• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 25 مهر 1401
کد مطلب : 174187
+
-

رشد 6.5درصدی تولیدات صنعتی

پژوهشکده پولی و بانکی میزان رشد تولیدات صنعتی را در شهریورماه 6.5درصد و مرکز پژوهش‌های مجلس 6.2درصد گزارش کرد

گزارش
رشد 6.5درصدی تولیدات صنعتی

پژوهشکده پولی و بانکی میزان رشد را 6.5درصد و مرکز پژوهش‌های مجلس این میزان را 6.2درصد گزارش کرده است. به گزارش همشهری، تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد روند رو به رشد تولید در شرکت‌های صنعتی که از چند ماه پیش آغاز شده همچنان ادامه دارد و در شهریورماه نیز میزان تولیدات کارخانه‌های صنعتی ایران و همین‌طور میزان فروش آنها افزایش یافته است. آنطور که پژوهشکده پولی و بانکی، وابسته به بانک مرکزی گزارش داده شاخص تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس در شهریورماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6.5درصد رشد کرده است. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در تحلیل جداگانه‌ای این رشد را تأیید اما میزان رشد را 6.2درصد گزارش کرد.
طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در شهریور امسال شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورس با پشت سر گذاشتن کاهش قابل توجه طی 2ماه ابتدای تابستان نسبت به مردادماه 15درصد و نسبت به شهریور سال قبل 6.2درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین این روند افزایشی در میزان فروش شرکت‌ها با شدت بیشتری تکرار شده و نشان می‌دهد که میزان فروش شرکت‌های صنعتی در یک ماه گذشته 16.6درصد و در مقایسه با شهریور پارسال 21.3درصد افزایش داشته است.
از بین 15رشته صنعتی که شامل صنایع مختلفی می‌شود 12رشته صنعتی با رشد تولید و 3رشته با کاهش تولید مواجه شده‌اند. صنایعی ازجمله خودرو‌سازی‌، ماشین‌آلات و تجهیزات، فلزات پایه، کاشی و سرامیک بیشترین افزایش تولید را داشته‌اند و محصولات شیمیایی، سیمان و صنایع غذایی با بیشترین افت تولید مواجه شده‌اند.
همچنین در این ماه فروش 10رشته صنعتی نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد کرده و 5رشته با کاهش فروش مواجه شده‌اند. صنایعی ازجمله خودرو‌سازی‌، ماشین‌آلات و تجهیزات برقی 3صنعتی بوده‌اند که رشد‌های قابل توجه بیش از 40درصدی را تجربه کرده‌اند اما صنایعی ازجمله دارو‌سازی‌، چوب، کاغذ، لاستیک و پلاستیک با کاهش فروش مواجه شده‌اند.

میزان تولید صنایع
آن‌طورکه آمار‌ها نشان می‌دهد یکی از صنایعی که تولیداتش به شکل محسوسی رشد کرده صنعت خودروست که تولیداتش در شهریورماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل 28.5درصد و نسبت به مردادماه 29.1درصد رشد نشان می‌دهد شرکت‌های تولید‌کننده محصولات معدنی نیز از دیگر صنایعی هستند که میزان تولیداتشان با رشد زیادی مواجه شده است. طبق آمار‌های موجود میزان تولید این صنعت در شهریورماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل 40.4درصد و نسبت به ماه قبل 51.4درصد رشد نشان می‌دهد که بخش عمده آن مربوط به افزایش تولید گندله بوده است.
میزان تولید شرکت‌های تولیدکننده‌های فلزات پایه نیز در آخرین ماه تابستان در مقایسه با شهریور پارسال 17.9درصد و نسبت به مردادماه 33.1درصد افزایش نشان می‌دهد. با این حال برخی صنایع نیز در این دوره با کاهش تولید مواجه شده‌اند؛ به‌طور مثال میزان تولید شرکت‌های تولید‌کننده محصولات غذایی در شهریور امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل 4.5درصد افت نشان می‌دهد. گروه صنایع شیمیایی که عمدتا شامل تولیدکننده‌های محصولات پتروشیمی هستند نسبت به شهریور پارسال 9.5درصد و نسبت به مردادماه امسال 2.5درصد افت نشان می‌دهند. دلیل اصلی کاهش شاخص تولید گروه محصولات شیمیایی، کاهش تولید لاستیک و پلاستیک، کود و ترکیبات نیتروژن بوده است.

میزان فروش صنایع
آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد که شرکت‌های خودرو‌سازی‌ همان‌طور که در زمینه تولید پیشرو بوده‌اند در زمینه فروش محصولات‌شان نیز ازجمله صنایع پیشرو بوده‌اند. اطلاعات موجود نشان می‌دهد میزان فروش شرکت‌های خودرو‌سازی‌ درشهریور امسال در مقایسه با شهریور پارسال 67.6درصد و نسبت به مردادماه امسال 29.7درصد رشد داشته است که مهم‌ترین دلیل افزایش در شاخص تولید و فروش این صنعت رشد قابل توجه تولید و فروش خودروهای سنگین بوده است.
از دیگر صنایعی که در شهریور میزان فروش‌شان افزایش یافته می‌توان به تولیدکننده‌های محصولات معدنی اشاره کرد. طبق آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس میزان فروش این صنعت در شهریورماه نسبت به شهریور پارسال 58.6درصد و نسبت به مرداد امسال 50.2درصد افزایش نشان می‌دهد.
همچنین شاخص فروش تولیدکننده‌های فلزات پایه نیز نسبت به شهریور پارسال 9.8درصد و نسبت به مرداد امسال 27.9درصد رشد نشان می‌دهد. دلیل اصلی این موضوع افزایش تولید و فروش شمش برخلاف ماه‌های گذشته بوده است.
 میزان فروش گروه محصولات شیمیایی نیز در آخرین ماه تابستان نسبت به شهریور پارسال 13.8درصد و نسبت به مردادماه امسال 22درصد رشد نشان می‌دهد. علت این افزایش نیز افزایش قابل توجه فروش کودها و ترکیبات نیتروژن و همچنین خوراک پالایشگاه‌ها بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید