مودب باش، چای ارزان بخور
رویه معمول این است که مشتریها از کافهها و رستورانها انتظار نهایت ادب و احترام را داشته باشند اما اگر از آن سوی ماجرا به قضیه نگاه کنیم، آنها هم از مشتریها انتظار مشابهی دارند. گاهی رفتار مشتریها چنان زننده است که اصلا قابل توجیه نیست. حالا یک کافه در انگلیس، طرح ویژهای برای رعایت ادب گذاشته و هر کس که چندان محترمانه سفارش ندهد، باید 2برابر قیمت بپردازد. این کافه گفته است که هدف این طرح، این است که مردم با کارمندانی که سفارشها را تهیه میکنند مهربان و مودب باشند. سازوکار قیمتگذاری براساس میزان مودب بودن هم ساده است. صاحبان کافه، یک تخته کوچک دارند که هر روز با گچ روی آن، قیمتهای روز نوشیدنیهای پرطرفدار را مینویسند. آنطور که در یک عکس معروف از این کافه مشخص است، قیمتهای مختلف یک چای واحد اینطور آمده است: «دسیچای 5پوند.» «لطفا یک لیوان دسی چای 3پوند.» «سلام، لطفا یک دسیچای 1.9پوند.» عثمان حسین صاحب این کافه گفته است که مشتریها هرگز به پرسنل بیاحترامی نکردهاند اما با نصب این تابلو، فضای کسبوکارش دوستانهتر و صمیمیتر شده و احترام بیشتری بین پرسنل و مشتریها برقرار است.