• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 30 مهر 1401
کد مطلب : 174614
+
-

«برنده‌ها»‌ فیلمی کاملا ایرانی

یک فیلم فارسی زبان دیگر در اسکار

آکادمی فیلم بریتانیا در نهایت فیلم «برنده‌ها» ساخته حسن ناظر، کارگردان‌ ایرانی-انگلیسی را به‌عنوان نماینده سینمای بریتانیا در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نود‌وپنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار معرفی کرد.
حسن ناظر که فارغ‌التحصیل رشته سینما در اسکاتلند است و از هنرجویان آموزشگاه تئاتر سمندریان بوده، چند سال قبل فیلم «آرمان‌شهر» را ساخت که نماینده کشور افغانستان در اسکار بود. تهیه‌کننده این فیلم فارسی‌زبان که در ایران فیلمبرداری شده، «نادیرا مورای» و «پاول ولش» از اسکاتلند بوده‌اند و در آن مجموعه‌ای از بازیگران ایرانی شامل رضا ناجی، شهرزاد کمال‌زاده، حسین عابدینی، محمود جعفری، عزت‌الله رمضانی‌فر و اصغر سمسارزاده نقش‌آفرینی کرده‌اند.
داستان فیلم «برنده‌ها» در یکی از شهرستان‌های ایران اتفاق می‌افتد که در آن بچه‌ها سخت کار می‌کنند تا خانواده‌هایشان را تامین کنند. روزی یحیی ۹ساله و دوستش لیلا، مجسمه گرانبهایی را پیدا می‌کنند. رئیس یحیی، ناصرخان (رضا ناجی) که او نیز به سینما علاقه دارد، تصمیم می‌گیرد به آنها کمک کند تا صاحب آن را پیدا کنند.
«برنده‌ها» نخستین نمایش جهانی خود را در جشنواره بین‌المللی فیلم ادینبورگ در ماه آگوست تجربه و در آنجا جایزه تماشاگران را از آن خود کرد. این فیلم اواخر این ماه در جشنواره فیلم «ریندانس» هم به نمایش گذاشته می‌شود و نامزد بهترین فیلم بلند بریتانیاست. این فیلم به دلیل کسب شرایط لازم برای نمایندگی سینمای بریتانیا در اسکار2023، در ماه نوامبر به‌صورت محدود در بریتانیا اکران می‌شود. رضا ناجی که با بازی در فیلم‌های مجید مجیدی شناخته شد و بعدها نامش به‌خاطر جایزه ونیز برای بازی در فیلم سینمایی «آواز گنجشک‌ها»ی مجید مجیدی بر سر زبان‌ها افتاد، درباره فیلم «برنده‌ها» می‌گوید: «این فیلم کاملا ایرانی است، ولی تماشاگران خارجی هم با آن ارتباط برقرار می‌کنند. حسن ناظر ۶سال قبل فیلمنامه‌ای را به من داد تا بخوانم که ابتدا با داستانش موافق نبودم، ولی بعد از بازنویسی،‌ بازی در آن را پذیرفتم و 3سال قبل فیلم را در سمنان فیلمبرداری کردیم.» ناجی با اشاره به اینکه اطلاعی نداشته «برنده‌ها» به‌عنوان فیلمی از یک کشور خارجی تولید می‌شود، با اشاره به حضور فیلم «جنگ جهانی سوم» هومن سیدی در اسکار به ایسنا می‌گوید: «کارگردان فیلم «برنده‌ها» یک ایرانی است و در خارج از کشور زندگی می‌کند. فکر می‌کنم فیلمی هم که ساخته با هر مخاطبی ارتباط برقرار می‌کند و در هر کشوری نمایش داده شود، مردم عادی و غیرهنری هم آن را تماشا خواهند کرد.» رکورد بیشترین حضور کشورها در عرصه اسکار خارجی به سال۲۰۲۰ بازمی‌گردد که با رقابت ۹۳کشور همراه بود.
باید دید در اسکار۲۰۲۳ در نهایت چند کشور برای کسب اسکار بهترین فیلم بین‌المللی رقابت خواهند کرد. نامزدهای اولیه شامل ۱۵فیلم در تاریخ ۲۱دسامبر۲۰۲۲ (۳۰آذر) و 5نامزد نهایی نیز روز ۲۴ژانویه۲۰۲۳ (۴بهمن) معرفی می‌شوند. مراسم نودوپنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲مارس۲۰۲۳ (۲۱اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید