• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 28 مهر 1401
کد مطلب : 174568
+
-

بدون مخلفات

بدون مخلفات

تا بوده همین بوده. برای ما مردم، غذا همیشه مهم بوده، هست و خواهد بود و برای همین تا دلتان بخواهد در کوچه و خیابان‌های شهرمان پر است از مغازه‌هایی که کارشان سیر کردن شکم مردم است. خیلی بعید است به خیابانی بروید و اثری از یک ساندویچی، رستوران، بستنی فروشی یا قنادی در آن نبینید. این روزها اما، گرانی مواداولیه باعث شده کار و کاسبی خوراکی فروش‌ها به‌ویژه رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها‌ کمی کساد شود و آدم‌ها ترجیح می‌دهند به جای پرداخت پول برای غذای بیرون، آن هم چند برابر گذشته، غذایشان را در خانه میل کنند. به همین دلیل هم تعداد مشتری‌های رستوران‌ها و ساندویچی‌ها کم شده و به همین نسبت تعداد فست‌فودی‌ها و رستوران‌ها هم کمتر شده، چرا که تعطیلی طولانی به‌علت کرونا و بعد هم گرانی، با ورشکستگی رستوران‌داران همراه شده است. آنهایی هم که در این اوضاع و احوال دوام آورده‌اند، دست به ابتکارهایی برای کم کردن هزینه‌ها زده‌اند!
به غیراز بالا رفتن قیمت‌ها در منوی رستوران‌ها، برخی صاحبان فست‌فودها چیزهایی مثل دستمال کاغذی و سس را از روی میزهایشان جمع کرده‌اند و طبق شواهد مثلا برای یک پیتزای دونفره، یک سس کچاپ کوچک می‌گذارند کنار غذا و اگر سس بیشتری بخواهید، باید بابتش پول پرداخت کنید؛ هر سس یک نفره، 1500تومان! بعضی از این فست‌فودی‌ها  هم برای فرار از گرانی‌ها ناچار شده‌اند که ساندویچ‌های با کیفیت پایین یا پیتزاهای کوچک را در منوی غذایی خود جای بدهند. به‌عنوان مثال الان در برخی از فست‌فودی‌های، پیتزا به‌صورت برشی فروخته می‌شود؛ هر برش پیتزا ۳۰ هزار تومان. این جدیدترین نوع فروش غذایی است که بعد از گرانی‌های اخیر خریدش در توان بسیاری از خانوارها نیست. پیتزای کاملی که این روزها خریدش بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد، از سبد خرید بسیاری از مردم خارج شده است.
درست است که با افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید مردم و مشتری رستوران‌ها کاهش پیدا کرده، اما کم فروشی یا فروش غذای نامرغوب همین چند مشتری باقیمانده را هم فراری می‌دهد و صاحبان رستوران‌ها به جای سود کمتر، مجبور به تعطیلی رستوران خود خواهند شد‌.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :