• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 28 مهر 1401
کد مطلب : 174506
+
-

جنگل‌های دالخانی در نزدیکی رامسر در هر روز و فصلی از سال زیباست

مسیر سبز

گل خانه
مسیر سبز

مجتبی یارزمان

هوای پاییزی کم‌کم دارد خودش را نشان می‌دهد و باد معروفش کمی از نوازش صورت فراتر رفته است. همین باد پاییزی کافی است تا رنگ از رخ درختان و شاخ و برگ‌شان بپرد و برای یک خواب طولانی مدت آماده‌شان کند. با خنک‌تر شدن هوا و خاموشی زهر گرمای وسط ظهر تابستان، عده‌ای خوشحال‌تر از بقیه هستند و مشغول بستن چمدان‌ها و تدارک برنامه سفر برای رفتن به مناطق هزار و یک رنگ شده‌اند. البته عده‌ای هم هنوز باور نکرده‌اند که فصل عوض شده و باید با سرسبزی درختان و جنگل‌ها خداحافظی کنند و همچنان تا فرصت هست و آخرین برگ سبز درختان نیفتاده، از این فرصت استفاده می‌کنند. اما هر دو گروه یک مقصد مشترک دارند و تنها در هدف متفاوتند. هر دو به سمت جنگل‌ها می‌روند، با این تفاوت که یکی به امید دیدن پاییز هزار رنگ و دیگری بدرقه تابستان. در این روزها درختان دیگر یکدست نیستند و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها در هر شاخه و ساقه‌ای خودنمایی می‌کند. امروز سراغ یکی از زیباترین جنگل‌های ایران رفته‌ایم. جنگل‌های دالخانی در استان مازندران و در نزدیکی شهر رامسر را به‌دلیل تراکم بالای درختان و جاده‌هایی که با سایه درختان محصور شده، به دالان بهشتی نسبت داده‌اند.

در هوای جنگل
جنگل‌های دالخانی یکی از منابع طبیعی و ملی با ارزش مابین 2 شهر تنکابن و رامسر است که نزدیک به 6هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. این جنگل‌ها تنها بافت جنگلی معمول ندارد و به‌دلیل موقعیتی که دارد، بسیار ارزشمند و دیدنی است. دالخانی از مناطق با ارتفاع کم از سطح دریا شروع می‌شود و تا ارتفاعات بسیار بالا در رشته کوه‌های البرز ادامه پیدا می‌کند. در دل این جنگل‌ها چندین آبشار، چشمه، رودخانه، دریاچه و روستا وجود دارد که همه نشان از عظمت این ثروت ملی دارد. برای رفتن به سمت این جنگل‌ها جاده‌های متعددی وجود دارد که بسته به مقصدتان وارد جنگل می‌شوند؛ اما اصلی‌ترین راه برای ورود به جنگل‌های دالخانی رفتن به سمت شهر رامسر و روستای جنت‌رودبار است. با ورود به این منطقه در همان لحظه‌های نخست متوجه تفاوت دما خواهید شد و هرچه در پیچ و تاب این جنگل پیش بروید، این کاهش دما محسوس‌تر خواهد شد. اگر هوا کمی هم ابری باشد، با پیشروی در دل جنگل، ابرها به استقبال‌تان می‌آیند و هوا مه‌آلود می‌شود. در کشور چندین جاده جنگلی دیگر هم وجود دارد که اگر قبلاً رفته باشید، ناخودآگاه در دل این پیچ و خم‌ها به یاد آنها خواهید افتاد. جاده اسالم به خلخال، دوهزار و سه‌هزار و جاده جنگلی گیسوم بی‌شباهت به جاده‌های دالخانی نیستند و خاطرات آنها در ذهن‌تان تداعی می‌شود.

گشت‌وگذار در دالخانی
هر جنگلی زیبایی و طبیعت مختص به‌خودش را دارد و از همین رو منحصر به‌فرد است. در جنگل‌های دالخانی یک ویژگی بزرگ نهفته است و آن تنوع انتخاب برای یک طبیعت‌گردی متفاوت است. در اینجا می‌توانید به‌راحتی انتخاب کنید که در دل جنگل بمانید یا کنار چشمه استراحت کنید یا به دیدن آبشار بروید یا نشستن در کنار دریاچه را انتخاب کنید. خیلی‌ها هم هستند که تنها به یک انتخاب قانع نیستند و با تجهیزات کامل برای چندین روز به این منطقه سفر می‌کنند. در دل این جنگل‌ها به‌راحتی می‌توانید کمپ برپا کرده و در سکوت طبیعت اتراق کنید. حتی اگر با شب ماندن در ظلمات جنگل مشکل دارید، به‌راحتی اقامتگاه‌های بومگردی این منطقه تمام امکانات را برای شما فراهم می‌کنند. در کنار همه اینها یکی دیگر از تفریحاتی که در دالخانی بسیار مرسوم است و طرفداران زیادی دارد، جنگل‌نوردی است. کم نیستند افرادی که گروهی و انفرادی در لابه‌لای این جنگل‌ها قدم می‌زنند و فارغ از هیاهوی روزمره انرژی مثبت درختان را جذب می‌کنند و روحشان را جلا می‌دهند.

دیدنی‌های منطقه دالخانی
در این منطقه بسیار وسیع، علاوه بر جنگل، دیدنی‌های بکر و زیبای فراوانی نهفته است که تماشای هرکدام به تنهایی می‌تواند مبهوت‌تان کند. در دل این جنگل‌ها چندین آبشار وجود دارد که البته برخی از آنها فصلی هستند و برخی دیگر هم به سبب خشکسالی‌های چند سال گذشته کم‌آب یا بی‌آب شده‌اند، اما هنوز هم تعدادی وجود دارد که به‌راحتی در دسترس هستند و گردشگران زیادی هر ساله برای تماشای آنها راهی این منطقه می‌شوند. همچنین وجود چندین چشمه طبیعی، دریاچه، رودخانه و روستاهایی که برای دیدن‌شان باید از دل این جنگل‌ها عبور کنیم، نشان از یک منطقه بکر و زیبا دارد که به‌راحتی می‌تواند روزهای متفاوتی را برای شما رقم بزند.

  پارک جنگلی دالخانی
استقبال گردشگران و مسافران برای رفتن در دل این جنگل‌ها به‌قدری زیاد شد که اداره منابع طبیعی استان تصمیم گرفت قسمتی از این جنگل را به یک پارک جنگلی تبدیل کند. این تصمیم برای حفظ پراکندگی مسافران و کاهش آسیب‌های احتمالی به همه مناطق جنگل گرفته شد و به سرعت هم با استقبال زیادی مواجه شد. در این پارک جنگلی امکانات رفاهی کاملی مانند آلاچیق، سوپرمارکت، وسایل تفریحی و بازی، روشنایی و امکانات کمپینگ احداث شد و در اختیار عموم قرار گرفت. بزرگ‌ترین حسن این پارک، مکان احداث آن است که در قسمت‌های بالایی و خنک جنگل ساخته شده تا مسافران در روزهای گرم سال از هوای مطبوع این منطقه حداکثر بهره را ببرند.

  آبشار سیاسرت
در جنگل‌های دالخانی یک آبشار دائمی وجود دارد که هم بزرگ است و هم آب نسبتاً خوبی از آن جاری می‌شود. برای تماشای این آبشار باید به سمت روستاهای اطراف جنگل حرکت کنید و در آخرین نقطه‌ای که امکان تردد خودرو وجود دارد، پارک و مابقی راه را پیاده طی کنید. مسیر پیاده‌روی این آبشار کمی شیب‌دار است اما برای اکثر افراد مناسب بوده و همه می‌توانند به‌راحتی تا پای آبشار از این مسیر عبور کنند. برای تماشای آبشار سیاسرت چیزی حدود 30تا 45دقیقه باید زمان درنظر بگیرید و همین مقدار هم برای برگشت نیاز است.

  دریاچه سد میجران
در قسمت‌های بالایی جنگل‌های دالخانی سدی خاکی وجود دارد که با نام میجران شناخته می‌شود. این سد روی نسارود بنا شده و آب پشت آن به دریاچه‌ای تبدیل شده که در میان کوه‌ها و جنگل‌های سبز اطراف، همچون نگین فیروزه‌ای می‌درخشد. برای تماشای این سد جذاب و منحصربه‌فرد، باید مسیر جنگلی را تا انتها و به سمت روستاهای گانگسر و پیازکش طی کنید تا به روستای تالش‌سرا برسید. این دریاچه در نزدیکی همین روستا قرار دارد که علاوه بر بازدید از روستا و خرید سوغات و مایحتاج، می‌توانید به‌راحتی به سمت دریاچه حرکت کرده و در کنار آن ساعت‌های متعددی را سپری کنید. علاوه بر تماشای دریاچه میجران در این منطقه رودخانه مارپیچ نسارود هم بسیار دیدنی است. نسارود همچون یک مار فیروزه‌ای رنگ در میان کوه‌ها در حرکت است و زیبای خاصی را به منطقه بخشیده است.

  گرسماسر و جنت‌رودبار
2روستا در این منطقه به نسبت دیگر روستاها معروف شده‌اند. عمده دلیل معروفیت این دو محل قرارگیری آنهاست که در بالاترین نقاط جنگل و روی کوه‌های سربه فلک کشیده جای گرفته‌اند. بیشتر مسافران و گردشگرانی که به این دو روستا سفر می‌کنند با هدف اقامت شبانه و تماشای جنگل ابر در اینجا حضور دارند. در جنت‌رودبار اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید طلوع تماشایی خورشید و همچنین اقیانوسی از ابر را در ساعت‌های ابتدایی صبح تماشا کنید که لذت دیدن این صحنه‌ها هر بیننده‌ای را می‌تواند مدهوش کند. البته اگر هوا صاف بود و هیچ ابری هم در آسمان وجود نداشت، بازهم نگران نباشید، تماشای دریا و شهر رامسر از این ارتفاع خود لذتی است که در این چند کلمه قابل وصف نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید