• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 26 مهر 1401
کد مطلب : 174269
+
-

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در کنگره ملی شعر وحدت اسلامی :

هفته وحدت درک فلسفه بعثت است

گزارش
هفته وحدت درک فلسفه بعثت است

مراسم اختتامیه کنگره ملی «شعر وحدت اسلامی» عصر روز یکشنبه ۲۴مهر۱۴۰۱ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدموسی موسوی قائم‌مقام مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و جمعی از شعرای آیینی در تالار وحدت برگزار شد.

امت اسلام مستحکم پیش ‌می‌روند
در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به آیه‌ای از قرآن در لزوم عدم‌تفرقه امت گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: وَلا تَکونُوا کالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَینَاتُ  وَأُولَئِک لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ؛ و [شما ‌ای اهل ایمان!] مانند کسانی نباشید که پس از آنکه دلایل روشن برای آنان آمد، پراکنده و گروه‌گروه شدند و [در دین] اختلاف پیدا کردند و آنان را عذابی بزرگ است. 
اگر تفرقه بین امتی شکل گرفت و اگر بعد از نبی(ص) و پس از تحقق حقیقت دین، فاصله بین امت شکل گرفت، اهل باطل بر اهل حق چیره می‌شوند. امروز به برکت وحدت، امت اسلام مستحکم پیش می‌روند؛ هرچند برای رسیدن به آرمان نبوی(ص)، نیاز  به بکارگیری تمام سرمایه‌های جوامع اسلامی است. 
 در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی، دبیر علمی کنگره ملی شعر وحدت، با اشاره به اینکه تا قبل از این تلاش‌های فراوانی در عرصه ادبیات وحدت انجام شده بود، گفت: حدود 8سال قبل طی نشستی این مسئله مطرح شد که غیر از اقبال لاهوری فرد دیگری شعری در زمینه وحدت نسروده است. در آن زمان فراخوانی زدیم و شاهد استقبال خوب مخاطبان بودیم. یکی از منتخب‌های آن دوره، زمانی که در ماه مبارک رمضان نزد رهبر معظم انقلاب شعر خواندند، حضرت آقا فرمود چنین ادبیاتی، از کارهای بایسته در شعر معاصر ماست. 
وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: عرصه وحدت، عرصه مهم جهاد تبیین است. یکی از اقدامات دیگر، پژوهش در زمینه وحدت است. پیشینه شعر وحدت یکی از موضوعات پژوهشی است که می‌توان به آن پرداخت.

وحدت، امری وحیانی است
دیگر سخنران این مراسم مولوی علیرضا یعقوبی، مسئول اهل سنت حوزه علمیه تایباد بود که در بخشی از سخنانش گفت: در قرآن گستره وحدت در 3 بخش است: نخستین بخش، خطاب به جهان بشریت، یعنی تمام بشریت باید وحدت داشته باشند. 
خداوند وقتی از خلقت واحد، سخن می‌گوید، ناظر بر همین امر است، دومین بخش، گستره وحدت بین ادیان توحیدی است و سومین بخش درباره گستره وحدت در قرآن، وحدت در بستر اسلام است؛ از این جهت وحدت، امری وحیانی است و بایستی از وحدت به‌معنای کلیشه‌ای خارج کنیم و به امری معقول برسانیم؛ یعنی تمام ما مسلمانان حول محور دین جمع شویم. آنچه امروز بر پیکره جهان اسلام وارد شده است و آن را دچار چالش کرده، مسئله اختلاف است؛ درحالی‌که همه ما می‌دانیم وحدت درون هر انسان نهفته است و در فطرت اوست. بنابراین باید به آن پایبند باشیم و بدانیم که اختلاف از 2 جنبه وارد می‌شود؛ یکی میدان اعتقاد و دیگری میدان معاش. بعثت انبیا (ع) برای این است که بین جامعه و بشریت وحدت ایجاد شود.

هفته وحدت؛ تدبیر امام راحل
همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در این مراسم در سخنانی کوتاه گفت: امام راحل(ره)، آن بزرگ‌مرد آسمانی، تدبیری اندیشیدند و از تاریخ 12 تا 17 ربیع‌الاول را که موجب اختلاف میان شیعیان و اهل سنت بود هفته وحدت اعلام کردند. 
در واقع هدف از اعلام آن جدی گرفتن اهداف رسول اکرم(ص) و درک فلسفه بعثت ایشان از اسلام ناب محمدی بود. غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان شعر و ادب، در این مراسم گفت: امروز می‌بینیم که چگونه دشمنان در تلاش‌اند مسلمان را در برابر مسلمان و ایرانی را در برابر ایرانی قرار دهند. وی در ادامه به شعر نبوی(ص) در ادبیات فارسی و عربی اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) به شعر، اهمیت فراوانی می‌دادند و شاعران حقگو را عزیز برمی‌شمردند؛ همین امر سبب شد که شعر در زمان ایشان جایگاه خاصی پیدا کند. 
«قصیده برده» از محمدبن سعید بوصیری در حوزه مدح نبوی به‌حساب می‌آید؛ بنابراین مدح پیامبر(ص) تبدیل به یک سنت برای فیلسوفان، شعرا، دانشمندان و... شد. در ادبیات فارسی هم از فردوسی گرفته تا ادیب الممالک فراهانی و... همواره اشعاری در مدح پیامبر(ص) سروده‌اند و این سلسله ادامه داد تا به امروز، در واقع در میان کتاب‌هایی که گردآوری شده است در مدح نبوی کتاب مرحوم سیدضیاءالدین دهشیری جزو بهترین‌ها قرار دارد که در 800صفحه به چاپ رسیده است. در ادامه این مراسم آیین تجلیل از خانواده شهید سبیل اخلاقی جوان‌ترین شهید اهل سنت با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی و حجت‌الاسلام مهدی خاموشی برگزار و لوح تقدیری به خانواده آن شهید والامقام اهدا شد. همچنین گروه موسیقی مقامی خراسان در این آیین به اجرای قطعه‌ای پرداختند. در این مراسم از شاعران برگزیده شعر وحدت اسلامی قدردانی به عمل آمد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید