• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 مهر 1401
کد مطلب : 174018
+
-

جدال احسن

گاهی اوقات، بحث‌کردن در موضوعات مختلف سودی برای دوطرف گفت‌وگو ندارد و تنها هر کدام می‌خواهند اطلاعات و توانایی بحث‌کردن خود را به دیگری نشان دهند و نظر خود را بر دیگری تحمیل کنند. موضوعات چنین بحث‌هایی هرچه باشد معمولا تنها نتیجه‌اش، ایجاد دلخوری و برهم‌خوردن یک رابطه است. علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان به دو واژه «مجادله» و «‌مراء» اشاره کرده و می‌گوید که این دو واژه مربوط به سخن‌گفتن و از روش‌های مباحثه و گفت‌وگو است، به‌نحوی که گوینده با چیزهایی که طرف مقابل آنها را قبول دارد، سعی می‌کند نظر او را رد کند. ملااحمد نراقی در کتاب «معراج‌السعاده» نیز درخصوص این دو واژه گفته هر دوی آنها به‌معنای ایراد‌گرفتن از سخن فرد دیگر و کوچک‌شمردن او و به رخ‌کشیدن هوشمندی و توانایی خود است بدون آنکه انگیزه و فایده دینی داشته باشد و از صفات ناپسند قلمداد می‌شود.
امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) نیز در این‌باره می‌فرمایند:   از مجادله و ستیزه‌کردن بپرهیزید؛ زیرا این دو کار، دل‌ها را نسبت به برادران بیمار می‌کنند و نفاق می‌رویانند. (الکافی)
اما آنچه براساس کلام خدا در قرآن، ‌شیوه درست و صحیح بحث‌کردن است و به‌عنوان گفت‌وگوی سالم و سازنده مورد تأکید قرار گرفته «جدال احسن» است. این عبارت در آیه 125سوره نحل به‌کار رفته است. در جدال احسن، از شیوه‌های تخریبی و نامناسب که عمدتا موجب دلخوری، ‌نفرت، ‌نفاق، دورشدن از حق و... است خبری نیست. در مقابل، ‌آنچه در جدال احسن مورد تأکید قرار می‌گیرد این است که هدف ما از مباحثه باید روشنگری باشد و نه محکوم‌کردن یکدیگر. نباید کاری انجام داد که طرف مقابل به لجبازی افتاده یا عصبانی شود. در این نوع جدال از به‌کاربردن الفاظ نامناسب، بهره‌مندی از افکار باطل، اهانت به شخصیت طرف مقابل و... پرهیز می‌شود. در جدال احسن، از صدای بلند باید دوری کرد و به صحبت‌های طرف مقابل نیز باید به خوبی گوش داد و به عقاید او احترام گذاشت. اگر با وجود بیان همه دلایل، ‌فرد قانع نشد بحث را ادامه نداده و بر آن پافشاری نکنیم و هیچ‌گاه انتظار نداشته باشیم که اعلام کند متقاعد شده است. ما نیز در افکار و عقایدمان مدعی نباشیم که حق با ماست. یکی از بهترین نمونه‌های جدال احسن در تاریخ اسلام، ‌جدال امام‌رضا(ع) با عالم مسیحی در حضور مأمون و با موضوع الوهیت یا عبودیت حضرت عیسی(ع) است؛ جدال احسنی که با استفاده از آنچه مقبول هر دو طرف بود، امام، عالم مسیحی را قانع کرد. عناصر جدال احسن در مناظرات امام‌رضا‌(علیه السلام) به 2دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول عناصر علمی و عقلی به‌شمار می‌روند و دسته دوم عناصر اخلاقی هستند که آموزنده ادب و اخلاق مناظره‌اند که به برخی از آنها پرداخته می‌شود.
طبرسی در اهمیت این عنصر گفته است: منظور از جدال احسن آن است که با ایشان به اندازه قدرت درک آنها سخن بگوید  استفاده از عبارت‌های ساده و قابل فهم در جدال بسیار مهم است، زیرا استفاده از لغات پیچیده ممکن است موجب سوءتعبیر شود.
مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :