• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 20 مهر 1401
کد مطلب : 173766
+
-

تولد ماهی‌های کوچک خورشیدی در ونزوئلا

باشگاه نویسندگان
تولد ماهی‌های کوچک خورشیدی در ونزوئلا

مهتاب خسروشاهی _ روزنامه‌نگار

درست می‌گویند که کمبود و نیاز، خلاقیت را بیدار می‌کند؛ درست مثل اتفاقی که در کشور ونزوئلا در جریان است. این کشور، بدون همه امکانات کارخانه تسلا در ایالات متحده و خطوط تولید انبوه کشور چین، به انقلابی بی‌سر و صدا در تولید خودروهای الکتریکی دست زده است! دلیل اصلی آن هم کمبود مزمن سوخت خودروها در این کشور و قطع مکرر برق است. ماجرا از این قرار است که کارآفرینان شهر « ماراکایبو» در ونزوئلا، درحال ساخت خودروهایی هستند که با باتری و انرژی خورشیدی کار می‌کنند. این خودروها از باقی‌مانده وسایل گلف به‌ویژه چرخ‌دستی‌های چوب‌های گلف و با الهام از بازی درگ، ساخته می‌شوند. این کشور اکنون درحالی دچار کمبود سوخت شده که یک دهه پیش یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان بوده اما به‌دلیل فساد گسترده و سوء مدیریت اقتصادی از جایگاه خود در اُپک نیز سقوط کرده است. نفت به‌طور خاص در ایالت زولیا در شمال‌غربی ونزوئلا بسیار کمیاب است و در دوره همه‌گیری کرونا، قیمت هر لیتر گاز به بیش از 4دلار رسید. این درحالی است که حداقل دستمزد در ونزوئلا، 28دلار است!
آگوستو پرادلی 61ساله که خالق یکی از این خودروها است می‌گوید:« به‌عنوان یک کشور تولید‌کننده نفت، تصور نمی‌کردم که روزی با کمبود سوخت به‌ویژه گاز روبه‌رو باشیم. گاز قبلا رایگان بود اما اکنون یا دردسترس نیست یا بسیار گران است» او برای ساخت این خودرو از تجربه‌خود در ساخت خودروهای درگ و استفاده از یک چرخ دستی گلف، بهره برد. پرادلی درباره این کار توضیح می‌دهد:« همانند خودروهای درگ، نخستین کار، حذف زوائد از بدنه گاری گلف بود تا بتوان درحد ممکن آن را سبک و آیرودینامیک کرد. سپس از مواد بازیافتی مانند ورق فلزی از یخچال‌ها برای ساخت بدنه با کشش کمتراستفاده شد. بخش‌های دیگر نیز به‌تدریج به آن اضافه شد»
خودروهای ساخته شده که به آنها گاری برقی می‌گویند با سرعت40کیلومتر در ساعت، امکان طی مسیری به اندازه 60تا 100کیلومتر با حداکثر 4سرنشین را دارند. مدت زمان شارژ آنها، 6ساعت است.
 خوزه سیترون، کارشناس انرژی‌های تجدید‌پذیر که با پرادلی برای نصب پنل‌های خورشیدی روی این خودروها همکاری کرده است می‌گوید:« این خودروها که به آنها ماهی‌های کوچک خورشیدی لقب داده‌ایم، راهکار حل مسئله برای خروج از بحران برق و سوخت در ونزوئلا و کشورهای حوزه کارائیب است.» پرادلی می‌گوید:« گروه ما به 7 نفر افزایش یافته است و در مرحله بعدی درفکر اصلاح یک مدل هیبریدی با پنل خورشیدی روی سقف هستیم تا مدت شارژ خودرو افزایش یابد. درحال حاضر تا زمانی که خورشید بتابد، با سرعت 11کیلومتر در ساعت، می‌توان خودروها را شارژ کرد. این نکته را هم اضافه کنم که بخش‌های مختلف این خودرو مانند شاسی آن قابل بازیافت است.»
پرادلی از خودروی خورشیدی خود به‌عنوان کامیونی برای حمل‌ونقل موادغذایی کوچک و مینیاتوری مانند کرپ و وافل استفاده می‌کند. سیترون و پردالی، تصمیم دارند تا خط تولید خودروی خود را به‌طور جدی گسترش دهند؛ اما هنوز توان مقابله با ایلان ماسک را ندارند. آنها برای خودروی خود نیاز به مجوز ملی دارند به این دلیل که در کشور ونزوئلا، هیچ چارچوب قانونی‌ای برای استفاده از خودروهای الکتریکی در جاده‌ها وجود ندارد. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز پس از معرفی این خودرو توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحت‌تأثیر قرار گرفت و از خودروی آنها و عملکرد آن بازدید کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید