• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 20 مهر 1401
کد مطلب : 173751
+
-

4مشوق دولت در حمایت از تولید و اشتغال

بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی به خط شدند

دولت با هدف حمایت از تولید و حفظ و ایجاد اشتغال در کشور 4برنامه را هدف‌گذاری و مصوب کرده و مشوق‌های جدیدی در بخش بیمه‌ای، بانکی، مالیاتی و آموزش فنی و حرفه‌ای درنظر گرفته که به این ترتیب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری باید براساس مصوبه شورای پول و اعتبار نسبت به بخشش جرایم دیرکرد تسهیلات بانکی و امسال وام‌های مربوط به بخش تولید اقدام کنند.
به‌گزارش همشهری، این مشوق‌ها شامل بنگاه‌های کوچک و متوسط خواهد شد که علاوه بر حفظ اشتغال فعلی، به ایجاد اشتغال جدید اقدام کنند و اطلاعات مربوط به حفظ یا افزایش اشتغال آنها به تأیید کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید استانی رسیده باشد و اطلاعات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی هم این اشتغال‌ها را تأیید کند.
براساس تصمیم جدید دولت، کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدماتی، اصناف و شرکت‌های دانش‌بنیان که حداقل به‌مدت یک سال از زمان تقسیط بدهی تامین اجتماعی خود نسبت به حفظ یا افزایش اشتغال نیروی انسانی شاغل در کارگاه بر مبنای فهرست اسفند سال1400 اقدام و فهرست حق بیمه کارکنان شاغل را در طول دوره تقسیط ارسال و پرداخت کنند، درصورتی که قبلا از بخشودگی جرایم تامین اجتماعی استفاده نکرده باشند، می‌توانند ظرف مدت 4ماه نسبت به درخواست تعیین تکلیف بدهی‌های قطعی از بخشودگی جرایم بیمه‌ای استفاده کنند.
همچنین در مواردی که کارفرمایان تا قبل از تصویب دولت بر مبنای فهرست اسفند سال گذشته نسبت به تعدیل نیروی انسانی خود اقدام کرده باشند، پس از بازگشت نیروی کار تعدیل شده و یا جایگزینی آنها و رعایت حفظ و اشتغال حداقل به‌مدت یک سال از زمان تقسیط بدهی تامین اجتماعی خود بر مبنای فهرست اسفند1400 می‌توانند از بخشودگی جرایم بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

بخشش جرایم مالیاتی
دولت مصوب کرده جرایم مالیاتی مربوط به عملکرد سال1400 کارفرمایان حقیقی و حقوقی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه‌ها در فعالیت‌های تولیدی مشروط به افزایش تولید در سال گذشته نسبت به سال1399 و داشتن حداکثر 100نفر نیروی کار تا پایان سال1400 و پرداخت اصل بدهی براساس برنامه توافقی با سازمان امور مالیاتی کشور بخشیده می‌شود.
به این ترتیب کارفرمایان حقیقی و حقوقی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه‌های کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صمت و جهادکشاورزی فعال در فعالیت‌های تولیدی به شرط حفظ نیروی کار موجود در پایان سال گذشته و تداوم آن در سال1401 می‌توانند درخواست تقسیط بدهی قطعی مالیاتی خود در سال گذشته را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کنند. سازمان مالیاتی کشور پس از استعلام از سازمان تامین اجتماعی و احراز شرایط مدنظر مبنی بر حفظ اشتغال نیروی انسانی نسبت به تقسیط بدهی قطعی مالیاتی این افراد حداکثر تا 36قسط اقدام خواهد کرد، البته درصورتی که اقساط به موقع پرداخت نشود، مابقی اقساط باقی مانده محاسبه و یکجا وصول خواهد شد.
سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور هم اجازه دارد با رعایت قوانین و مقررات مربوط به فضاهای آموزشی خود، به ازای هر 10نفر نیروی موجود، 10مترمربع و به ازای یک نیروی جدید، 2مترمربع برای کمک به تحقیق و توسعه در اختیار کارفرمایان حقوقی و حقیقی به شرط حفظ نیروی کار قرار دهد.
با تصمیم جدید دولت و برای تسهیل تامین مواداولیه واحدهای تولیدی، افزایش صادرات و کاهش هزینه‌های پشتیبانی، امکان ورود موقت برای شرکت‌های تعیین شده از وزارت صمت یا جهادکشاورزی براساس رتبه‌بندی و اعتبارسنجی سرعت خواهد گرفت و این شرکت‌ها باید به‌صورت دوره‌ای نسبت به تسویه تعهدات خود متناسب با رتبه و اعتبارشان اقدام کنند. همچنین واحدهای تولیدی مشمول این مصوبه از این پس هزینه حقوق ورودی مربوط به مواداولیه و واسطه‌ای، اجزا، قطعات و تجهیزات و ماشین‌آلات را با ارائه ضمانت و در طول سال پرداخت خواهند کرد.
بانک مرکزی هم برای حمایت از تولید، اقدام لازم را به‌منظور تضمین نقدی 35درصد ضمانت‌ بانکی برای واردات مواداولیه، اجزا، قطعات و ماشین‌آلات شرکت‌های تولیدی اقدام می‌کند.

اشتغال‌زایی با پول صندوق آیندگان
خبر دیگر اینکه سازمان برنامه و بودجه هم با هدف حمایت از تولید و اشتغال‌زایی در سطح استان‌های کشور، دستور‌العمل ویژه‌ای را برای ایجاد اشتغال و حمایت از تولید با تکیه بر منابع صندوق توسعه ملی آماده کرده که هنوز نهایی و مصوب نشده است. درصورت تصویب این دستورالعمل منابع مالی اختصاص یافته برای اعطای تسهیلات ریالی به بنگاه‌های تولیدی کشور از محل صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری اختصاص می‌یابد و منابع داخلی بانک‌ها هم حداقل به میزان برابر با منابع صندوق توسعه ملی به استان‌ها داده خواهد شد و سهم هر استان هم برابر خواهد بود.
پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت بنگاه‌های تولیدی یکساله خواهد بود و تعداد اقساط تسهیلات سرمایه در گردش برای بخش کشاورزی یک قسط و برای سایر بخش‌های اقتصادی 12قسط ماهانه خواهد بود. همچنین دوره تامین مالی تسهیلات سرمایه ثابت حداکثر 5سال شامل دوره مشارکت (حداکثر 6ماه) با دوره تنفس 6ماهه و دوره بازپرداخت حداکثر 4ساله خواهد بود.
سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده کمک بلاعوض در قالب یارانه تامین هزینه‌های آموزش بازار کار، تامین بخشی از سهم بیمه کارفرما، پرداخت یارانه دستمزد استخدام شاغلان دارای تحصیلات عالی و پرداخت یارانه برای اجرای دوره مهارت آموزی برای بنگاه‌های تولیدی درنظر گرفته شود. ایجاد اشتغال پایدار، تکمیل زنجیره ارزش تولید، ارتقای سطح فناوری تولید، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خنثی‌سازی‌ تحریم‌ها و تبدیل آن به فرصت ازجمله شرایطی است که بنگاه‌های متقاضی این تسهیلات باید درنظر بگیرند تا بتوانند از مشوق‌های جدید احتمالی بهره‌مند شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید