• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 30 مهر 1401
کد مطلب : 174663
+
-

آغاز معاملات گواهی سپرده برنج در بورس‌کالا

با آغاز معاملات گواهی سپرده برنج از هفته گذشته 48تن برنج به ارزش 4.3میلیارد تومان در بورس کالا مورد مبادله قرار گرفته است. به گزارش همشهری، آمار‌ها نشان می‌دهد سالانه حدود 2.5میلیون تن برنج در 15استان ایران تولید می‌شود و استان‌های گیلان با ۲۲۰ هزار هکتار اراضی، مازندران با ۲۱۴‌هزار هکتار، گلستان با ۱۰۰‌هزار هکتار و خوزستان با ۱۸۰‌هزار هکتار عمده‌ترین تولیدکنندگان برنج در ایران هستند.
براساس آمار فائو، ایران از لحاظ تولید و سطح زیرکشت برنج رتبه بیست و هشتم تولید برنج دنیا را داراست. بر همین اساس کارشناسان اعتقاد دارند طراحی سازوکارهایی برای نظام‌مند شدن مبادلات این محصول استراتژیک در قالب شیوه‌های مدرن در ایران ضروری است تا از این طریق اولا قیمت‌های این محصول به‌صورت عادلانه و رقابتی تعیین شود. از سوی دیگر روش‌های توسعه کشت این محصول از طریق به کارگیری روش‌های تامین مالی جدید فراهم شود.
به زعم کارشناسان بازار سرمایه، یکی از ابزار‌های مالی که می‌تواند به توسعه معاملات این محصول کمک کند استفاده از ابزار گواهی سپرده کالایی است زیرا به‌کارگیری این ابزار هم  به تامین مالی بهتر کشاورزان و توسعه کشت این محصول منجر می‌شود. بر همین اساس از فروردین سال قبل معاملات گواهی سپرده برنج در بورس کالا آغاز شد و حالا تازه‌ترین گزارش بورس کالای ایران نشان می‌دهد معاملات این ابزار در هفته گذشته با رونق بیشتری مواجه شده است.

مبادله 4.3میلیارد تومان گواهی سپرده برنج
بورس کالای ایران اعلام کرد، معاملات گواهی سپرده برنج طارم از هفته قبل از سر گرفته شد و ظرف 3روز 48تن گواهی سپرده برنج به ارزش 4.3میلیارد تومان در بورس کالا مورد مبادله قرار گرفت. هر گواهی سپرده برنج معادل یک کیلوگرم از این محصول است. مالک برای تحویل گرفتن کالا از انبار در استان مازندران لازم است حداقل به میزان ۱۰۰ کیلوگرم گواهی سپرده کالایی را ارائه کند.
براساس اطلاعیه مدیریت بازارهای مالی بورس کالای ایران، حداکثر زمان نگهداری کالا در انبار مذکور تا تاریخ ۳۱ تیر ۱۴۰۲ بوده و تاریخ انقضای اعتبار گواهی سپرده کالایی و آخرین روز معاملاتی نماد ایجاد شده ۲۱ تیر سال آینده بوده و پس از آن، معاملات نماد برای فرایند تحویل و تسویه حساب با انبار متوقف می‌شود. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در سال گذشته در مجموع ۳۷۶ هزار و ۹۷۹ گواهی سپرده برنج معادل ۳۷۶ تن و ۹۷۹ کیلوگرم برنج به ارزش ۱۷ میلیارد و ۳۵۹ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت. از ابتدای سال تاکنون نیز در مجموع ۲۵۸ هزار و ۶۳۰ گواهی (معادل ۲۵۸ تن و ۶۳۰ کیلوگرم) برنج طارم به ارزش ۲۱ میلیارد تومان دادوستد شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید