بنابر آمار ارائه شده از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملو نقل کشور، هماکنون 14.268کیلومتر خط ریلی در کشور در دست بهرهبرداری است. به گزارش همشهری، توسعه این شبکه، تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب و غرب - شرق و اتصال شبکه ریلی کشور به شبکه حملونقل بینالمللی همچنان نیاز به ایجاد خطوط ریلی جدید را ضروری کرده است. با توجه به همین مسئله نیز 63.112کیلومتر مسیر ریلی در دست مطالعه و 3.276کیلومتر مسیر ریلی در دست اجراست. از میان خطوط در دست اجرا که اغلب آنها با چالش تامین منابع مالی مواجه هستند، 8طرح کلان ریلی که بیشترین اهمیت را در کریدور شمال-جنوب و شرق- غرب و اتصال به شبکه بینالمللی دارند قرار است از محل تهاتر نفت تامین اعتبار شوند. گرچه نام این طرحها از سوی مسئولان مربوطه اعلام نشده است، اما بررسیها نشان میدهد این خطوط کلان ریلی شامل چابهار-خاش-زاهدان، قطار سریعالسیر تهران-مشهد، رشت- آستارا، خرمآباد- دورود، اندیمشک-اهواز،شیراز-بوشهر-عسلویه، تهران-همدان- سنندج و میانه-اردبیل-پارسآباد هستند. اغلب این طرحها در مراحل پایانی هستند و علاوه بر استان محل اجرا نقش مهمی در توسعه اقتصادی و ترانزیتی استانهای همجوار و اتصال آنها به بخشهای مختلف کشور و حتی اتصال کشور به شبکه بینالمللی خواهد داشت.
توسعه شبکه ریلیدر 8مسیر
در همینه زمینه :