• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 مهر 1401
کد مطلب : 174044
+
-

فصل صید میگو در جنوب

صید میگو در 2 استان سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان آغاز شده است

همزمان با شروع فصل صید ماهیان استخوانی در استان‌های شمالی، صید میگو در آب‌های جنوب هم چند روزی است آغاز شده و صیادان در استان‌های حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان به آب زده‌اند. آمار شیلات نشان می‌دهد حاصل تلاش جامعه صیادی در سال 1400منجر به صید حدود 673هزار تن در آب‌های جنوب بوده است.

صید در 11بندر سیستان‌وبلوچستان
بیش از 22هزار صیاد سیستان‌وبلوچستانی در فصل صید جاری در 11بندر صیادی مشغول به فعالیت شده‌اند و پیش‌بینی شده است در این فصل بیش از ۲۷۰هزار تن صید کنند.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آب‌های دور) با بیان اینکه صید میگوی دریایی در صیدگاه‌های مجاز آب‌های ساحلی برای شناورهای این استان تا اطلاع بعدی آزاد است، می‌گوید: صید میگوی دریایی فقط برای آن‌دسته از افرادی که مجوز صید دارند، مجاز است.
محمد شهلی با اشاره به حفظ ذخایر این آبزی ارزشمند و تداوم صید آن بر جمع‌آوری آمار دقیق صید و تخلیه میگو و ارائه آن به مرکز تحقیقات شیلاتی آب‌های دور چابهار تأکید کرده است، اومی‌افزاید: ممنوعیت صید در زمان مشخص و براساس نتایج حاصل از گشت‌های دریایی مرکز تحقیقات شیلات و برآورد میزان صید و تخلیه میگو توسط این مرکز و تصمیم‌گیری کمیته مدیریت صید اداره کل شیلات استان متعاقبا اعلام می‌شود.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان نیز توضیح می‌دهد: بندر صیادی کنارک با داشتن ۹۰۰شناور صیادی اعم از لنج و قایق یکی از بزرگ‌ترین بنادر صیادی کشور و جزو ۵۰ بندر کد دار صید تن ماهیان جهان است.
عطاءالله رئیسی می‌افزاید: کنارک با داشتن ظرفیت‌های شیلاتی جایگاه ویژه در تولید و صادرات آبزیان دارد و سالانه از مجموع ۲۳۰هزار تن صید آب‌های ساحلی استان بیش ‌از ۱۴۰هزار تن توسط صیادان کنارک انجام می‌شود.

فعالیت 2500صیاد در هرمزگان 
استان هرمزگان با توجه به طول نوارساحلی، تنوع گونه‌ای، تنوع روش‌های صید و ۴۰درصد صید آب‌های جنوب به‌عنوان قطب صید و صیادی در کشور محسوب می‌شود. در فصل صید میگو حدود 2500صیاد استان با ۲۰۰لنج، کار صید میگو را برعهده دارند.
مدیرکل شیلات هرمزگان هم از پایان طرح دریابست و آغاز فصل صید میگو در آب‌های استان خبر می‌دهد و می‌گوید: فصل صید میگو در آب‌های هرمزگان از 16مهر امسال با مشارکت حدود 200لنج میگوگیر در صیدگاه میگو از کوهستک شهرستان سیریک تا قشم آغاز شده است.
عبدالرسول دریایی با بیان اینکه میگو‌های صید شده در آب‌های هرمزگان از نوع موزی، ببری، سفید هندی و سرتیز است، می‌افزاید: صید میگو در استان ۴۵روز ادامه دارد.
به‌گفته وی، هرمزگان سالانه با ۳۱۳ هزار تن، رتبه نخست صید آبزیان را در کشور دارد.

ادامه ممنوعیت در خوزستان و بوشهر
با وجود پایان دریابست در هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان و آغاز صید میگو در این دو استان، ممنوعیت‌ها هنوز در بوشهر و خوزستان ادامه دارد.
مدیرکل شیلات بوشهر از برداشت 1340تن میگوی صادراتی توسط صیادان بوشهری در مدت ۴۵روز زمان قانونی صید میگو در تابستان امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: زمان رسمی صید میگو در استان بوشهر ۴۵روز بود و میزان صید نسبت به سنوات گذشته حدود ۳۰درصد کاهش یافته است.
علی بازدار با بیان اینکه بیش از ۱۲هزار صیاد شناسنامه‌دار در بوشهر فعال هستند، می‌افزاید: براساس داده‌های حاصل از گشت پژوهشی تحقیقاتی مرکز پژوهشکده میگوی کشور نوسانات جوی، افزایش دما، صید غیرمجاز، مخرب و خارج از فصل ترال حضور شناورهای غیرمجاز و بی‌هویت در پیک تخم‌ریزی از عوامل کاهش میزان صید در سال‌جاری اعلام شده است. استان خوزستان هم پس از سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر رتبه چهارم صید و صیادی در کشور را دارد و سالانه حدود ۵۵ تا ۶۰ هزار تن ماهی و میگو در آب‌های ساحلی و دریایی خوزستان صید می‌شود. صید میگوی ببری در صیدگاه بحرکان هندیجان همزمان با استان بوشهر از، سه‌شنبه 29شهریور تا اطلاع بعدی آغاز شد و همچنین گونه صید، حمل‌ونقل و همچنین حمل ادوات صید ترال در صیدگاه‌ها و بنادر صیادی خوزستان نیز از 8مهر ممنوع شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید