشور در حوزه انرژی، کشاورزی، ترانزیت و تولیدات مشترک وجود دارد. امیرعبداللهیان با بیان اینکه تجار و بازرگانان 2 کشور می‌توانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند، تصریح کرد: ظرفیت خوبی بین 2 کشور در حوزه گردشگری وجود دارد و توافق‌های جدیدی برای تقویت مسیر گردشگری در جریان رایزنی‌ها در این سفر به ‌عمل آمد.

آمادگی ایران برای گشایش سرکنسولگری ارمنستان در تبریز
وزیر امور خارجه در دیدار با رئیس مجلس ملی ارمنستان، با تأکید بر ضرورت افزایش حجم تبادلات تجاری و اقتصادی با ایروان، آمادگی متقابل کشورمان برای گشایش سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در تبریز را اعلام کرد. حسین امیرعبداللهیان در دیدار با آلن سیمونیان درباره راه‌های گسترش مناسبات فی‌مابین در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی با محوریت مجالس و گروه‌های دوستی پارلمانی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. وی در این دیدار به اولویت همکاری با همسایگان در رویکرد سیاست‌ خارجی دولت جمهوری ‌اسلامی ایران اشاره کرد و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان را همچون دیگر همسایگان کشورمان واجد اهمیت دانست و مورد تأکید قرار داد. امیرعبداللهیان همچنین گشایش سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان ارمنستان را در چارچوب نگاه کشورمان به توسعه همکاری‌ها با ارمنستان و تأکید بر همکاری‌های بیشتر خصوصا در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت و به‌ویژه در مسیر کریدور شمال - جنوب دانست و آمادگی متقابل کشورمان برای گشایش سرکنسولگری جمهوری ارمنستان را در تبریز مورد تأکید قرار داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید