• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 28 مهر 1401
کد مطلب : 174511
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته

متروی بهارستان

  خانه‌موزه تهران قدیم

محله‌های قدیمی و بافت سنتی تهران جاذبه‌هایی دارد که بعضی از آنها معروفند و درباره بعضی دیگر، کمتر حرف زده شده است. خانه‌موزه تهران قدیم، یکی از مکان‌های کمتر شناخته شده تهران است که در محله امامزاده یحیی، خیابان پانزده‌خرداد، کوچه ابوالقاسم شیرازی قرار دارد. نگارخانه، تماشاخانه، تالار مشاهیر، کتابخانه تخصصی تهران‌شناسی و موزه مردم‌شناسی قسمت‌های مختلف این خانه‌موزه است که قبلاً با نام عمارت کاظمی شناخته می‌شد. این بنا با قدمتی تقریباً 100ساله متعلق به میرزاسیدکاظم تفرشی، اصطبل‌دار دربار ناصرالدین شاه‌قاجار بوده است. سرای کاظمی با مساحتی حدود 2000مترمربع، 2حیاط شمالی و جنوبی دارد. حیاط جنوبی در بخش بیرونی قرار دارد و حیاط شمالی به بخش اندرونی اختصاص دارد. 2تالار در مرکز ساختمان اصلی قرار گرفته است و زیرزمین نیز به زیبایی آجرکاری شده است. این خانه نیز مانند تمام خانه‌های سنتی دوره قاجار همه بخش‌های بیرونی، اندرونی، مطبخ، آب‌انبار و اصطبل را دارد. رختشوی‌خانه قسمتی از خانه کاظمی است که اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا در آن زمان غالب مردم برای شست‌وشوی لباس به کنار چشمه و رود می‌رفتند. ارسی‌هایی با شیشه‌های رنگارنگ در دو طرف تالارها به عمارت کاظمی زیبایی و جلوه دوچندانی بخشیده است. ایستگاه متروی بهارستان نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این خانه تاریخی است.

متروی محمدیه

بازار امین‌السلطان
اگر از طرفداران بازارهای قدیمی و معماری عجیب و جادویی آنها هستید، این بار در تهران به جای بازارهای معروف، سراغ بازار امین‌السلطان بروید که البته در گذشته حسابی معروف و پررونق بوده است. «بازارچه سوسکی» نام دیگر بازارچه امین‌السلطان در محله مولوی تهران است؛ بازارچه‌ای قدیمی که هنوز هم معماری تاریخی خود را حفظ کرده و در اطراف آن هم می‌توان سر و سراغی از اماکن تاریخی و دیدنی دیگری را گرفت؛ بازارچه‌ای که به‌گفته جعفر شهری در اواسط دوره قاجار و به‌دست «میرزا ابراهیم امین‌السلطان» سـاختـه شـد و فـرزنـدش
«علی اصغر‌خان» که او هم امین‌السلطان لقب داشت، آن را گسترش داد. از همان ابتدا این بازارچه محل بارانداز و تخلیه بارهای هیزم و زغال و خوار‌و‌بار تهران بود. میرزا علی‌اصغر خان امین‌السلطان خیابانی را که پدرش ساخته بود گسترش داد که حالا به نام خیابان صاحب جمع شناخته می‌شود. یکی از پیشه‌هایی که در خیابان صاحب‌جمع فراوان می‌شد یافت، صابون‌پزها و صابون‌فروش‌ها بودند. هنوز یک مغازه صابون‌پزی سنتی در میان مغازه‌های کنونی خیابان‌صاحب جمع به‌کار پیشین خود سرگرم است و به همان شیوه‌ای صابون می‌پزد که در سده‌های پیش پخته می‌شد و در دسترس مشتریان قرار می‌گرفت. ایستگاه میدان محمدیه نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این بازار است.

متروی هفت‌تیر

  گیتا شناسی

برای اینکه فرزندان مان را با جغرافیای قاره‌ها و کشورهای مختلف آشنا کنیم در درجه اول به یک نقشه درست و حسابی و دقیق نیاز داریم.انتشارات جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی نوین جایی است که همه نقشه‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد. کافی است به دفتر این مؤسسه انتشاراتی در میدان هفت‌تیر و ابتدای خیابان کریم‌خان زند مراجعه کنید، آن وقت است که با انبوه نقشه‌های کوچک و بزرگ که به نقاط مختلف دنیا تعلق دارند مواجه می‌شوید. در این مکان می‌توانید نقشه کامل ایران و سایر کشورهای دنیا را در ابعاد و مقیاس مختلف تماشا کنید و نقشه عمومی دریاها و اقیانوس‌های دنیا هم در دسترس شما قرار می‌گیرد. نقشه‌های شهرهای مختلف ایران هم یکی دیگر از جذابیت‌های انتشارات جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی نوین است و به شما کمک می‌کند مسیر رسیدن به شهرهای مختلف را راحت‌تر بیابید. بعد از تماشای همه نقشه‌ها می‌توانید نقشه مورد نظرتان را هم سفارش بدهید و با خودتان ببرید. برای رسیدن به این مکان کافی است از ایستگاه متروی میدان هفت‌تیر خارج شوید و حدود 200 متربه سمت خیابان کریم‌خان‌زند قدم بزنید.

متروی میدان حر

  موزه جنگ
موزه جنگ که با نام خانه تیمورتاش شهرت دارد، از جاهای دیدنی تهران به‌شمار می‌آید. این موزه در ضلع شمال غربی مجموعه کاخ‌های باغ شاه قرار دارد و حدود 160سال قبل، در دوره قاجار ساخته شده است. موزه جنگ از 2طبقه مجزا تشکیل شده که در طبقه اول می‌توانید از سلاح و ادوات جنگی که به دوره‌های صفویه، قاجار و پهلوی تعلق دارند دیدن کنید. این ادوات شامل باروت‌دان، ذره‌بین نقشه‌خوانی، دوربین جنگی، هفت‌تیر، کلت، مسلسل و موشک‌های آر‌پی‌جی است که به آلمان، انگلستان، شوروی و ایتالیا تعلق دارند.در طبقه دوم که از نظر معماری زیباتر است، سردیس‌هایی از شهدای مشهور ایران از قبیل عباس بابایی، ابراهیم همت و سرلشکر فلاحی در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.موزه جنگ یک روز در هفته آن هم دوشنبه‌ها از 14تا 18به روی عموم باز است اما جمعه‌ها می‌توانید به‌طور رایگان از این مکان دیدن کنید. یادتان باشد که این موزه در محدوده طرح ترافیک واقع شده و امکان بازدید از آن در روزهای غیرتعطیل کمی مشکل است. بنابراین بهترین راه دسترسی به موزه استفاده از مترو است. ایستگاه میدان حر در خط 2مترو درست روبه‌روی موزه جنگ قرار دارد و به محض خارج شدن از ایستگاه با ورودی موزه مواجه خواهید شد.

متروی شریعتی

  سینما فرهنگ
در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی، در خیابانی که حالا به نام «شریعتی» می‌شناسیم، سینمایی به نام «سیلورسیتی» افتتاح شد که در دوران خود کم از یک پردیس مدرن نداشت. پاتوق هنرمندان و بازیگران فراوانی به سیلورسیتی انتقال یافت. این سینما در همان سال‌های آغازین پس از انقلاب به «فرهنگ» تغییر نام داد و به‌عنوان یکی از سینماهای پرمخاطب پایتخت به نمایش فیلم‌های روی پرده پرداخت. هم‌اکنون، سینما فرهنگ جزو سینماهای دولتی است و زیرنظر بنیاد فارابی و امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند. سینما فرهنگ ۳ سالن با ظرفیت ۳۶۵، ۲۳۹ و ۷۴ نفر دارد، سالن سوم این سینما در بازسازی سال ۱۳۹۶ به آن اضافه شده است. کیفیت صدا و تصویر در این سینما آن را به یکی از سینماهای ۵ ستاره تهران تبدیل کرده است. از سایر امکانات سینما فرهنگ می‌توان به اینترنت عمومی، پارکینگ، کافی‌شاپ و کتابفروشی اشاره کرد. اگر علاقه‌مند هستید که برای تماشای فیلم به سینما «فرهنگ» بروید استفاده از مترو یکی از راه‌های دسترسی به این سینما است. شما می‌توانید در ایستگاه «شریعتی» پیاده شده و با طی مسافتی به سینما «فرهنگ» بروید و به تماشای فیلم مورد علاقه‌تان بنشینید.

متروی مصلی

  فرهنگسرای ارسباران

«فرهنگسرای ارسباران» یک مرکز فرهنگی، هنری و آموزشی وابسته به شهرداری تهران است که در شرق تهران و در محله «سیدخندان» واقع شده است. این مرکز در سال ۱۳۷۴ تأسیس شده و از آن زمان تا به امروز محل برگزاری رویدادهای هنری و آموزشی بسیاری بوده است. به‌دلیل وسعت فعالیت‌های فرهنگی این فرهنگسرا می‌توان آن را در رده فعال‌ترین بخش‌های فرهنگی تهران گنجاند. در این فرهنگسرا برنامه‌ها و کلاس‌های آموزشی بسیاری برگزار می‌شود، اما فعالیت‌های فرهنگسرای «ارسباران» تنها محدود به برگزاری کلاس‌های آموزشی نیست و برگزاری اجراهای موسیقی و نمایشی و برخورداری از سالن سینمایی برای اکران فیلم و نگارخانه برای نمایش آثار عکاسان و نقاشان نیز از دیگر ویژگی‌های این فرهنگسراست. گفته می‌شود که ظرفیت سالن سینمایی فرهنگسرا ارسباران بالغ بر ۳۰۱ صندلی و ۲۹ صندلی ویژه که مختص مهمانان تشریفاتی است. اگر علاقه‌مند هستید که برای تماشای فیلم به فرهنگسرای ارسباران بروید، استفاده از مترو یکی از راه‌های دسترسی به این فرهنگسراست. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به فرهنگسرای ارسباران متروی شریعتی واقع در خط یک متروی تهران (خط قرمز رنگ) است و بعد از بیرون آمدن از مترو سوار تاکسی شوید، زیر پل سیدخندان پیاده شوید یا روبه‌روی خیابان جلفا و مسیر کوتاهی را به سمت فرهنگسرای ارسباران و خیابان جلفا پیاده‌روی کنید. البته متروی مصلی هم مسیر نزدیکی به این فرهنگسرا دارد.

متروی حسن‌آباد

  موزه آبگینه

پیشنهاد ما به همه علاقه‌مندان هنر سفالگری، بازدید از موزه آبگینه، نخستین و تنها موزه تخصصی شیشه و سفال کشور در خیابان سی‌تیر است. این موزه که در خانه قوام السلطنه، یکی از سیاستمداران معروف دوره قاجار و پهلوی ساخته شده معمولاً در ردیف موزه‌های پربازدید تهران قرار دارد و بیش از 2هزار قطعه سفال و شیشه تاریخی در آن نگهداری می‌شود. با ارزش‌ترین شیشه‌های این موزه، لوله‌های شیشه‌ای معروف به سیلندر شیشه است که به هزاره دوم پیش از میلاد تعلق دارند و در معبد چغازنبیل در استان خوزستان کشف شده‌اند. در این موزه سفال‌هایی از دوره‌های مختلف تاریخی مثل سفال دست‌ساز متعلق به دوران اشکانی در طبقه اول، ظروف زرین‌فام دوران سلجوقی در تالار زرین و لعاب‌های یک رنگ فیروزه در معرض دید عموم قرار گرفته است. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به این مکان ایستگاه امام خمینی (ره)، ایستگاه سعدی و ایستگاه میدان حسن‌آباد است. از هریک از این سه ایستگاه که خارج شوید با حدود 15دقیقه پیاده‌روی به ورودی موزه خواهید رسید. در طول مسیر هم می‌توانید از سایر مکان‌های دیدنی خیابان سی‌تیر مثل موزه ملی ایران، موزه ملک و کلیسای پطرس مقدس دیدن کنید.

متروی چیتگر

  بوستان جوانمردان

آرام آرام داریم به میانه‌های پاییز نزدیک می‌شویم که زمان مناسبی برای گشت و‌گذار در تفرجگاه‌های پایتخت است. بوستان جوانمردان در شمال‌غربی تهران یکی از همین تفرجگاه‌های دلچسب است که سرتاسر آن با درختان سرسبز پوشانده شده و می‌توانید در این بوستان از قدم زدن، تنفس هوای پاک و تماشای مناظر طبیعی دلنشین لذت ببرید. در کنار جاذبه‌های طبیعی، امکانات ورزشی هم برای شهروندان مهیا شده است. مسیر ویژه پیاده روی به طول 24کیلومتر در نزدیکی یک مسیر 8کیلومتری قرار دارد که در سال‌های قبل برای درشکه سواری طراحی شده بود اما حالا برای همه ورزش‌ها مناسب است. یک مسیر 8هزار متری هم مختص علاقه‌مندان به ورزش دوچرخه‌سواری است و با اجاره دوچرخه از کانکس‌های گوشه و کنار بوستان می‌توانید در این مسیر رکاب بزنید. از دیگر امکانات تفریحی پارک جوانمردان می‌توان به زمین‌های اسکیت اشاره کرد که استاندارد است و بسیاری از اسکیت‌بازهای حرفه‌ای برای تمرین به این پیست می‌روند. برای رفتن به بوستان جوانمردان کافی است به متروی چیتگر بروید و از آنجا با اتوبوس‌های چیتگر- شریعتی خودتان را به میدان المپیک و ورودی بوستان برسانید.

متروی تجریش

  شکم‌گردی در درکه

درکه یکی از محلات ییلاقی شمیرانات و  از جاذبه‌های گردشگری تهران است که در قسمت شمال غربی تهران قرار گرفته است. یکی از دلایل محبوبیت و معروفیت درکه تهران، وجود رستوران‌های سنتی متعدد و با کیفیت این منطقه است. اکثر رستوران‌های درکه در ظاهر و قالبی سنتی ساخته شده‌اند و در آنها از تخت‌های چوبی سنتی استفاده شده و دارای فضای آزادی هستند که بتوانید از آب‌وهوای دلپذیر منطقه استفاده کنید. بخش دیگری از درکه که می‌توان از آن به‌عنوان شکم‌گردی یاد کرد، مغازه‌های محلی و سنتی و دکه‌هایی هستند که ترشیجات رنگارنگ و خوشمزه عرضه می‌کنند. این مغازه‌ها و دکه‌ها، از زمان‌های گذشته در درکه وجود داشته‌اند. این دکه‌ها در فصول سرد سال، انواع آش‌های محلی مثل ‌آش دوغ، ‌آش رشته و آش شله قلمکار و همچنین عدسی‌های خوش‌رنگ و لعاب نیز سرو می‌کنند. در کنار اینها مردم محلی درکه، سبزیجات تازه کشت خود و سبزیجات کوهی منطقه را در دکه‌هایشان می‌فروشند که دارای عطری بی‌نظیر و خاص هستند. یکی از مسیرهای دسترسی به درکه، از طریق مترو است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به درکه، ایستگاه میدان تجریش در انتهای خط یک (خط قرمز تجریش-کهریزک) است. شما می‌توانید بعد از پیاده‌شدن از ایستگاه خود را با تاکسی، اتوبوس یا مینی‌بوس به درکه برسانید.

متروی ملت

  انواع ماهی و آبزیان در چهارراه سرچشمه

اگر اهل ماهی و انواع گوشت سفید هستید و به‌دنبال خرید ماهی تازه از راسته‌های فروش آبزیان و ماهی‌فروشان در شهر تهران می‌گردید، چهارراه سرچشمه تهران یکی از راسته‌هایی است که می‌توان به خریداران پیشنهاد کرد؛ گرچه این راسته بازار به‌دلیل تنوع مراکز عرضه انواع ماهی پرورشی و دریایی منجمد و زنده در نقاط مختلف سطح شهر و برخی میادین میوه و تره‌بار شکوه و جلوه گذشته خود را ندارد و تا حدودی از رونق افتاده است، اما هنوز هم می‌توانید مغازه‌های ماهی‌فروشی را در کنار میوه‌فروش‌ها پیدا کرده و اطمینان داشته باشید که محصولی تازه خریداری خواهید کرد. راسته بازار سرچشمه که اکنون در قلب تهران واقع شده و در کنار مسجد سپهسالار و در چند قدمی مجلس شورای اسلامی قرار دارد. در این راسته بازار، هنوز هم بورس فروش ماهی و آبزیان یکی از اصلی‌ترین و شاید پرسابقه‌ترین مراکز صنف ماهی‌فروشان است. اگر قصد دارید که برای خرید ماهی و انواع آبزیان به این محدوده از شهر تهران بروید، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این مکان، ایستگاه ملت و همچنین ایستگاه بهارستان و نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به آن، ایستگاه اتوبوس سرچشمه است که در محله ایران و در خیابان داوودی واقع شده است.

متروی محمدیه

   چهارسوق چوبی
این چهارسوق چوبی بازمانده از دوران قاجار، بیش از ۱۲۰ سال عمر دارد و تنها چهارسوق چوبی شهر تهران است که برای ساخت آن از «پیزور» که لایه‌ای از الیاف خرماست، استفاده شده. این چهارسوق بنایی مخروطی شکل دارد که باقی‌مانده بخشی از بازار قدیمی محله به سبک تهران دوران قاجار است. این بازارچه که نزدیک به یک قرن قدمت دارد، چهارسوقی کوچک است که اکنون فضای کمی را در این محدوده اشغال کرده. این بازارچه قدیمی و تاریخی دارای خصوصیات کامل و بارز یک بازار سرپوشیده است که در محل برخورد دو مسیر شمالی و جنوبی این منطقه جای گرفته است. مغازه‌ها در این بازارچه در بخش سرپوشیده آن جای گرفته‌اند و البته در اطرافش فروشگاه‌های متعدد دیگری هم به مرور اضافه شده‌اند. محدوده اصلی بازارچه همین بخش باقی‌مانده فعلی است که شکل آن نسبت به زمان ساخت تغییر چندانی نکرده و تنها این احتمال وجود دارد که در دو بازوی شمالی، یک سقاخانه قدیمی وجود داشته که هم‌اکنون از بین رفته. با توجه به مرمت‌های غیراصولی که در این محله نسبت به خانه‌های قدیمی انجام شده، این نگرانی در ارتباط با مرمت غیرحرفه‌ای این بنا نیز وجود دارد. برای بازدید از این محله و این بنا باید در ایستگاه متروی محمدیه پیاده شوید و به سمت خیابان وحدت اسلامی و خیابان فروزش بروید.

متروی پانزده خرداد

   سرای دلگشا
دالان‌های این سرای قدیمی روبه‌روی میدان ارگ است و در گذشته به‌نام سازنده‌اش، وزیرنظام شناخته می‌شد. اما جوی آب میدان توپخانه در کنار سایه درختان چنار آنقدر هوای این سرا را دل‌انگیز کرده بود که کم‌کم به‌نام سرای دلگشا مشهور شد. این بنا ابتدا کاروانسرا بوده و سپس محل کار تجار شده است. بنای ۶۷۰۰ مترمربعی سرای دلگشا در راستای محور شمالی- جنوبی بازار تهران است که سردر ورودی آن درگذشته آجری بوده است. پس از سردر، دالان شمالی آن است که حدفاصل خیابان پانزده خرداد و حیاط مرکزی بنا واقع شده. حیاط مرکزی کم‌ارتفاع‌تر از کوچه است و چهارطرف آن حجره‌هایی است که در 2 طبقه با طاق قوسی شکل به چشم می‌خورند و نشان از قدمت و اصالت‌شان دارد. در این بازار چیزی در حدود 130حجره وجود دارد. در گذشته بین هر دو حجره راهرویی قرار داشت که دسترسی 2 حجره از طریق این راهرو بود اما به مرور این راهروها هم تبدیل به واحدهای تجاری شدند و تنها حیاط راه دسترسی به حجره‌ها است. در گذشته وسط این بازار، حوض آب و درختان چناری بود که امروزه خبری از آنها نیست. برای تماشای این سرای قدیمی کافی است خودتان را به ایستگاه متروی 15خرداد برسانید و به‌راحتی وارد این سرا شوید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید