• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 مهر 1401
کد مطلب : 174620
+
-

۷۰درصد از صیادان توان پرداخت حق بیمه را ندارند

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران گفت: صیادان هم‌اکنون همان ۲۷درصد کامل را پرداخت می‌کنند که این مبلغ بیمه برای صیادان بسیار سنگین است. امروز چیزی حدود ۷۰درصد از صیادان توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند و نمی‌توانند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.
یعقوب دوجی با بیان اینکه یکسری از مشکلات را دولت باید حل کند و یکسری دیگر از طریق ارتقای جامعه بهره‌بردار حل خواهد شد، صیادان را به 2گروه صیادان استان‌های شمالی و صیادان استان‌های جنوبی کشور تقسیم کرد و گفت: درخصوص مشکلات صیادان باید به کاهش ذخایر اشاره کرد؛ با توجه به اینکه دریای خزر دریای کوچکی است، ذخایر کاهش پیدا کرده است.
دوجی علت کاهش این ذخایر را کم‌آب شدن رودخانه‌ها به‌عنوان شاهرگ اصلی دریا عنوان کرد و گفت:‌ به جز ماهی کفال و کیلکا سایر ماهی‌ها باید در آب‌شیرین تخم‌ریزی کنند، اما متأسفانه با توجه به سدهایی که در بالادست‌ها زده شده است رودخانه‌ها کم‌آب شده‌اند؛ علاوه بر اینکه مشکل خشکسالی هم وجود دارد. از سوی دیگر مشکلات معیشتی سبب شده عده بسیاری به‌کار صید روی بیاورند و همه اینها در کنار هم باعث کاهش ذخایر دریا شده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران همچنین با اشاره به مشکلات صیادان جنوب کشور گفت: در این مناطق صید و صیادی توسط شناورها انجام می‌شود. هم‌اکنون ۱۲هزار فروند شناور و ۱۵۰هزار نفر صیاد در جنوب کشور فعالیت دارند که از این تعداد شناور ۸هزار فروند را قایق‌ها تشکیل می‌دهند. بیمه این قایق‌ها قبلا توسط دولت حمایت می‌شد، اما بعدا گفته شد افرادی که مالک این شناورها هستند نمی‌توانند از معافیت‌های بیمه‌ای استفاده کنند. در مورد شناورهای لنج و کشتی هم تا ۵نفر معافیت لحاظ شده است؛ یعنی برای کشتی 2نفر و برای لنج ۵نفر؛ این موضوع چندین سال است که پیگیری می‌شود.
او تأکید کرد: صیادان زیر دهک 3 جامعه و ضعیف هستند و ما از دولت می‌خواهیم توجه بیشتری به این گروه داشته باشد. / ایلنا

 

این خبر را به اشتراک بگذارید