• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 28 مهر 1401
کد مطلب : 174594
+
-

خداحافظی با نگاه سنتی در توسعه یزد

سند «یزد نوین» برای توسعه پایدار استان با محوریت دانش‌بنیان در حال اجراست

گزارش
خداحافظی با نگاه سنتی در توسعه یزد

پروژه «یزد نوین» در استان یزد آغاز شده تا در آینده‌ای نزدیک، یزد نه فقط یک مقصد گردشگری یا استانی صنعتی به شمارآید، بلکه استانی شاخص باشد که رشد و توسعه آن در بخش‌های مختلف دانش‌محور است. این هدف در چارچوب سند آمایش استان در 15محور و تعریف 180پروژه دانش‌بنیان، محقق خواهد شد. پروژه‌هایی که با همکاری نخبگان بومی برای اهداف توسعه پایدار به مرحله اجرا می‌رسد. معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با تأکید بر اینکه هیچ اقدامی در یزد مهم‌تر از اجرای پروژه‌های این سند نیست، می‌گوید: با اجرای پروژه‌ها تا سال 1404، یزد مسیر توسعه پایدار در بخش‌های گوناگون را با نگاهی نو برمبنای دانش پیش می‌برد، نه نگاه سنتی.
در این گزارش از روند اجرای این پروژه‌ها مطلع می‌شویم.

یزد؛ معدن دانش نه فقط معدن سنگ
یزد، نخستین استانی است که در قالب سند یزد نوین، بحث تحول استانی را می‌گذراند و حالا دانش و فناوری جزء جدایی‌ناپذیر پروژه‌های استانی‌ است.معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در گفت‌وگو با همشهری، نخست از محور اقتصاد دانش‌بنیان این سند می‌گوید: قصد ما این است که تا پایان سال به رشد اقتصادی 3.8درصدی برسیم؛ رشد اقتصادی پایدار و فراگیر، مولد و برای همگان.
نداشتن رشد قابل ملاحظه‌ اقتصادی استان یزد در یک دهه گذشته و تحولی که در این سال اتفاق افتاده، موضوعی است که جعفر رحمانی علت آن را اینطور توضیح می‌دهد: با طی کردن مسیری که در گذشته روال بوده‌است، نمی‌توانیم به رشد اقتصادی برسیم. از این‌رو اقتصاد دانش‌ محور یعنی به کارگیری دانش برای تولید کالاها و خدمات را در دستور کار قرار دادیم و از نگاه سنتی فاصله گرفته‌ایم.رحمانی معتقد است تحول استان یزد این بار از بستر تحقیق و توسعه می‌گذرد؛ راهی سخت و تدریجی اما با نتایج متفاوت و با ارزش.می‌گوید: رویکرد همه مسئولان استان برای تحقق سند یزد نوین دیدن یزد به شکل استانی دانش محور است نه مثل گذشته که یزد را استانی با ذخایر معدنی می‌دیدند. قرار است در یزد نوین معدن دانش باشیم نه فقط معدن سنگ و آهن.استان یزد، با داشتن 545معدن کوچک و بزرگ، در حوزه معادن رتبه دوم کشور را دارد.دستگاه‌های اجرایی و نخبگان بومی استان برای پیشبرد طرح‌های سند یزد نوین پای کار آمده‌اند. برای هر کدام از محورهای تعریف‌شده در این سند، یک پیگیر ویژه از سوی استاندار هم تعیین شده‌ تا اعتبارات و مجوزهای لازم را پیگیری کند.رحمانی ادامه می‌دهد: از هفته دوم فروردین تا به حال 26جلسه داشته‌ایم تا با حضور مسئولان استانی و پیگیران ویژه، روند پیشرفت پروژه‌ها بررسی و موانع رفع شود.

بهره‌مندی از انرژی خورشیدی
استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی، یکی از زیرشاخه‌های توسعه پایدار است. موضوعی که در سند یزد نوین با جدیت دنبال می‌شود تا آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد شود. به‌طوری که قرار است تا 3سال آینده تولید انرژی خورشیدی در یزد 2هزار مگاوات باشد. این در حالی است که هم‌اکنون یزد با داشتن ۱۰ نیروگاه خورشیدی رتبه برتر کشور در تولید انرژی خورشیدی را دارد.معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان می‌گوید: با حضور سرمایه‌گذاران در این حوزه و بستن قرارداد و در اختیار قرار دادن زمین، تولید 400مگاوات یعنی یک پنجم هدف، برای 6ماهه نخست امسال به نتیجه رسیده‌است.
استان یزد با برخورداری از اقلیم مناسب یعنی داشتن 330روز آفتابی درسال و شدت بالای خورشید، برای توسعه انرژی‌های خورشیدی به‌عنوان یکی از مستعدترین قطب‌های گسترش این صنعت در کشور و حتی منطقه به‌شمار می‌آید.

گردشگری، محور مهم سند یزد نوین
گردشگری یکی از محورهای مهم سند یزد نوین است که می‌تواند فصل جدیدی از توسعه و پیشرفت را رقم بزند. به‌طوری که گردشگری یزد در عین سوددهی اقتصادی، کمترین تأثیر را بر جامعه میزبان و محیط‌زیست را داشته باشد.
 رحمانی تنوع‌بخشی در موزه‌ها را نیز یکی از سرفصل‌ها می‌داند و می‌گوید: با اقدامات انجام شده و عقد تفاهمنامه قرار است 300قطعه فرش که در اختیار بنیاد مستضعفان بوده، در موزه‌ای جدید که مکان‌یابی هم شده‌است، به نمایش درآید.
بستن قرارداد با پرواز ماهان برای پرواز هر روزه هواپیما از تهران به یزد از دیگر برنامه‌های محور گردشگری است و به‌گفته رحمانی ثبت شرکت هواپیمایی برای این منظور انجام شده‌است.
گردشگری سلامت هم در سند یزد نوین دیده شده‌است. رحمانی عنوان می‌کند که هر چند گردشگری سلامت در استان شکل گرفته و بیش از 60درصد تخت‌های بیمارستانی به افراد غیربومی استان خدمات درمانی ارائه می‌دهد که از سیستان و بلوچستان و کرمان به یزد می‌آیند، اما هدف توسعه گردشگری سلامت ارائه خدمات به گردشگرانی است که از کشورهای همسایه راهی یزد می‌شوند.
رحمانی، کشاورزی دانش بنیان را اصلاح الگوی کشت، استفاده از بذر اصلاح شده و مدیریت پایدار آب می‌داند.
او درباره نساجی و پوشاک نیز می‌گوید: این دو محور جداگانه سند یزد نوین دیده شده‌است. پیش از این صنعت نساجی در یزد رشد خوبی داشته اما صنعت پوشاک نه.حالا در این سند تلاش می‌شود تا صنعت پوشاک با تأثیر‌گذاری کمتر روی محیط‌زیست و مصرف آب کمتر بتواند به رونق اقتصادی و توسعه پایدار یزد منجر شود.

 ***
لازمه تحقق سند یزد نوین همراهی و هم‌افزایی بخش دولتی و خصوصی است. سندی که 15محور اصلی آن شامل اقتصاد دانش‌بنیان، انرژی خورشیدی، سامان خانواده (طلاق و ازدواج)، سرمایه انسانی، پوشاک، نساجی، کشاورزی، آب، ورزش و گردشگری، پروژه‌های حوزه ریلی و صنایع وابسته، بهداشت و درمان، بازرگانی، قطعه‌ و ماشین‌سازی و معدن می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید