• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 21 مهر 1401
کد مطلب : 173868
+
-

رونمایی از نخستین خودروی متصل بومی

دانش‌بنیان
رونمایی از نخستین خودروی متصل بومی

نخستین خودروی متصل با بومی‌سازی‌ ۶۷ درصدی فناوری، متشکل از 7فناوری، اواخر مهرماه جاری رونمایی می‌شود.
معاون خودرویی ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اعلام این خبر گفت: رویداد فناورانه خودروهای آی‌ام دی۲ با محوریت گروه خودرویی ستاد حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، با همکاری مرکز تحقیقات شرکت سایپا و شرکت ایرانسل و با حضور شرکت‌های دانش بنیان برگزار می‌شود.
به گزارش ایرنا، سیدشهریار زینی برگزاری این رویداد را در روزهای 25و 26مهر اعلام کرد و ادامه داد: «هدف اصلی این رویداد ارائه آخرین توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان و فناور در حوزه خودروهای برقی و متصل و همچنین زیرساخت‌های تست آزمون و البته ارائه نیازهای فناورانه صنایع خودروسازی کشور به‌منظور رفع آنها و رفع گلوگاه‌های موجود در حوزه فناوری پیشرفته است.»
 او با اشاره به اینکه در این رویداد همچنین چند تفاهمنامه بین شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه خودروسازی و دانشگاه‌های برتر کشور برای رفع نیازهای فناورانه صنعت خودرو امضا خواهد شد، از برگزاری نمایشگاهی در کنار این رویداد به‌منظور نمایش محصولات و توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان خبر داد.

 حضور 30 شرکت
 معاون خودرویی ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اعلام اینکه در روز افتتاحیه علاوه بر رونمایی از نخستین خودروی متصل با بومی‌سازی‌ بیش از ۶۰ درصدی فناوری، همچنین شاهد معرفی چند محصول دانش بنیان و 2کتاب در حوزه خودروهای متصل برقی و هیبریدی خواهیم بود که با همکاری معاونت علمی تدوین و تالیف شده است.
 زینی در ادامه از حضور ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در رویداد فناورانه خودروهای آی‌ام دی ۲ خبر داد و گفت: تاکنون ۵هزار شرکت برای حضور در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند که ۳۰ شرکت‌ فعال مرتبط با این حوزه انتخاب و غرفه‌هایی برای عرضه توانمندی‌های آنها درنظر گرفته شده است.
 او یادآوری کرد که در رویداد فناورانه خودروهای آی‌ام دی۲ علاوه بر شرکت‌های خودروسازی و اپراتورها و شرکت‌های دانش‌بنیان، انجمن قطعه‌سازان و فعالان صنعتی هم حضور خواهند داشت.

خودروهای آینده
 معاون خودرویی ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه، خودروهای برقی و هیبریدی تا ۱۰ سال آینده در دنیا جایگزین سایر خودروها خواهند شد، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را از مزایای خودروهای برقی برشمرد.
 زینی با اشاره به اینکه چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مهد اتوبوس‌های برقی، رشد شتابانی در زمینه تولید خودروهای برقی داشته است، ادامه داد: «این مهم بیانگر آن است که کشورهای دارای فناوری خودروهای برقی به‌سوی استفاده از خودروهای برقی گام برداشته‌اند.»
 به‌گفته او «چینی‌ها بر همین اساس از شرکت‌های خودروساز خود خواسته‌اند برای اینکه شامل جریمه‌های سنگین نشوند، میزان تولید2 CO را کاهش دهند».
 معاون خودرویی ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری معتقد است تا ۱۰ سال آینده در اتحادیه اروپا، خودروهای غالب، برقی و احتراقی خواهد بود و خودروهای احتراقی سهم کوچکی از صنایع خودروسازی در دنیا را تشکیل خواهند داد.
زینی همچنین تأکید کرد که خودروی متصل ایرانی با وجود ارتقای سطح فناوری خودروی داخلی، افزایش قیمتی نخواهد داشت تا مشتریان راغب به خرید این خودرو شوند.

خودروی متصل به زبان ساده
به گزارش همشهری، خودروی متصل به‌خودرویی گفته می‌شود که می‌تواند به‌صورت متقابل و دوطرفه با سیستم‌های خارج از ماشین(LAN) ارتباط برقرار کند. این امکان، شرایطی را برای خودرو فراهم می‌کند تا دسترسی به اینترنت و در ادامه داده‌ها را با سایر دستگاه‌های داخل و خارج خودرو به اشتراک بگذارد. این خودروها با هدف ایجاد ایمنی بیشتر، با استفاده از ارتباطات کوتاه برد اختصاصی(DSRC) یا رادیوهای سلولی که در باند 5.9گیگاهرتز اعطایی FCC با تأخیر بسیار کم کار می‌کنند، تولید می‌شوند.
ضبط پخش صدا در داخل خودرو که به گوشی راننده متصل است و اتصال خودرو با خودروهای نزدیک به‌خود در جاده و خیابان نمونه‌هایی از ویژگی‌های خودروهای متصل هستند.
جنرال موتورز نخستین خودروسازی بود که نخستین خودروهای متصل را در سال 1996به بازار عرضه کرد. هدف اولیه ارائه این فناوری ایجاد ایمنی و دریافت کمک اضطراری از وسیله نقلیه در هنگام تصادف بود. سیستمی که در این خودروها به‌کار گرفته شد معروف به OnStar بود. در ابتدا، OnStar فقط با صدا کار می‌کرد، اما زمانی که سیستم سلولی داده‌ها را اضافه کردند، این سیستم قادر به ارسال منطقه جغرافیایی به مرکز امداد شد. پس از موفقیت OnStar، بسیاری از خودروسازان برنامه‌های ایمنی مشابهی را پیاده‌سازی‌ کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید