• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 28 مهر 1401
کد مطلب : 174542
+
-

سازمان ملل:‌ تغییرات اقلیمی زندگی یک‌میلیارد کودک را تهدید می‌کند

زندگی حدود یک میلیارد کودک به‌دلیل آسیب‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی به‌طور جدی در خطر است. شاخص حقوق کودکان براساس ارقام ارائه شده توسط آژانس‌های سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که بیش از یک سوم کودکان جهان یعنی حدود 820میلیون نفر، هم‌اکنون در معرض موج‌های شدید گرمایی قرار دارند. به‌گزارش فرانس24به نقل از سازمان غیردولتی حقوق کودکان، در شرایطی که بیماری‌های خطرناکی چون مالاریا و تب دنگی زندگی حدود 600میلیون کودک در سراسر جهان ـ یعنی یک کودک از هر 4 کودک ـ را تحت‌تأثیر قرار داده است، کمبود آب نیز بر زندگی920میلیون کودک به‌طور جدی سایه انداخته است.
«شاخص حقوق کودکان» نخستین و تنها رتبه‌بندی است که نحوه رعایت سالانه حقوق کودکان را اندازه‌گیری می‌کند. این رتبه بندی ایسلند، سوئد و فنلاند را به‌عنوان بهترین‌ها برای حقوق کودکان و کشورهای سیرالئون، افغانستان و چاد را از بین ۱۸۵ کشور به‌عنوان بدترین کشورها برای زندگی کودکان رتبه‌بندی کرده است.
مارک دولارت، رئیس بنیاد حقوق کودکان، با اشاره به اینکه گزارش سال‌جاری زنگ خطر جدی برای کودکان فعلی و نسل آینده است، می‌گوید: «سرعت تغییرات آب‌وهوایی امروز و آینده زندگی کودکان و حقوق آنان را تهدید می‌کند. هیچ پیشرفت محسوسی در بالا رفتن استانداردهای زندگی کودکان در یک دهه گذشته دیده نمی‌شود و در این میان همه‌گیری ویروس کووید-19به‌دلیل ایجاد اختلالات و تعطیلی مراکز بهداشتی در برخی از نقاط دنیا باعث شد تا کودکان دسترسی به غذا یا دارو نداشته باشند. این بیماری در نهایت منجر به مرگ حدود 286هزار کودک زیر 5 سال شد.»
بنا بر شاخص حقوق کودکان که با همکاری دانشگاه اراسموس روتردام هلند تهیه شده، برای نخستین بار در دو دهه گذشته، تعداد کودکان کار به 160میلیون نفر افزایش یافته است که نشان‌دهنده افزایش 8.4میلیونی در 4 سال گذشته است. این بنیاد در عین حال به آنگولا و بنگلادش اشاره و اعلام کرده است که این دو کشور در زمینه حقوق کودکان پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. هر دو کشور تقریبا مرگ‌ومیر کودکان زیر 5سال خود را به نصف کاهش داده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید