• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 3 خرداد 1397
کد مطلب : 17467
+
-

بفرمایید والیبال !

بفرمایید والیبال !

نیلوفر حامدی| لیگ ملت‌های والیبال جهان از فردا برای ایران آغاز می‌شود. یکی از مهم‌ترین مسابقات والیبال دنیا که ایران در مرحله نخست باید با 15تیم دیگر رقابت کند. میدانی که تا همین سال گذشته با عنوان «لیگ جهانی» شناخته می‌شد حالا نه تنها نامش تغییر کرده بلکه نحوه مسابقات هم عوض شده است. والیبال ایران بعد از گذراندن چند مرحله اردوی داخلی عازم صربستان شد و باید پس از  یک هفته اردوی تدارکاتی و دو مسابقه دوستانه با این کشور، راهی فرانسه شود تا در هفته اول مسابقات با کشور میزبان رقابت کند. شاگردان کولاکوویچ در حالی باید مسابقات بین‌المللی سال2018 لیگ ملت‌ها را آغاز کنند که تیم‌ملی ایران همپای این تورنمنت تغییرات زیادی داشته است. کولاکوویچ در جهت عملی کردن تصمیمش جوانان را به اردوی تیم‌ملی دعوت کرد و با قراردادن نام 6بازیکن از تیم‌ملی نوجوانان در فهرست نهایی نشان داد که عزمش در جهت جوان‌کردن این تیم جدی است. با همه این شرایط والیبالیست‌های ایرانی باید در بازی نخست مقابل یکی از جدی‌ترین رقبایشان در سال‌های اخیر روبه‌رو شوند. مصافی که فارغ از برنده و بازنده، نوع ترکیب بازیکنان منتخب مربیان جهت این تورنمنت را مشخص می‌کند.
    خروس‌ها چه تیمی هستند؟
4سال پیش وقتی تیم‌ملی والیبال ایران در اوج درخشش به فکر کسب مدال در لیگ جهانی افتاده بود، یک تیم اروپایی تمام رویاهای شاگردان اسلوبودان کواچ را نابود کرد. نتیجه‌ای که به‌نظر اتفاقی می‌آمد اما از همان روز تا به حالا فرانسه جزو یکی از جدی‌ترین رقبای هر کشوری در مسابقات محسوب می‌شود. این تیم از آن روز تا به حال یک قهرمانی اروپا، و یک مدال طلا و برنز لیگ جهانی را در کارنامه خود دارد. اگرچه خروس‌ها همیشه غیرقابل پیش‌بینی بوده‌اند و در مقابل این نتایج با عدم صعود در مرحله گروهی المپیک ریو، نهمی در مسابقات قهرمانی اروپا و پنجمی در مسابقات جام قهرمانان بزرگ در میان 6تیم خیلی‌ها را ناامید کردند. با این وجود فرانسه با داشتن ستاره‌هایی همچون اروین انگابث دریافت کننده، بنجامین تونیوتی پاسور، جنیا گربنیکوف لیبرو، کوین له‌روکس و نیکلاس له‌گاف (مدافعین میانی) در هر شرایطی تیمی بزرگ و رقیبی سرسخت محسوب می‌شود. فرانسه همواره به‌عنوان تیمی شناخته می‌شد که یک شاخصه بسیار برجسته دارد و آن‌هم توپ گیری‌های بسیار قوی و استفاده فوق‌العاده از توپ‌های برگشتی است. نکته‌ای که روی تیم مقابل تاثیر می‌گذارد و بازیکنانش را خسته و کلافه می‌کند. قطعا بعد بازی‌های پیاپی تیم ایران با فرانسه این موضوع به‌عنوان نقطه قوت حریف از سوی کادر فنی ایران مورد بررسی ویژه قرارگرفته‌است.
    رونمایی از جوانان در اولین مصاف2018
امیرحسین توخته، مرتضی شریفی، صابر کاظمی، میثم صالحی، محمدرضا حضرت‌پور و علی‌اصغر مجرد جوان‌ترین بازیکنان ایران در این میدان محسوب می‌شوند و از طرفی این‌بار برای اولین‌بار است که نامشان در یک مسابقه رسمی و همراه با تیم‌ملی بزرگسالان قرار گرفته است. باتوجه به اینکه کولاکوویچ در تصمیمات چند ماه اخیرش نشان داده که برنامه جدی برای جوان‌گرایی دارد بعید نیست که در همین اولین بازی حضور این چهره‌ها را در کنار اسامی قدیمی همچون سعید معروف و سید‌محمد موسوی ببینیم. نکته‌ای که تغییراتی اساسی در والیبال ایران را در اولین تورنمنت سال2018 به‌همراه خواهد‌ داشت.


  5 بر یک به‌نفع فرانسه 
نکته جالب اینکه ایران در سال2017 مسابقات والیبال را با فرانسه به پایان برد و در سال2018 مسابقاتش را شروع می‌کند. تیم‌ملی در سال گذشته و در مسابقات جام قهرمانان قاره‌ها برای نخستین‌بار توانست فرانسه را شکست دهد و همین موضوع هم حساسیت بازی فردا را بیش‌تر می‌کند. اما نخستین رویارویی دو تیم در رقابت‌های قهرمانی جهان1970 برگزار شد که با پیروزی 3‌برصفر فرانسوی‌ها به‌پایان رسید. ایران و فرانسه در مسابقات قهرمانی جهان2014 هم دو بار به‌مصاف هم رفتند که هر دوبار شاگردان تیلی پیروز میدان شدند تا ایران از صعود به مرحله بعدی بازبماند. 
قهرمانی جهان 1970: ایران صفر  فرانسه 3 
انتخابی المپیک 2004: ایران صفر  فرانسه 3 
قهرمانی جهان 2014: ایران 1  فرانسه 3 
قهرمانی جهان 2014: ایران 2  فرانسه 3 
انتخابی المپیک 2016: ایران صفر  فرانسه 3 
جام قهرمانان بزرگ جهان 2017: ایران 3  فرانسه 2

این خبر را به اشتراک بگذارید