• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 مهر 1401
کد مطلب : 174183
+
-

حذف مصرف مازوت در نیروگاه‌ها تا سال ۱۴۰۳

افزایش مصرف مازوت به‌عنوان سوخت در نیروگاه‌ها در نیمه دوم سال موجب تشدید آلودگی در کلانشهرها می‌شود که دولت سیزدهم برای کاهش آن تعیین کرده تا سال ۱۴۰۳ مصرف مازوت در تمام نیروگاه‌ها حذف شود و یا میزان گوگرد مازوت به زیر یک درصد برسد.
داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره مازوت سوزی در نیروگاه‌ها به ایرنا گفت: زمانی که هوا سرد می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد که برای جبران آن باید از بخش صنعت کم شود تا اختلالی در برق بخش‌های مختلف مانند خانگی، بیمارستان‌ها و برخی صنایع ایجاد نشود. در اینجا نیروگاه‌ها به ناچار به سمت مصرف سوخت دوم یعنی گازوییلیا مازوت می‌روند و گاهی هم تلفیقی (گاز و مازوت) مصرف می‌کنند که این امر موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود.
او تأکید کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌طور کامل با مصرف مازوت مخالف است، اما می‌گوییم اگر قرار است مازوت یا زغال‌سنگ بسوزانند حتما باید سیستم کنترلی نصب کنند تا خروجی منطبق با حدود مجاز تعیین شده از سوی دولت باشد. این در قانون هوای پاک هم آمده است. میزان گوگرد مازوت مصرفی۳ و نیم تا ۴ درصد وزن حجمی آن است؛ یعنی میزان سولفور یا گوگرد در مازوت حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار قسمت در میلیون (ppm) است، بنابراین وقتی سیستم کنترلی نباشد و آلودگی منتشر شود، به مرور طی فعالیت های شیمیایی تبدیل به ذرات معلق ثانویه می‌شود. می‌دانیم که شاخص آلایندگی هوا در بیشتر شهرها همان ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون است؛ از این‌رو حجم آلودگی افزایش می‌یابد.وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع، جلساتی با وزارت نفت داشتیم و طی آن بازرسی کل کشور هم ورود کرده بود. نمایندگان تمام پالایشگاه‌ها هم حضور داشتند، قرار شد تا سال ۱۴۰۳ نیروگاه‌های بخاری برای کیفی‌سازی سوخت، مازوت را به‌طور کامل حذف کنند یا میزان گوگرد مازوت را به زیر یک درصد برسانند؛ در این شرایط کیفیت مازوت بهتر می‌شود، البته این شامل بخشی از صنایع مانند پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، فولاد و سیمان می‌شود که در زمستان دچار محدودیت سوخت می‌شوند اما در مجموع باید سیستم کنترلی مناسبی را نصب کنند.گل علیزاده تأکید کرد: تمام بخش‌ها چه خانگی و چه صنعتی که گاز مصرف می‌کنند باید برای خروجی، سیستم کنترلی داشته باشند تا با اندازه‌گیری آن بتوان میزان اکسیدهای نیتروژن را به حداقل رساند. چند سالی است که در تهران با آلاینده ازن مواجه هستیم که دومین آلاینده این کلانشهر است، در این صورت است که در تابستان ناکس و اکسیدهای نیتروژن تحت‌تأثیر تابش شدید خورشید به آلاینده ثانویه ازن تبدیل می‌شوند. مدتی است که در تهران و اصفهان اکسیدهای نیتروژن افزایش یافته که در سوخت‌های فسیلی و گاز موجود است؛ در زمان مصرف در خودرو و صنایع ساطع و در هوا منتشر و با تابش خورشید به ازن تبدیل می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید