• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 3 خرداد 1397
کد مطلب : 17479
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2gk1
+
-

سلطان بازگشت‌ها

بدون تردید قابل پیش‌بینی‌ترین اتفاق فصل نقل‌وانتقالات، پیوستن امیر قلعه‌نویی به سپاهان بود. از مدت‌ها پیش قطعی شده بود که سرمربی ذوب‌آهن به تیم همشهری کوچ می‌کند. امیر در این چند ماه بارها و بارها به تمجید از سپاهان پرداخت و نتیجه نگرفتن این تیم طی سال‌های گذشته را یکی از غصه‌های بزرگ خودش قلمداد کرد! در طرف مقابل سپاهان هم به‌شدت با بحران مواجه بود و در لیگ هفدهم با خوش‌شانسی از سقوط به دسته پایین‌تر نجات یافت. حتی هواداران این تیم در چند بازی آخر فصل قلعه‌نویی را تشویق کردند تا همه چیز فیصله بیابد. فقط شاید اگر ذوب‌آهن موفق به شکست استقلال می‌شد و به‌جمع 8تیم برتر آسیا می‌رسید سرنوشت امیر فرق می‌کرد، اما حذف ذوب، سناریوی کوچ درون‌شهری او در نصف‌جهان را قطعی کرد.
 پنجمین بازگشت
امیر قلعه‌نویی را در حرفه مربیگری باید «سلطان بازگشت‌ها» بخوانیم؛ مردی که ظاهرا هیچ نیمکتی را برای ابد ترک نمی‌کند و از هر جا می‌رود، چند وقت بعد همان‌جا برمی‌گردد. او که در لیگ‌های نهم و دهم هدایت سپاهان را بر عهده داشت، حالا پس از 7سال برای لیگ هجدهم روی نیمکت این تیم بازمی‌گردد. به‌طور کلی این پنجمین بازگشت قلعه‌نویی در سال‌های مربیگری‌اش است. او قبلا 3بار به استقلال برگشته، یک‌بار به تراکتور و حالا هم یک‌بار دیگر به سپاهان برمی‌گردد. درمورد استقلال تهران نیاز به یادآوری است که قلعه‌نویی جمعا 4دوره سرمربی این تیم بوده؛ یک مقطع در لیگ اول به‌عنوان سرمربی موقت (برای جام‌حذفی)، یک مقطع 3ساله بین لیگ‌های سوم تا پنجم، یک مقطع یک ساله در لیگ هشتم و یک مقطع 3ساله بین لیگ‌های دوازدهم تا پایان چهاردهم.
 افول در هر بازگشت
نکته نگران‌کننده برای سپاهانی‌ها شاید این باشد که تجربه نشان داده امیر قلعه‌نویی در هر بار بازگشتش به نیمکت یکی از تیم‌های قبلی، نتایج ضعیف‌تری می‌گیرد. او پرافتخارترین مربی استقلال است و در هر 3دوره‌ای که به‌عنوان قطعی سرمربی این تیم بوده، هر بار یک قهرمانی لیگ‌برتر به‌دست آورده، اما سیرنزولی او در بازگشت به همین تیم هم مشخص است. او در لیگ‌های پنجم، هشتم و دوازدهم با استقلال قهرمان شده، اما دو فصل آخر حضورش در این تیم در لیگ‌های سیزدهم و چهاردهم با کسب رتبه‌های پنجمی و ششمی همراه بود که بدترین موقعیت استقلال با این مربی در تاریخ لیگ‌برتر محسوب می‌شود. همچنین امیر در دوره اول حضورش در تراکتورسازی در لیگ یازدهم با این تیم نایب‌قهرمان شد و توانست برای نخستین‌بار سهمیه آسیایی را برای تراکتورسازان به‌دست بیاورد، اما دوره دوم حضور این مربی در تبریز با افت عملکرد او همراه شد. امیر در بازگشت به تراکتور در لیگ‌های پانزدهم و شانزدهم هدایت این تیم را بر عهده داشت که تبریزی‌ها به ترتیب چهارم و سوم شدند. قلعه‌نویی با سپاهان دو قهرمانی متوالی در لیگ‌های نهم و دهم به‌دست آورده؛ حالا باید دید آن موفقیت‌ها دوباره تکرار می‌شود یا نه.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید