• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 27 مهر 1401
کد مطلب : 174427
+
-

اختلاف قیمت نجومی آیفون14 فعال و غیرفعال

اخیرا بعضی فروشندگان موبایل با استفاده از بی‌اطلاعی خریداران، گوشی‌های آیفون14 فعال را به نام رجیسترشده، 18میلیون تومان گران‌تر می‌فروشند

بیش از یک‌ماه از معرفی آیفون14 در شرکت اپل گذشته و به‌رغم ورود این مدل گوشی به بازار ایران به‌صورت مسافری و ثبت این گوشی‌ها در سامانه گمرک، هنوز امکان رجیستری برای آنها فراهم نشده است. هفته گذشته یکی از سایت‌های خبری از بازشدن سامانه همتا برای رجیستری گوشی‌های آیفون14 خبر داد و اعلام کرد 18مهر سامانه همتا از اجرایی‌شدن امکان ثبت شناسه گوشی‌های آیفون14 و رجیستری این گوشی‌ها در سامانه همتا خبر داده، اما سخنگوی انجمن واردکنندگان روز گذشته در گفت‌وگو با همشهری از ادامه ابهام درباره واردات تجاری آیفون14 و همچنین رجیستری گوشی‌های وارد شده به‌صورت مسافری خبر داد و اعلام کرد هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.
محمدرضا عالیان افزود: گوشی‌های واردشده به کشور فعال‌سازی شده اما تا به‌حال کسی موفق به رجیستری این گوشی‌ها و ثبت آنها در سامانه همتا نشده است. این در حالی است که قیمت فروش آیفون14 در فروشگاه‌های موبایل براساس آنچه «رجیسترشده» و «رجیسترنشده» عنوان می‌شود بسیار متفاوت و در حد 17 تا 18میلیون تومان است. یک فروشنده موبایل در گفت‌وگو با همشهری قیمت گوشی آیفون14 پرومکس رجیسترشده را 70میلیون و رجیسترنشده را 53میلیون تومان اعلام کرد. به‌گفته این فروشنده آیفون14 پرو 256 نیز به‌صورت رجیسترشده 68میلیون و بدون رجیستر 50میلیون تومان به فروش می‌رسد. اختلاف قیمت 17 تا 18میلیون تومانی گوشی‌هایی که به نام رجیسترشده به مشتریان فروخته می‌شود در حالی است که گوشی‌های آیفون14 هم‌اکنون در ایران فقط امکان فعال‌سازی دارند و نه رجیسترشدن، و فعال‌سازی‌ آنها نیز با توجه به ابهام در زمینه رجیستری محدود و موقت است.

آخرین اخبار از رجیستری آیفون14
ادامه ابهامات درباره رجیستری آیفون14 باعث شد هفته گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت توضیحات امیدوارکننده‌ای در این زمینه ارائه دهد. علیرضا پیمان‌‌پاک، هفته گذشته گفت: جمع‌بندی درخصوص رجیستری آیفون۱۴ تا چند روز آینده نهایی می‌شود، اما به‌رغم گذشت یک هفته از این گفته رئیس سازمان توسعه تجارت هنوز خبری در این زمینه منتشر نشده و تماس همشهری با سامانه همتا برای استعلام ثبت یا عدم‌ثبت آیفون14 در این سامانه نیز بعد از 20دقیقه انتظار از سوی این سامانه قطع شد. با توجه به اینکه برای واردات تجاری آیفون14 هنوز مجوزی صادر نشده، گوشی‌های موجود در بازار اغلب به‌صورت مسافری وارد کشور شده و فعالیت آنها در صورت ثبت‌نشدن در سامانه همتا بعد از یک‌ماه متوقف می‌شود. به‌نظر می‌رسد بعضی از فروشنده‌ها از کم‌اطلاعی خریداران در این زمینه برای کسب سود بیشتر استفاده می‌کنند، زیرا برخی از خریداران اطلاعی در زمینه فعال‌سازی موقت ندارند و برخی دیگر به امید فراهم شدن امکان ثبت و رجیستری در آینده نزدیک، این ریسک را می‌پذیرند و گوشی ‌را خریداری می‌کنند، اما گوشی‌هایی که به نام رجیسترشده 17میلیون گران‌تر به آنها فروخته می‌شوند در حقیقت امتیازی نسبت به گوشی‌های غیرفعال ندارند. به‌گفته سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، روال سال‌های گذشته به این صورت بود که معمولا طی یک‌هفته تا 10روز پس از عرضه جهانی مدل‌های جدید آیفون، شناسه‌های آنها تعریف و امکان واردات میسر می‌شد اما امسال هنوز این اتفاق رخ نداده است. شاید در آینده‌ای نزدیک تعریف شناسه در سامانه صورت گیرد اما هنوز تکلیف مشخص نیست. هم‌اکنون کار ثبت گوشی‌های آیفون14 مسافری در گمرک انجام می‌شود اما سامانه همتا هنوز آن را نپذیرفته و رجیستری این گوشی‌ها فعلا انجام نمی‌شود. درصورت صادرنشدن دستورالعملی مبنی بر رجیستری این مدل تلفن همراه، پس از ۳۰روز کلیه تلفن‌های همراه آیفون۱۴ غیرقابل‌تماس در ایران بوده و در نتیجه خریداران متضرر خواهند شد.

فیلترینگ و افت بازار آیفون
در یک ماه گذشته محدودیت‌های نصب نرم‌افزار روی گوشی‌های آیفون و فیلتر اپ‌استور، تقاضا برای خرید گوشی‌های آیفون را به‌شدت کاهش داده بود.
به‌گفته فروشندگان، خرید و فروش آیفون در طول مهرماه در بازار تقریبا خوابیده و با توجه به محدودیت‌های استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها بسیاری از دارندگان آیفون به خرید گوشی‌های ارزان‌قیمت اندرویدی برای رفع نیاز‌های روزمره روی آورده‌ بودند. یکی از فروشندگان در این زمینه به همشهری گفت: با توجه به فیلتربودن اپ‌استور در یک ماه گذشته امکان فعال‌سازی گوشی‌های آیفون وجود نداشت و فروشندگان ناچار بودند برای اکتیوکردن گوشی وایفای را وی‌پی‌ان‌گذاری ‌کنند یا هات‌اسپات ‌کنند تا بتوانند با نصب وی‌پی‌ان گوشی را فعال کنند و این اکتیوکردن گوشی‌های آیفون را پرهزینه‌تر کرده بود و بین 500هزار یا یک‌میلیون تومان هزینه مازاد روی قیمت گوشی ‌می‌آمد. درحالی‌که در گوشی‌های اندرویدی روند کار آسان‌تر بود و با استفاده از گوگل‌پلی می‌شد برنامه‌ها را مستقیم دانلود کرد و یا برنامه را به‌صورت نصب‌شده از سیستم دیگری به آن منتقل کرد. به همین دلیل خرید و فروش آیفون بسیار ضعیف شده بود و همه بلاتکلیف بودند تا ببینند تکلیف اپلیکیشن‌های فیلترشده در آینده چه خواهد شد. عصر دیروز اخباری مبنی بر رفع فیلتر اپ‌استور و گوگل‌پلی در فضای مجازی منتشر شد که برای ارزیابی تأثیر آن بر بازار گوشی‌های موبایل می‌بایست منتظر روند عرضه و تقاضا در روزهای آینده باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید