• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 23 مهر 1401
کد مطلب : 173961
+
-

دریافت سریع‌تر پروانه با انتخاب نماهای منتخب

نگاه
دریافت سریع‌تر پروانه با انتخاب نماهای منتخب

مهدی عباسی-رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی

در کمیته نما مصوبه‌ای داریم که شهرداری موظف است مجموعه‌ای از نما‌های منتخب را در سامانه‌های شهرسازی خود بارگذاری کند تا شهروندانی که می‌خواهند از مجموعه نماهای منتخب استفاده کنند، در مدت زمان کمتری مراحل کار را طی کنند و در نتیجه پروانه ساخت را زودتر و ساده‌تر دریافت کنند.
از طرف دیگر کمیته نما هم می‌تواند با استفاده از این روش به‌صورت همزمان به پرونده‌های بیشتری رسیدگی کند. فرایند بررسی نما فقط پارامتریک نیست بلکه یک فرایند منضبط است. در این زمینه ابتدا شهرداری باید گذرها را به اصلی و فرعی تقسیم کند تا جزئیات هر نمای منتخب توسط کمیته نما بررسی و نحوه الحاق آن از معبر مورد ارزیابی قرار بگیرد. الزاماتی هم وجود دارد مانند اینکه الگو‌های ایرانی اسلامی، در آن رعایت شده باشد. اینها ضوابطی است که به‌عنوان معیار‌های طراحی نما مشخص است. همچنین مسائلی مانند مصرف انرژی در اولویت قرار دارد.

نماکاران وابسته به قوانین شهرداری
بهنام یاوری- کارشناس معماری

اکنون نماکاران رویکرد خود را وابسته به قوانین شهرداری می‌دانند زیرا این قوانین، نوع مصالح را تعیین می‌کند. در کمیته‌های نمای مناطق ترکیبات و مصالح، روش اجرا و در بعضی موارد نورپردازی هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین متقاضی ساخت، باید تصویر و نقشه نهایی که به رِندر معروف است را تحویل ‌دهد و اگر نورپردازی زیادی داشته باشد، گاهی اوقات باید تصویر رایانه‌ای از شکل نما در شب را هم ضمیمه کند. پس اکنون در رابطه با نمای بناها دقت بیشتری می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید