چابهار در تله انحصار
مسعود پل مه، دبیر انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته، عملکرد هندیها در بحث بازاریابی بندر چابهار و ترانزیت از مسیر ایران را آسیبزننده میداند و میگوید: با توجه به حجم زیاد ارسال بار از هند به سمت آسیای میانه و روسیه و ارسال حجم قابلتوجه کمکهای انسان دوستانه هند به افغانستان، حجم مبادلات با مرجعیت هند از بندر چابهار بسیار ناچیز است، بهطوریکه سهم محمولههای عبوری هند از بندر چابهار و ایران به 2تا 3درصد هم نمیرسد. او همچنین به ابهامات ایجاد شده درباره انحصاری شدن فعالیتهای بندری برای یک شرکت کشتیرانی در بندر استراتژیک چابهار اشاره میکند و میافزاید: با ورود یک خط کشتیرانی به این بندر بهعنوان اپراتور دوم بندر شهید بهشتی چابهار، بهطورقطع رونق کسبوکار، ورود کشتی و کالا و کانتینر در این بندر افزایش مییابد. وقتی یک شرکت کشتیرانی با برنامه منظم در بندری سرمایهگذاری میکند، آن بندر یا در مأموریتها و اهداف کاری آن شرکت قرار گرفته و باعث میشود کشتیها و بارهای متعلق بهخود و شرکای تجاری خود را از آن بندر عبور دهد یا اینکه اساساً در مطالعات بازار به این جمعبندی میرسند که آن بندر از حیث فعالیتهای اقتصادی حائز اهمیت است. درنتیجه گوی رقابت را از سایر بازیگران میربایند تا سهم بیشتری از بازار را بهدست بیاورند. بندر شهید بهشتی چابهار بهعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، یک برگ برنده در حوزه تجارت و ترانزیت است که استفاده درست از آن میتواند توسعه سواحل مکران و تقویت درآمدهای ترانزیتی را محقق کند.